Garagebygget (och en Volvo 740) 2016

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

alex b skrev:Tokfräsch bil. Gillar utseendet med takräcke. Kommer du möjligtvis ihåg ungefär vad dom fälgarna väger? Är rätt sugen på en uppsättning men jag vill inte hänga på nått som är tyngre än vad jag redan har.
Vet tyvärr inte vikten på dom.
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Såvitt jag kunnat läsa mig till så håller orginalmotorn om den är i skapligt fint skick för ganska så trevliga brukseffekter. M50B20/25.

Finns ju färdiga kit att köpa komplett med chip som lämnar ~350hk vid 0,6 i ladd men då springer det ju iväg en liten slant. Tror man har svårt att komma under 10k.
KL har väl i princip allt du behöver.
Allt beror ju på vilken budget man har.

Fasiken vad snygg den blev med plåtisar och sänkning. Kanske snart dags att plocka ut min 245:a med och se hur den har överlevt förvaringen... :?
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Tanken var att skaffa chipp eller mappa om den.

Ev. köra på E85. Kan man plocka ut 400-500hk med ganska orörd
motor så är jag nöjd :)

Bra respons är prio före effekt. Hellre 400hk än 500 svårkörda :)

Lutar åt att köra med en Precisions turbo och Tial wg.
Tar nog hem det ifrån staterna längre fram, om dollarn går ner :wink:


Helst skulle jag vilja få ner 2st walbro pumpar i tanken. Men då måste
man nog bygga om amaturen/tanken.

Kanske svetsa på en bredare anslutning till tankamaturen på tanken
och bredda anslutningen på tankamaturen.

Sachs 618 platta har jag en ny liggande. Walbro 255lph finns oxå.
Div. AN kopplingar och värmeskydd, även till turbo finns.
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Händer inte så mkt här, men nytt kylarkärl och lock (940) är beställt.
Nya kylarslangar och en elfläkt med kåpa ifrån tropikkylaren.

Ska skaffa ny kylare ifrån Volvo 940 med samma bred som tropiken,
men höjd ca 420mm. Då slipper jag kapa i kylarbalken :)

Behöver även byta värmeventil då den läcker när man har på det kallaste :evil: Får skaffa en ombyggnadssats då mässingsgrunkan utgått.
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Ska ev. kolla på en Bmw 525i-94. Vad ska man kolla på bilen?
Tänker mest på motor och växellåda. Är det något som brukar strula?
Märker man om vanosen inte funkar korrekt?
Bilen har gått 27000mil, kamkedjan när byts den?

(Ska ha motor, vxl och insprutning ifrån bilen, resten är ej av intresse)


//Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Inlägg av sqrewdriver »

vanosen kan skramla lite vid uppstart, detta är helt normalt,
växellådan skall vara lätt och exakt i växlarna, som vanligt,
Kamkedjan kommer jag inte ihåg, men kolla på autopower.se/nu,
där har du all info du behöver, tror dem tillochmed har en köpguide
just denna bilen...

Om du köper den, vad vill du ha för bromsarna runtom? PM...
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Tackar för infon.

Skickar ett PM till dig om det blir köp av bil.

(Nya skivor, belägg backar bak.)


//Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

om du köper och vill sälja dämpare fjädrar runt om så säg till även fälgar och hjul av intresse.pm om du vill sorry offtopic
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Bilen var såld, han hade glömt ta bort annonsen.

Letar vidare...
Garage och renovering färdigt år 2...
-Thomas-
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör feb 14, 2009 6:17 pm

Inlägg av -Thomas- »

kan bli ett riktigt kul projekt 8)

men jag skulle föredra att hitta en M50B25 utan vanos eftersom att du ska våldta den... pga vanosen brukar bara krångla vid sånna byggen

Men lycka till :)
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Blir ingen M50 motor, det blev en b230f istället :wink:

Köpte en volvo 244gl-89 att ta lite saker ifrån.

Tanken är fortfarande att köra på e85.

Har två motorkoncept:

1: Portat 940 grenrör, t3/4 Presicionsturbo, lätt portad 531 topp,
ellemann kam.
Mappat org. sprut eller färdigt chipp om det finns?

2: pulssplittat grenrör, 50mm kina wg, holset hx40, 531 mer portad topp, ev. större ventiler (avgas) folkracekam ms sprut och Msd6 tändning.

Få se vilket det blir, har ont om både pengar och tid just nu.

Annars är tanken att snikkonventera motorn till bes. i Maj och samtidigt
regga den med turbo, behöver man regga för e85?

Har skiftat bakaxlarna mellan bilarna. Så nu blir det elektrisk hastighetsmätare i 75:an.

Ska försöka att få in mätarn ifrån 89:an i gamla panelen.

Sedan blir det ny tank med ny tankamatur med en walbropump och
AN6 kopplingar på amaturen.
(Ska montera catchtank under bilen längre fram.)
AN8 matarledning fram, An6 retur.
Pålödda AN kopplingar på org. fuelrail.

Har ingen brådska då jag har fullt upp med annat, så detta projektet
kommer att ta tid :wink:

Allt som tas bort ifrån 75:an har jag monterat i 89:an, så jag har alla
org. prylar samlade på ett ställe :)

Fälgarna ska breddas till nästa år, har mätt lite och det blir 8.75" fram
och 9.5" bak. 235 fram och 255 bak.
Garage och renovering färdigt år 2...
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

J*vlar va fräsch 245 du har :shock: Hoppas du tar dej tid o drar alla kablar etc snyggt oxå :thumbright: Blir bakläxa på min 245 i vinter tror jag :doh:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

WTB skrev:J*vlar va fräsch 245 du har :shock: Hoppas du tar dej tid o drar alla kablar etc snyggt oxå :thumbright: Blir bakläxa på min 245 i vinter tror jag :doh:
Blir snikturbo till bes. Ska plocka ner hela bilen, när jag byggt nytt
garage. Nu saknar jag eget garage och det suger :thumbdown:

Ska försöka att göra det mesta seriöst :wink:

bilen är ett bra objekt :)
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Blir en fuelrail i fyrkantsprofil istället, 20*20mm.

Och AN8 på både trycksida och retur.

Nytt insug ska oxå byggas i höst.

Kommer att regga med 13c turbo och 940 grenrör.

Samlar delar för värre bygge.

Vilken Holset turbo är lämplig för ca 550-600hk? (HX50?)

Dim. på rör till grenrör och längd på rören? (48mm, 60-70cm?)

Var hittar man lämpliga runners i stål till insug? (40-41mm som konar upp mot tratten?)

Och vilken längd ska man välja till insuget? (200-250mm? räknat ifrån topp)


//Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Skaffat chippade boxar, bränsle och tändbox (guldbox).
3" lmm, 940 turbogrenrör, saknar spridare 465:or.

Blir nog runners ifrån G.E.T, hade några fina på hemsidan.

Fuelrailen är under tillverkning, låsringspåret för spridaren var knepigt.
(svarvar dom liknande org.)

Tror ni det går att regga med ovanstående prylar och KKK24 turbo?
Eller blir det att skaffa bromspapper?
Garage och renovering färdigt år 2...
Skriv svar