Motor-modell: SAAB B202
Bottendel: 90mmborr, 78mm slag
Data på toppen: Original el. putsad korttopp, 220cfm in, 190cfm ut (enl. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ab+fl%F6de)
Kamaxel: Funderat på folkraceshopens FS268H (http://folkraceshop.se/saab_16v_268h?category_id=87), 268* vid körspel (typ 0,1-0,2mm) och 9,62mm lyft.
Grenrör: Egensnidat med inspiration från Pipemax och Sävarturbo, efter turbo- och kamval
Insug: Egenbyggt
Effektmål: 300-400hk(hjul), maxvarv ~7-7,5k
Användningsområde: Bana och gata mest(sommar). Kan nog hetsa han till att testa rakt fram också.

Jag tänker som så att originallådan i 99/900 inte är direkt stark, även med svindyra drevsatser och starkaste husen blir det långt ifrån skottsäkert. Att vridmoment och effekt kommer lite högre i registret är då skonsamare för lådan, då kan det vara bra att sugtrimma motorn och ha större turbo som därmed klarar av att leverera till varvstoppet utan att gå in i väggen. Knappast någon nackdel heller på bana om man kan dra motorn till varvstopp och vid växling hamnar den i sweetspoten. Original har en sån här motor 160hk@0,7 bar, jag vill sikta på att få ut runt 160 sughästar (1 bar=300hk), (1,8 bar=400hk) mellan tumme och pekfinger.
Turbo: Jag har förslagit ex.vis. HX35(50/64) och 12:an avgashus och motsvarande Garrett och Schwitzer, han har inte helt nappat för det men är fortfarande öppen för idén.
Han är mest inne på en 19T(45/41), men dels kostar den otroligt mycket och jag tror att den inte riktigt vill vara med om motorn skall leverera 400hk ang. ladd vs. mottryck, men det är ju bara mina funderingar får jag se bevis för att man har acceptabelt mottryck och om den verkligen klarar av uppåt 400hk (tror nog att den kan göra det) så visa gärna det.
Kam: En annan sak som jag är lite tveksam till är kammen som folraceshopen säger vara en Subaru-WRC-profil från början, hur kommer den fungera tillsammans med storturbo tro? (WRC är ju inte direkt någe fritt reglemente och motorerna är vad jag förstått ganska stora kompromisser, vilket alla motorer iof är men iaf.) Kammarna är väl då anpassade för ~små turbos och restriktorer på luften. Nån som har ett bra förslag på kam som lirar bra ihop med lite större turbo? Inte så hemma på 16V-kammar.
Hur klarar originalkammarna det jobbet? Även funderat på vassaste avgaskammen på insug och avgas (254*, 8,65mm)
Vad anser ni, är jag helt ute och cyklar med mina tankar? Vad skall jag säga till så han vill ha storturbon?