Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Patrik H skrev: men annars har jula en universal data nätadapter för cigarett uttaget ställbar från 15-24 volt min dator vill ha 18,5 v. 199kr. då behöver du bara en adapter när du kör med sladd :thumbright:

Kul att det går framåt ser ju riktigt bra ut . Bilen har ju bara SÅ snygga linjer :-)
jo, universaladapter vore nice, om datorn hade lågspänningsingång. Tyvärr så är denna fasionabla Pentium 2 @ 233 mhz byggd med spänningsomvandlaren inuti datorn, så det är 230V in.
Mikael S skrev:Tänk på att en sådan kan belasta rätt hårt och det kan bli lite fel när du mappar på för låg volt. Bränslepumpar är känsliga för spänningsfall
Tänkvärt... enligt biltema så har den 85% verkningsgrad, och om jag ligger på max kontinuerlig effekt (150w) vilket jag inte tror att jag kommer att göra så är det ~175 watts förbrukning = ~15A. Om vi uppskattar datorn till ~50W ger det en ström på ~5A. Bör ju inte vara nåt problem såvida inte själva apparaten ger nån form av störning till resten av 12V systemet.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

just nu så är det lite slöskruvning på kvällstid då bilen hamnade i garaget brevid lägenheten. har demonterat bränslepumparna och teorin om att en pump (den som lät snällt) var i själva verket trasig verkar stämma... det föll ut plastbitar ur den :doh: kan aldrig vara bra.
jag har inte felsökt pumparna nåt mer. Skruvat dit en ny pump med förfilter vilket ledde till att jag behövde en ny slang från hydroscand på trycksidan. den är nu fixad och provmonterad. så under veckan tänkte jag försöka få ihop allt (förhoppningsvis tätt) och kanske köra lite... vilket betyder film förhoppningsvis :)

förfiltret blev ett Volvo 740 filter. Har gängor M14x1,5 och M12x1,5. Hydroscand hade adaptrar som behövdes borras upp lite. Jag borrade upp till 8 mm. Hade nog gått att ta 8,5 mm, men 9 mm kändes som gränsfall på den mindre adaptern.

Finns en "ritning" på filtret på Laitis (autokatalogen).
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

blev ihopskruvat i afton. blev lite provkörning också... :thumbright:
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Cliffhanger.... :doh:

Filmbevis? Foto?

Gillar objektet, bra jobbat! Lite färg på så kommer den att bli grym. Turbo hade varit trevligt men min åsikt är nog ändå att den hade varit fräck iaf.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Lappen: Hann bli för mörkt igår för att vara nån vits med att använda min kamera... Och idag verkar det ju ska regna... Men den som väntar på nåt gott... :roll:

Vad gäller turbo så velar fram och tillbaka jag grymt mycket. :? Det som saknas är framförallt ork och tid. I delar är det avgastflänsar turbo in / ut. lite rör för att bygga ett primitivt grenrör + downpipe och att byta till 2,5 litersmotorn vilket är ett helt projekt i sig.

Om jag av nån anledning vore ekonomiskt oberoende (dvs jag skulle inte jobba på dagarna) skulle 2,5 literblocket lämnas in delar för tvätt, sen preppas för H-profilsakarna, öppna upp vevhusventfönstrena, stiftas, borras till första överdim, tvättas igen, monteras ihop med 3-litersveven nya lager h-profilarna och kolvar (S60R), ställbara kamdrev till den breda modellen av kamrem. :twisted: Men... man kan ju fortsätta drömma :doh: eller rättare sagt ha tålamod, för antalet delar till en sån motor har ökat med tiden... :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Jahapp, då var det filmdags :)

Filmen håller väldigt hög kvalitet och är både filmiskt och redigermässigt mästerverk. Eller förmodligen inte. :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=x8sT-I84ELY

Som det är nu så känns tändmappen som mest tveksam, i filmen hörs en ett par misständningar som vi slätade ut genom att minska förtändningen i de områdena, den var lokalt lite högre där av slarvighet :doh: men det handlar inte om några stora justeringar i grader. Jag upplever motorn som svag på låga och mellanregistret. Sen har jag inte jobbat något särskilt med acc-berikning vilket ju gör att fullgasmanövrar inte riktigt ger förväntat resultat.

Ska försöka få upp .msq filer ikväll så nån som någon hugad kan ta sig en kik på. Glad för all hjälp jag kan få!

