Alpina B7 Turbo Coupé #22/130
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Om jag inte är ute och seglar ser motorn ut enligt följande...
7:1 I komp.
Rundade "hemisfäriska" förbrännings rum, utan Squisharea
ca 280 grader duration på kammen ?
KKK K27 Turbo
Extern Wastegate
Grenrör av modell "limpa" med turbon monterad fram på motorn och Wg bak.
Natrium kylda Avgasventiler (Bmw´s 745 Turbo topp)
Det redan omtalade Heimholtz resonans insuget
Intercooler
Bosch Motronic
Slutväxel 2,93:1
ZF växellåda med 1:1 på 5an ?
Remdriven oljepump för oljekylning av slutväxel från ena drivaxlen ?
30 liters extra tank i bagaget totalt 100 liter ?
Rejält större frambromsar än vanliga 635 Csi
Fantastiska kreationer
Rätta gärna eventuella fel !
7:1 I komp.
Rundade "hemisfäriska" förbrännings rum, utan Squisharea
ca 280 grader duration på kammen ?
KKK K27 Turbo
Extern Wastegate
Grenrör av modell "limpa" med turbon monterad fram på motorn och Wg bak.
Natrium kylda Avgasventiler (Bmw´s 745 Turbo topp)
Det redan omtalade Heimholtz resonans insuget
Intercooler
Bosch Motronic
Slutväxel 2,93:1
ZF växellåda med 1:1 på 5an ?
Remdriven oljepump för oljekylning av slutväxel från ena drivaxlen ?
30 liters extra tank i bagaget totalt 100 liter ?
Rejält större frambromsar än vanliga 635 Csi
Fantastiska kreationer
Rätta gärna eventuella fel !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Var i Kävlinge har ni garageträff? Jag har lovat bort mig till en uppstart av en bil på lördag men man vet aldrig vad som händer. Min ena M635:a var lite paj i motorn när jag köpte den. Jag bytte veven och stakarna till delar från en M5 3,8 som kom från en krockad bil. Veven var hel men block och topp på 3,8:an var skrot. Eftersom tidiga 24 ventils motorn har enkel kamkjedja som gärna vill gå av så bytte jag topp och kamkjedja till M5 3,6. Men det är bara att konstatera att luftmängdmätaren från M635:an är en restriktor. Det krävs antingen ett sprut från en nyare M5 eller ett eftermarknads sprut för att få fart på den. Det var ett tag sen den var ute ur garaget och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Jag köpte en grupp A aluminiumbur i tyskland men hade aldrig hjärta att slita ut inredningen och bygga om. Det får bli nån av mina andra 635:or som får den monterad nån gång. Jag har några BMW 745 också som jag sparar till eftervärlden. Jag tycker dom är rätt fräcka men de flesta vill bara åt motorerna. Erland.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
Det är en fröjd att fü dreggla på en sånn här vacker bil körde lite vilse i förra veckan var förbi Alpina i Buchloe stog en massa fina bilar där.
Alpina bygger även en Racebil för GT3 tror jag det heter
MVH Calle (Munchen)
Alpina bygger även en Racebil för GT3 tror jag det heter
MVH Calle (Munchen)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
H-vete vilken grann bil!
Avundsjuk? Jag?? Nää.. Jag kommer ihåg i början på 90-talet när jag kom körandes uppför gamla E4 vid Oringen med en Honda VFR750 med skjuts. Det kom en B7 Turbo Coupé i ytterfil och hornen växte ut.. Vi fick stryk
Jag tillhör väl också dom som föredrar originalspec. på en så unik vagn, men det är ju upp till var och en hur man vill ha sin bil
Avundsjuk? Jag?? Nää.. Jag kommer ihåg i början på 90-talet när jag kom körandes uppför gamla E4 vid Oringen med en Honda VFR750 med skjuts. Det kom en B7 Turbo Coupé i ytterfil och hornen växte ut.. Vi fick stryk
Jag tillhör väl också dom som föredrar originalspec. på en så unik vagn, men det är ju upp till var och en hur man vill ha sin bil
Orginal eller inte går att debattera på många bilar, vanliga som ovanliga.
Här finns ju en bestämdhet att bevara det unika och hålla resten så det går att återställa. Det kan jag känna stor respekt inför.
Som orginal-ivrare så måste man ju också se det till användande. Man kan ju faktiskt bli påkörd av något ess när man är ute och finåker. Och försäkringsbolagens vilja... ger inte jag mycket för.
Ska man inte ut och lufta bilarna heller med denna risk i åtanke så försvinner ju meningen med dem. Bilar ska ju användas. Och det mesta går ju att laga.
Så en förädling med så här väl grundade motiv för framtiden får nog ses som förlåten.
Inte menat som något påhopp, känner för bägge läger som synes.
Fin bil f.ö. Är det den som stog på Elmia? Lämnade nog lite saliv på den isf...
Här finns ju en bestämdhet att bevara det unika och hålla resten så det går att återställa. Det kan jag känna stor respekt inför.
Som orginal-ivrare så måste man ju också se det till användande. Man kan ju faktiskt bli påkörd av något ess när man är ute och finåker. Och försäkringsbolagens vilja... ger inte jag mycket för.
Ska man inte ut och lufta bilarna heller med denna risk i åtanke så försvinner ju meningen med dem. Bilar ska ju användas. Och det mesta går ju att laga.
Så en förädling med så här väl grundade motiv för framtiden får nog ses som förlåten.
Inte menat som något påhopp, känner för bägge läger som synes.
Fin bil f.ö. Är det den som stog på Elmia? Lämnade nog lite saliv på den isf...
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
-Daniel Sohlin-
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
tjena
kul att den kom till sverige, jag tycker bilen är superfin
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))