Håller på med en saab 95 170hk turbo årsm. 00 med turbohaveri.
Skulle vilja mäta upp oljetryck (de där brukar väl vilja koxa?) men hittar inte ens oljetryckskontakten?
Skulle vara bra om någon kunde dela med sig om vart man mäter och vad man ska ha för tryck.
oljetryck saab
oljetryck saab
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Köp "sandwitch" på Biltema, koppla in oljetrycksgivare på den så är det bara att mäta. Jag använder dock Audi's (VDO egentligen) 0-5 bar givare och instrument då dessa är mer noggrana än 0-10 bar (man har sällan mer än 5 bar i oljetryck).
Denna funkar (man monterar den mellan oljefilter och motorblock):
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=135337
Denna funkar (man monterar den mellan oljefilter och motorblock):
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=135337
Tack, men det är inte riktigt vad jag är ute efter.
Det är inte min bil, ska bara kolla så det inte ligger något bakom turbohaveriet.
Jag har rejäl kalibrerad mätare som visar upp till 16bar tror jag, 5"
Frågan är bara vart jag ska få dit den, skulle inte så gärna köpa grejer att montera och montera bort igen.
Det är inte min bil, ska bara kolla så det inte ligger något bakom turbohaveriet.
Jag har rejäl kalibrerad mätare som visar upp till 16bar tror jag, 5"
Frågan är bara vart jag ska få dit den, skulle inte så gärna köpa grejer att montera och montera bort igen.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Aha, nu fattar jag. du vill skruva ur oljetryckskontakten och skruva in oljetrycksmätare för att kolla oljetryck?j björk skrev:Tack, men det är inte riktigt vad jag är ute efter.
Det är inte min bil, ska bara kolla så det inte ligger något bakom turbohaveriet.
Jag har rejäl kalibrerad mätare som visar upp till 16bar tror jag, 5"
Frågan är bara vart jag ska få dit den, skulle inte så gärna köpa grejer att montera och montera bort igen.
Oljetryckskontakt sitter bakom startmotorn och ska skruvas med 24-nyckeln. Den är väldigt svår att komma åt.
Dessa motorer är kända för att koksa igen och förstöra turbon mha. dålig olja. Lyft först ventilkåpan och kika. Är det fullt med svart smet så har motorn andra problem än turbon.
Här får du mer information om oil-sludge i 9-5 motorer än du någonsin velat veta:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
mvh.
mvh.
Ahh, pefekt.
Tackar
Alltid ett skit när folk kommer med en massa bilar man inte vet något om och vill få lagade.
Tackar

Alltid ett skit när folk kommer med en massa bilar man inte vet något om och vill få lagade.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 54
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 2:35 pm
- Ort: Luleå