Vi kom oss på vågen också, ~1290 kg.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tja, tycker de är fränt att den går! e bara mappa klart o samla pengar till en riktig motor som den du skrev om, fint recept o sådär men vad tycker lådan om det eller ska du byta isf?
kanske går köra med preppad 350 låda o transbreak med manuellt ventilhus annars? :roll: är kass på automat
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

larsat skrev:men vad tycker lådan om det eller ska du byta isf?
vi får se, det finns kit till denna låda då det är samma inälvor i toyota supra automat. men det känns som ett senare bekymmer :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag antar att du kör 1.0.73 eller .78, dela gärna med dig av en MSQ och en datalog (gärna full gas från låga varv till varvstopp), så kanske man hittar någon möjlighet till förbättring.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Kör firmware 1.0.73.

Min msq som den ser ut nu. http://www.vems.hu/files/MembersPage/Th ... 304_98.msq

Finns en "fullgasrepa" 1-3:an växel på ~180 sekunder in i denna log. (densamma som är på filmen då hastighetsmätaren filmas)

http://www.vems.hu/files/MembersPage/Th ... 031547.xls

Jag är hemskt tacksam om någon tar sig tid att titta igenom .msq:n ordentligt. Jag vet att inte riktigt alla detaljer som Mattias påpekade kring den förra är fixat men jag blir gärna påmind igen!

Jag har skickat lite PM på turbobricks forum ang tändningstabeller. Förhoppningsvis så kanske det dyker upp nån tabell att jämföra med.

För er som är intresserade av B6304 / B6254 turbo konvertering kan ju detta volvodokument vara väldigt intressant:
http://volvo-power.net/pictures/admins/ ... k_comp.pdf
(om länken slutar funka, PM:a mig, har sparat en kopia)
Eftersom en B6304 N/A används som referens så finns det en del hk / nm diagram som kan vara intressant. Har nyss skrivit ut den för att sätta mig in i vilka varvtal som orginal har vridmax mm.

EDIT:
För den lite latare...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Några förslag.

Minska acc-pump för minsta beröring till 0.5 ms eller mindre, eller höj minsta värdet för "dv/dt" till 10-15 (5 är för litet). Man ser i loggen hur det små-duttar in lite extra soppa när du kliver på gasen, märks på lambdan, och märks på pulsvidden.
1.0.78 är lite bättre på det här, och senaste 1.1.x ännu bättre.
Hur som helst är det en funktion man ska slå av när man grundmappar.

Öka också antalet motorvarv innan EGO correction får ändra pulsvidden till spridarna, till den dag du aktiverar det för jag såg det var avslaget (bra! för ni grundmappar ju nu).

Överlag är det alldeles för ojämna värden i VE-tabellen. Ta ner dom genast. Värdet ni har på full gas vid t.ex 4000 varv (100 kPa) är troligen väldigt likt det värde ni ska ha på alla varvtal högre än det. Ni har en typ av berg där nu som säkert stör mappningen lite eftersom den interpolerar mot dessa värden.
VE ökar inte 20% "bara så där" på en sån här motor, den har överlag en väldigt jämn och tråkig VE-tabell. Om ni tror något annat kommer det ta längre tid, eftersom ni verkar anta att motorn ska ha högre och högre värden, det är iof sant för pulsvidden och dutycycle på spridarna - men vi pratar fyllnadsgrad här.
Se till att ni mappar in den mot lambda-target också, jag ser att det inte stämmer så bra på lägre varv.
Går det köra full gas på t.ex. 3ans växel ända från 1000 varv upp till 7000 varv så vill jag gärna se en sådan logg. Vet inte hur automatlådan fungerar riktigt där.. men ohälsosamma farter är inte nödvändigt.

Tändningen kan ni höja med minst 5 grader på full gas, det är jag säker på. Här är en tändmapp för en VW 16v (kanske KR-motorn):

Bild

Den här kan ni kopiera rakt av om ni vill, och ja det ska vara 45 grader på högt vakum. Som ni också ser är det 35 grader förtändning på vanlig jämn belastning, t.ex vid 3000 varv och 60-70 kPa. Det kan variera, men ni borde ha minst 30 grader där.
Sen bör ni ha samma förtändning inom de celler som motorn har tomgång, den kan annars lätt börja rulla och ha sig. 10-15 grader brukar vara lämpligt. Högre på motor med _vassa_ kamaxlar.
Senast redigerad av mattias den fre sep 04, 2009 6:41 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Det var den snällaste tändning jag sett :shock:

Jag har väl antingen 10 grader mer eller 1 bar mer i tryck :roll:

Visst olika motorer, men med centralt placerat stift och 4-ventil borde den tåla lite mera.

Kompression ?

EDIT Trevligt med lite film förresten :thumbright:

Dubbel EDIT.

