bygga strippbil (low budget), förslag?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Alriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tor maj 17, 2007 5:58 pm
Ort: Kungälv

bygga strippbil (low budget), förslag?

Inlägg av Alriksson »

går i tankarna att bygga en bil för att köra strippen med nästa sommar. Tanken är lätt och billig bil, motor från en billig turbobil som sen inte är så dyr att hämta ut vettiga hästar ur. Tänker mig ~400hk på 800kg.

Det jag kommit fram till är Opel Kadett b/c, Ascona/Manta A, eller ford escort. Lutar mest åt en kadett b, där tjänstevikten är 900kg.

Donatorbil för motor är lite klurigare, jag har snöat in mig på att använda en saab 9000 2,3t som går att hitta för ca 7-10k. Den bör väl med inte allt för jävligt yxande gå i en kadett? Problemet är växellådan, där jag verkar ha valen att antingen köra med Omega V6-låda (som inte är helt lätt att hitta en manuell) eller bmwlåda med hjälp av adapter. Finns det någon som säljer sådana adaptrar så det bara är att smäcka på? Funderar lite på Audi 100 turbo (2,2L) också, men vad för växellåda skall man använda då för bakhjulsdrift?

Tips mottages tacksamt. Tanken är att slita ut all el ur bilen vad det nu än kan bli för någon, och köpa sånt komplett elsystem så man bara har det som verkligen behövs, och från donatorbilen plocka motor + kabelhärva.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: bygga strippbil (low budget), förslag?

Inlägg av Dennis Öhman »

min motor tanke e iaf en b230fk/ft med automat.. Den går att fixa själv så den håller ca 400hk.. Nackdelen e väl att stallspeed inte går att göra mycke åt. men när du får turbotryck finns de hela tiden. Samt att kopplingar som ska hålla e dyra..
Dänniz 073-8447664
Alriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tor maj 17, 2007 5:58 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av Alriksson »

självklart hade jag tanke om b230fk/ft med, problemet där är bara att en 940 turbo får man hosta upp betydligt mycket mer pengar än en saab 9000, samt att för 400hk i en b230 så skall motorn öppnas och saker skall bytas om det skall hålla, medan saaben behöver nytt grenrör turbo och mappning.

(vad jag lyckats läsa mig fram till)

EDIT: CIH 2,2L motorn, hur mycket jobb är det för att få upp den i effekter 400-500hk? Hur mkt ska bytas och vad för turbo m.m. skall användas?
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

tzanek
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av tzanek »

Efter att ha sett hur skogenracing killarna trollar gamla blårykande fordar till däcksrykande busbilar kanske man inte ska räkna ut ford ur leken.

en gammal bladfjädrad escort med en stöddig 2,9a under huven kan nog få smilbanden att krampa i fullt läge. :hihi:

Fast jag skulle skaka fram en gammal kadett från tidigt 70 sen kasta ner en saabmotor i den. R25 lådan från omega + manta gsi bakaxel för lite diffning. blir nog en del skruvning men är man inte rädd för att lösa problem å bli skitig så är det nog en rolig budgeträser. Har för mig att dom verkar rekommendera saabs 2.0 motor med T5 styrning. Ska visst vara den mest lättskrämda. (inget jag tar gift på dock)
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Skriv svar