Aluminium stakar i gatbil, vara eller icke vara?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6986
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
intresant att de kör stål stakar i prostock nu?
skulle a intresant med en djupare diskution om för och nackdelar med det på en sån motor
läs mer här
skulle a intresant med en djupare diskution om för och nackdelar med det på en sån motor

läs mer här
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
såhär ser dom tex ut.

Lentz billet steel connecting rods
Length: 6 inch
Width: .904
Wrist pin: .787 has bronze bushing in rod
Weight: 537 grams
Rod housing size: 2.015
Crank Journal: 1.888
Bolts: 3/8 Carr
EDM hole sends oil pressure to wrist pins
Tror inte det är så stora nackdelar, då skulle dom inte användas.
/Andre'
Lentz billet steel connecting rods
Length: 6 inch
Width: .904
Wrist pin: .787 has bronze bushing in rod
Weight: 537 grams
Rod housing size: 2.015
Crank Journal: 1.888
Bolts: 3/8 Carr
EDM hole sends oil pressure to wrist pins
Tror inte det är så stora nackdelar, då skulle dom inte användas.

/Andre'
power
du lär ju snacka "stora plan"Erland Cox skrev:När jag gick fordonsteknisk linje för många år sen så låg det en stake till ett propellerplan i hyllan i klassrummet. Den var i aluminium. En turbomotor med mycket laddtryck skulle nog kunna ha nytta av alu stakar då de är lite mjukare än stål och dämpar belastningen på bottendelen. Erland.
I min RC bil med 3.5cc motor å typ 2 hästar satt de en stake i dural-alu i... den orkade 3-35000 rpm...å de blir nog lite cylindertryck i en sån spis ?
Jens Hedlund.
Jag undrar om dom dämpar mer än stålstakar , dom är ju mycket grövreErland Cox skrev:När jag gick fordonsteknisk linje för många år sen så låg det en stake till ett propellerplan i hyllan i klassrummet. Den var i aluminium. En turbomotor med mycket laddtryck skulle nog kunna ha nytta av alu stakar då de är lite mjukare än stål och dämpar belastningen på bottendelen. Erland.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
nej det blir bara väldigt många små förbränningar...Xuri skrev:du lär ju snacka "stora plan"Erland Cox skrev:När jag gick fordonsteknisk linje för många år sen så låg det en stake till ett propellerplan i hyllan i klassrummet. Den var i aluminium. En turbomotor med mycket laddtryck skulle nog kunna ha nytta av alu stakar då de är lite mjukare än stål och dämpar belastningen på bottendelen. Erland.
I min RC bil med 3.5cc motor å typ 2 hästar satt de en stake i dural-alu i... den orkade 3-35000 rpm...å de blir nog lite cylindertryck i en sån spis ?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
här är länken jag missade sist http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=35075Jens Gustavsson skrev:intresant att de kör stål stakar i prostock nu?
skulle a intresant med en djupare diskution om för och nackdelar med det på en sån motor![]()
läs mer här
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Aluminium utmattas även vid låg last, det kommer att gå sönder med tiden oavsett hur grova dom är.
Stål och titan har en spänningsgräns, under vilken utmattningsbrott ej sker.
Får väl nämnas att aluminium kan klara sig väldigt länge vid överdimensionering.
Källa: Materials Science and Engineering Callister
Stål och titan har en spänningsgräns, under vilken utmattningsbrott ej sker.
Får väl nämnas att aluminium kan klara sig väldigt länge vid överdimensionering.
Källa: Materials Science and Engineering Callister
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
- Ort: Jakobstad, Finland
Visst är det så men vilket material är dina kolvar gjorda i?frejohg skrev:Aluminium utmattas även vid låg last, det kommer att gå sönder med tiden oavsett hur grova dom är.
Stål och titan har en spänningsgräns, under vilken utmattningsbrott ej sker.
Får väl nämnas att aluminium kan klara sig väldigt länge vid överdimensionering.
Källa: Materials Science and Engineering Callister
Det där är precis vad som alla glömmer... man bör inte döma ut alu bara för att det är alu.Ken-1 skrev:
Visst är det så men vilket material är dina kolvar gjorda i?
Jag känner flera som kör med alustakar i rätt vassa bilar på gatan, visst, det är entusiastbilar som inte går några 25.000mil och de flesta byter stakar när de kört ~3000 mil eller så, men man kan INTE använda milen som riktpunkt.. precis som Erland skrev, det är hur man kört de milen som spelar roll.. är det racetempo på bana vi pratar om så håller självklart grejjorna väldigt mycket kortare tid.
Tillverkarna av alustakar brukar ha rätt bra koll på vad deras produkter håller för, vill någon ha konkreta svar, så tycker jag att ett mail i den riktningen är en bra start.
En Top Fuel utsätts för enorma belastningar och påfrestningar.ottoturbo skrev:Dom kör alustakar i top fuel.
Men Utmattning blir det aldrig frågan om....
En Top Fuel motor snurrar bara några hundra varv på en repa. (Tusen, kanske.) 150r/s x 6 sekunder + på lite uppvärmning. = 900 varv! + lågbelastning några hundra varv.
Mats
Såg BME va på tal tidigare, Tony Schumacher kör med sånna alu stakar i sin motor. Vi hade funderingar på att köra BMW alustakar i en 2.7 liters Audi 5a, men som sagt blir ju lite osäkert om dom mattas av.
Men stålstakar håller inte för allt heller tyvärr, kika den här Carrillp h-profil staken t.ex..

Men stålstakar håller inte för allt heller tyvärr, kika den här Carrillp h-profil staken t.ex..


- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
men den jämnförelsen går inte att göra.Ken-1 skrev:Visst är det så men vilket material är dina kolvar gjorda i?frejohg skrev:Aluminium utmattas även vid låg last, det kommer att gå sönder med tiden oavsett hur grova dom är.
Stål och titan har en spänningsgräns, under vilken utmattningsbrott ej sker.
Får väl nämnas att aluminium kan klara sig väldigt länge vid överdimensionering.
Källa: Materials Science and Engineering Callister
kolen har inte alls samma stress som vevstaken.
kolven utsätts till största delen av tryck.
en vevstake däremot 'flaxar' runt och vinkeln förändras hela tiden under motorvarvet. stressen blir således helt annorlunda och dessutom mycket högre.