Jag menar inte den tändningen Mattias la upp :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

mattias:
till att börja med så är jag oerhört tacksam för den tid du lägger ner på att kika igenom msq/loggar. en vacker dag kanske jag dyker upp med mutor :)

har gjort i ordning en .msq med den tändmapp som du la upp här som jag ska testa.

sen har jag fått en tändmapp av the poi på turbobricks som ser ut så här:
Bild

jag har tänkt göra i ordning en .msq med den också och se vad hur det tar sig. fick även VE tabell av honom som jag tänkte använda mig av som grund vid det testet.

vad gäller EGO så trodde jag i mitt oförstånd att genom att sätta ett, då överdrivet (jag hade varvstoppen på 5500) varvtal så var den avvaktiverad. var slår jag på/av den?

vad anser du om lambda target tabellen som den är, bara att tuta och köra?

och du har ju naturligtvis helt rätt ang VE-tabellen, fyllnadsgraden ökar ju naturligtvis inte på detta sätt. en del orsak till att det har blivit såhär är att vi började med en tabell som var på tok för hög, sen minskade vi eftersom i de områden vi körde runt i. om jag gör ett snabbt antagande på lördagsmorgonen ang fyllnadsgrad så bör inte luftpumpen (min motor) bli effektivare än vad den är vid vridmax?

fö:
oginaldata:
vridtopp 267 nm @ 4300
hktopp 204 hk @ 6000

ska försöka fixa 1000-7000 repor på trean, jag har en lämplig sträcka med lite motlut. tyvärr så regnar det än... :thumbdown:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

piraten skrev:till att börja med så är jag oerhört tacksam för den tid du lägger ner på att kika igenom msq/loggar. en vacker dag kanske jag dyker upp med mutor :)
Det har jag inget emot. :)

piraten skrev:har gjort i ordning en .msq med den tändmapp som du la upp här som jag ska testa.
Bra.
piraten skrev:sen har jag fått en tändmapp av the poi på turbobricks som ser ut så här:
http://i170.photobucket.com/albums/u273 ... hot023.png

jag har tänkt göra i ordning en .msq med den också och se vad hur det tar sig. fick även VE tabell av honom som jag tänkte använda mig av som grund vid det testet.
Den där tänd-tabellen verkar rätt värdelös den också, verkar mest gjord för amerikansk mack-soppa eller så är den återhållsam av annan anledning. Men prova för all del.
VE-tabellen du fått beter sig garanterat annorlunda om det inte är exakt samma grejer (och VEMS). Det där grundmappar man på en kvart med erfarenhet istället.
piraten skrev:vad gäller EGO så trodde jag i mitt oförstånd att genom att sätta ett, då överdrivet (jag hade varvstoppen på 5500) varvtal så var den avvaktiverad. var slår jag på/av den?
Den väntar bara 1 enda varv innan den applicerar korrigeringen, det vill säga den läser lambda-sonden och gör en justering varje varv. Den kommer att justera bort sig. Bättre att du väntar 5-10 varv mellan gångerna så den har ett bättre medelvärde att grunda justeringen på.
Du stänger av antingen genom att sätta "step size" till 0, fast då lyser EGO correction lampan hela tiden vilket kan lura en. Annars stänger du av den som du gjort nu genom att sätta "min rpm" till 7000, det vill säga det villkoret uppfylls aldrig.
piraten skrev: vad anser du om lambda target tabellen som den är, bara att tuta och köra?
Ja, i stort sett. Du kan köra lambda 0.88 på atmosfärtryck hela vägen.
piraten skrev:och du har ju naturligtvis helt rätt ang VE-tabellen, fyllnadsgraden ökar ju naturligtvis inte på detta sätt. en del orsak till att det har blivit såhär är att vi började med en tabell som var på tok för hög, sen minskade vi eftersom i de områden vi körde runt i.
Då bör du ha justerat med req-fuel i början istället, så att mappen överlag stämt bättre. Då slipper man justera hela VE-tabellen. Tomgång och låg-last brukar kunna skilja, desto större spridare desto större skillnad eftersom inställningarna för spridarna korrigeras även i VE-tabellen, svårt att få undgå sånt.

piraten skrev: om jag gör ett snabbt antagande på lördagsmorgonen ang fyllnadsgrad så bör inte luftpumpen (min motor) bli effektivare än vad den är vid vridmax?

fö:
oginaldata:
vridtopp 267 nm @ 4300
hktopp 204 hk @ 6000
Exakt. Det sjunker mest troligt sakta efter 4000-4500.
piraten skrev:ska försöka fixa 1000-7000 repor på trean, jag har en lämplig sträcka med lite motlut. tyvärr så regnar det än... :thumbdown:
Det suger här också.. ska ut i garaget istället.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Du har mail på din MSN adress, jag har skickat lite info. om tomgångs inställningar mm. som du undrade över i min tråd.

+ lite annat att titta på

Mappa på :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar