Aluminium stakar i gatbil, vara eller icke vara?

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

När jag gick fordonsteknisk linje för många år sen så låg det en stake till ett propellerplan i hyllan i klassrummet. Den var i aluminium. En turbomotor med mycket laddtryck skulle nog kunna ha nytta av alu stakar då de är lite mjukare än stål och dämpar belastningen på bottendelen. Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

intresant att de kör stål stakar i prostock nu?

skulle a intresant med en djupare diskution om för och nackdelar med det på en sån motor :)

läs mer här
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

såhär ser dom tex ut.

Bild

Lentz billet steel connecting rods

Length: 6 inch
Width: .904
Wrist pin: .787 has bronze bushing in rod
Weight: 537 grams
Rod housing size: 2.015
Crank Journal: 1.888
Bolts: 3/8 Carr
EDM hole sends oil pressure to wrist pins


Tror inte det är så stora nackdelar, då skulle dom inte användas. :thumbright:


/Andre'
power
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Erland Cox skrev:När jag gick fordonsteknisk linje för många år sen så låg det en stake till ett propellerplan i hyllan i klassrummet. Den var i aluminium. En turbomotor med mycket laddtryck skulle nog kunna ha nytta av alu stakar då de är lite mjukare än stål och dämpar belastningen på bottendelen. Erland.
du lär ju snacka "stora plan"

I min RC bil med 3.5cc motor å typ 2 hästar satt de en stake i dural-alu i... den orkade 3-35000 rpm...å de blir nog lite cylindertryck i en sån spis ?
Jens Hedlund.
nimbus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis maj 26, 2009 11:01 am

Inlägg av nimbus »

Erland Cox skrev:När jag gick fordonsteknisk linje för många år sen så låg det en stake till ett propellerplan i hyllan i klassrummet. Den var i aluminium. En turbomotor med mycket laddtryck skulle nog kunna ha nytta av alu stakar då de är lite mjukare än stål och dämpar belastningen på bottendelen. Erland.
Jag undrar om dom dämpar mer än stålstakar , dom är ju mycket grövre
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Xuri skrev:
Erland Cox skrev:När jag gick fordonsteknisk linje för många år sen så låg det en stake till ett propellerplan i hyllan i klassrummet. Den var i aluminium. En turbomotor med mycket laddtryck skulle nog kunna ha nytta av alu stakar då de är lite mjukare än stål och dämpar belastningen på bottendelen. Erland.
du lär ju snacka "stora plan"

I min RC bil med 3.5cc motor å typ 2 hästar satt de en stake i dural-alu i... den orkade 3-35000 rpm...å de blir nog lite cylindertryck i en sån spis ?
nej det blir bara väldigt många små förbränningar...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:intresant att de kör stål stakar i prostock nu?

skulle a intresant med en djupare diskution om för och nackdelar med det på en sån motor :)

läs mer här
här är länken jag missade sist http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=35075
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Auto Verdis titan stakar såg ju inte fyskam ut :thumbright:
frejohg
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 28, 2008 9:30 pm

Inlägg av frejohg »

Aluminium utmattas även vid låg last, det kommer att gå sönder med tiden oavsett hur grova dom är.

Stål och titan har en spänningsgräns, under vilken utmattningsbrott ej sker.

Får väl nämnas att aluminium kan klara sig väldigt länge vid överdimensionering.

Källa: Materials Science and Engineering Callister
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

frejohg skrev:Aluminium utmattas även vid låg last, det kommer att gå sönder med tiden oavsett hur grova dom är.

Stål och titan har en spänningsgräns, under vilken utmattningsbrott ej sker.

Får väl nämnas att aluminium kan klara sig väldigt länge vid överdimensionering.

Källa: Materials Science and Engineering Callister
Visst är det så men vilket material är dina kolvar gjorda i?
Cobolt
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 31, 2009 1:08 pm

Inlägg av Cobolt »

Ken-1 skrev:
Visst är det så men vilket material är dina kolvar gjorda i?
Det där är precis vad som alla glömmer... man bör inte döma ut alu bara för att det är alu.

Jag känner flera som kör med alustakar i rätt vassa bilar på gatan, visst, det är entusiastbilar som inte går några 25.000mil och de flesta byter stakar när de kört ~3000 mil eller så, men man kan INTE använda milen som riktpunkt.. precis som Erland skrev, det är hur man kört de milen som spelar roll.. är det racetempo på bana vi pratar om så håller självklart grejjorna väldigt mycket kortare tid.

Tillverkarna av alustakar brukar ha rätt bra koll på vad deras produkter håller för, vill någon ha konkreta svar, så tycker jag att ett mail i den riktningen är en bra start.
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

Dom kör alustakar i top fuel.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

ottoturbo skrev:Dom kör alustakar i top fuel.
En Top Fuel utsätts för enorma belastningar och påfrestningar.
Men Utmattning blir det aldrig frågan om....

En Top Fuel motor snurrar bara några hundra varv på en repa. (Tusen, kanske.) 150r/s x 6 sekunder + på lite uppvärmning. = 900 varv! + lågbelastning några hundra varv.

Mats
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av RWHP »

Såg BME va på tal tidigare, Tony Schumacher kör med sånna alu stakar i sin motor. Vi hade funderingar på att köra BMW alustakar i en 2.7 liters Audi 5a, men som sagt blir ju lite osäkert om dom mattas av.

Men stålstakar håller inte för allt heller tyvärr, kika den här Carrillp h-profil staken t.ex.. ;)

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Ken-1 skrev:
frejohg skrev:Aluminium utmattas även vid låg last, det kommer att gå sönder med tiden oavsett hur grova dom är.

Stål och titan har en spänningsgräns, under vilken utmattningsbrott ej sker.

Får väl nämnas att aluminium kan klara sig väldigt länge vid överdimensionering.

Källa: Materials Science and Engineering Callister
Visst är det så men vilket material är dina kolvar gjorda i?
men den jämnförelsen går inte att göra.
kolen har inte alls samma stress som vevstaken.
kolven utsätts till största delen av tryck.
en vevstake däremot 'flaxar' runt och vinkeln förändras hela tiden under motorvarvet. stressen blir således helt annorlunda och dessutom mycket högre.
Skriv svar