200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Croner skrev:
AsLoT skrev:om jag ska fortsätta med det här.
Klart du ska göra! Denna bil är riktigt häftig. Kan ju prova lite på tvären oxå :thumbright:
2st 16t och några sura gatpuckar så blir det nog en fin driftingbil ;)
Som den är nu så är det nog aningen svårkörd ;)


Har fixat en ny M5 kardan nu iaf.
Nu måste den kortas till rätt längd bara. Nya drivaxlar har jag så det är lugnt.
Fan den som ger sig! Ska köra Kjula i helgen ;)
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

AsLoT skrev:
Croner skrev: Klart du ska göra! Denna bil är riktigt häftig. Kan ju prova lite på tvären oxå :thumbright:
2st 16t och några sura gatpuckar så blir det nog en fin driftingbil ;)
Som den är nu så är det nog aningen svårkörd ;)

det är ju bara en vanesak. det är ju inte direkt så att det är en slö grundmotor att sparka loss den med :hihi:

grundeffekten lär ju räcka till i kurvorna , turbon tar över å håller den på spinn på rakorna :thumbright:

lätt som en plätt...
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

AsLoT skrev:
j björk skrev:Fränt, grattis :thumbright:
Varför gick det inte köra på 5:an, borde väl gå att bara räkna om utväxlingen och knappa in i bänken?
Jo Andreas räknade om osv. men det blev bara 800whp då. Går tydligen tungt i drivlinan på 5an.
När jag bromsade Corvetten blev det för mycket vrid på 3an som är 1:1 i min automatlåda. Jag körde på överväxeln 0.75:1 och fick då 1087 Nm vid 4000 varv. Jag har 3.45:1 i bakaxeln så bänken fick bromsa bromsa 2812 Nm och den klarar max 3000 Nm om jag kommer ihåg rätt.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 02&start=0

Kurvformen borde ju bara samma så du kan ju lägga 5ans bromspapper ovanpå 4ans och uppskatta vilken effekt det borde ha blivit.

Du tappar alltså ungefär 150 hästar på 5an jämfört med 4an?
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

JoBy: Stört med tidigt vrid i din maskin. Måste vara helt livsfarligt ;)

Har tyvärr ingen utskrift från pullen på 5an men det har du nog rätt i att det borde gå att lägga kurvorna på varandra.

Ja hade strax över 800whp på 5an och kanske 940whp på 4an om man räknar med 80hp ökning dom sista 1000 varven vilket ja tycker att det borde vara.
Alltså 140whp lägre effekt på 5an. Sen hur det kan vara det vet ja inte... Men antar att det har med utformningen på den 5e växeln att göra.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Fick ihop bilen och körde Kjula i helgen. Gick ganska bra, körde med 1.4bar ladd och fegis starter utan launch för att spara drivlina.
Bästa ET blev 11.09 231kmh med kass 60fot på 1.95.

Avslutade dagen med att satsa fullt i starten för att köra en 10a och det slutade med en knäckt diff och en trasig drivaxel... :(

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Härlig slutfart! :thumbright:

Det är en brutal motor men du har ju märkt att den kräver lika brutal drivlina vid det här laget. Några planer på vad som borde sitta där bak nu?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

mattias skrev:Härlig slutfart! :thumbright:

Det är en brutal motor men du har ju märkt att den kräver lika brutal drivlina vid det här laget. Några planer på vad som borde sitta där bak nu?
Jo slutfarten är jag nöjd med! :)
Jagar en hel M5 brygga. Tänkte försöka modda dit den på nått vis.
Sen sviktståls axlar och bra kardan på det...
Eventuellt ny låda också om det finns tid.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
limpan200
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tor jul 02, 2009 2:30 pm
Ort: Linköping

Inlägg av limpan200 »

Men håller inte skyline diff/drivaxlar till den effekten? en komplett sån bakvagns brygga passar ju bolt on på s13, tror dock att du måste flytta över spindlarna från s13 för att beholla bultmönstret.

säg till isf vet en som har en komplett drivlina till en r32gtr liggandes...
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

limpan200 skrev:Men håller inte skyline diff/drivaxlar till den effekten? en komplett sån bakvagns brygga passar ju bolt on på s13, tror dock att du måste flytta över spindlarna från s13 för att beholla bultmönstret.

säg till isf vet en som har en komplett drivlina till en r32gtr liggandes...
Kanske håller med fyrhjulsdrift men tror knappast dom håller annars...
Om man endå ska bygga om så känns det bäst att ta nått beprövat så man vet att det håller.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

känns som om en supra mk3 bakvagn eller en m5 bakvagn som gäller :thumbright:

mk3an är nog billigaste men väger säkert 3ggr mer än m5ans
Jørg1e30
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör sep 13, 2008 10:43 pm

Inlägg av Jørg1e30 »

Hei. Kjøre samme oppsett som deg i min e30. BW475 turbo og greier. Imponert over hvor mye det utgjør og kjøre med e85.! Bremsa 742whp og 94wnm på 1,45 på bf98 på min. Det var også i dynapac benk.
Få på m5 bakstilling nå så blir det bra. :D
Kjør hart kjør bmw bil.
Tobben86
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör aug 09, 2008 4:53 pm
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Tobben86 »

AsLoT skrev:
limpan200 skrev:Men håller inte skyline diff/drivaxlar till den effekten? en komplett sån bakvagns brygga passar ju bolt on på s13, tror dock att du måste flytta över spindlarna från s13 för att beholla bultmönstret.

säg till isf vet en som har en komplett drivlina till en r32gtr liggandes...
Kanske håller med fyrhjulsdrift men tror knappast dom håller annars...
Om man endå ska bygga om så känns det bäst att ta nått beprövat så man vet att det håller.
håller för en s14 med runt 700 hk å den bakvagnen iaf
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ruskigt frän bil, verkar skuta på vansinnigt bra



Har bärarmar, diff och drivaxlar till M5 om du är sugen :)

Bild
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

köp en 9 tummare
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Blom142 skrev:köp en 9 tummare
:thumbright: :twisted: Så du kan åka stadiga 1.30 i 60fot hela dagarna :twisted:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Skriv svar