val av tändstift b230 16v

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
AHL
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: lör dec 13, 2008 7:07 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

val av tändstift b230 16v

Inlägg av AHL »

ja vad är det för stift som gäller.

min motor:

B230FK 2.6L
16V topp med glt kammar
HX40
msd cdi tändspolar med msd kablar.
vems sprut
8.8 i komp
bensin nu till en början. ska byta till etanol till nästa år.

bilen kommer köras hårt i drifting. istortsett bara tävlingar
Garaget.org: Volvo 760 - 16V Turbo
Sponsorer: Vianor och Bakaxel.se
Johan G
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån okt 13, 2008 6:43 pm
Ort: Rosvik

Inlägg av Johan G »

Har kört 16v 2,5 liter, MSD tänding blaster 2 spole i 2 år på E85 med NGK 7:or när jag laddade 2 bar fick jag köra med 0,55 i avstånd
amazon 10.30/217
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja, NGK 7or blir bra.

Det är väl grova fattningen på dom här topparna? B7ES skulle jag prova.
En del kör med utskjutande isolatorfot (BP7ES) och det fungerar nog med inbyggd resistor mot radiostörningar också (BR7ES, BPR7ES). Jag har inte sett någon riktig skillnad faktiskt..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Jag hade miständningar i bänken så vi bytte ifrån bcp7es till bcpr7es så va dom borta.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tjernell: Kan nog vara en kombination av kablar och stift som gör det, nåt att tänka på för alla så man inte drar slutsats utan att se hela bilden.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
AHL
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: lör dec 13, 2008 7:07 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av AHL »

kanon. det va typ som jag trodde då :)
Garaget.org: Volvo 760 - 16V Turbo
Sponsorer: Vianor och Bakaxel.se
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag har inte heller märkt nån skilnad mellan Restistor eller icke resistor.
det är helt klart vanliga koppar NGK som funkar bäst iallafall, vilket är bra med tanke på att dem även är bland dem billigaste :thumbright:


i en polares hade vi problem med misstäningar, bytte från 6er som hade sprucket till 9er å har inte fått nått problem igen sen dess,. dock kört väldigt lite.

kompressormatad 16v i den med stummat tändysytem (vanligt b230a kabelpiska på 139 modul till toppmonterad hallfördelare)

verkar funka bra
Skriv svar