Potential i denna topp?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Cassius
Forumsberoende

Potential i denna topp?

Inlägg av Cassius »

Bild

En till bild: http://img.photobucket.com/albums/v437/ ... -07_29.jpg

Hur tycker experterna den där toppen ser ut? :) Ventilerna är 37.5/30.5 tror jag standard... har sett att 40.5/34mm finns att köpa så jag antar att de är vad som går få dit... Toppen kommer från en Omega 3000 24v.

Jag står i valet och kvalet om att satsa på en kortad sån här topp eller en "vanlig" 8v topp till en gammal cih motor. 8v toppen ska man kunna få ut 280cfm ur. Frågan är om en sån där topp är så pass mycke bättre att den är värd dom 20-30 tusen extra de kostar att bygga en! Tanken är högvarvig sugmotor på 2 liter.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Re: Potential i denna topp?

Inlägg av Gustav »

Cassius skrev:http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/A009.jpg

Hur tycker experterna den där toppen ser ut? :) Ventilerna är 37.5/30.5 tror jag standard... har sett att 40.5/34mm finns att köpa så jag antar att de är vad som går få dit... Toppen kommer från en Omega 3000 24v.

Jag står i valet och kvalet om att satsa på en kortad sån här topp eller en "vanlig" 8v topp till en gammal cih motor. 8v toppen ska man kunna få ut 280cfm ur. Frågan är om en sån där topp är så pass mycke bättre att den är värd dom 20-30 tusen extra de kostar att bygga en! Tanken är högvarvig sugmotor på 2 liter.
280cfm ur en 8v... jo det är en myt som har cirkulerat på nätet har jag märkt.
Det kanske går? jag vet inte..
Men att göra en sån brutal 8v topp kostar sjukt många timmar.

Kapad 24v topp... den behöver knappast mycket portning? är ju en grymt fin topp original!
Kostnad för kamaxlar tillkommer ju naturligtvis på en sån grej men annars ventiler å sånt klarar man väl sig på standard?

Svårt val..
Det vore ju sjukt brutalt att göra av en 24v :D

Frågan är kanske vad du ska ha motorn till, vad för effekt behöver du och vilket register behöver du?
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

tycker faktiskt den ser ganska horribel ut, som det ser ut på bilderna verkar man inte kunna räta kanalen speciellt mkt i taket utan att gå igenom.
sen verkar den väldigt konstiga areor lite varstanns i kanalen.
280cfm vid aktuellt ventillyft och rätt borrdiameter i flödesbänken tvivlar jag VÄLDIGT starkt på.

hur stort är borret tänkt att vara på din motor? en 2 liters fyra brukar inte ha tillräckligt med borr för att köra så stora ventiler utan att förlora både flöde och effekt.

Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Mattias J skrev:tycker faktiskt den ser ganska horribel ut, som det ser ut på bilderna verkar man inte kunna räta kanalen speciellt mkt i taket utan att gå igenom.
sen verkar den väldigt konstiga areor lite varstanns i kanalen.
280cfm vid aktuellt ventillyft och rätt borrdiameter i flödesbänken tvivlar jag VÄLDIGT starkt på.

hur stort är borret tänkt att vara på din motor? en 2 liters fyra brukar inte ha tillräckligt med borr för att köra så stora ventiler utan att förlora både flöde och effekt.

Mvh Mattias

Fast bilden ger inte toppen rättvisa alls.
Man ser ju bara en liten del av kanalen.
När man tittar på en sånhär topp live, och får känna lite på den så ser man att det är grymt bra utgångsobjekt!
Olika c/c på in och ut, olika ventilvinel oxå..
Grymt fina förbränningsrum med möjlighet att få riktigt hög komp!

Nä jag håller fast vid att opel 24v toppen är grymt fin!

280cfm är ju gamla cih 8v toppen.. men du kanske var med på det?
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

ja jag var med på att det var den gammla 8v toppen :)
PSIMotor.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Gustav skrev:280cfm ur en 8v... jo det är en myt som har cirkulerat på nätet har jag märkt.
Det kanske går? jag vet inte..
Men att göra en sån brutal 8v topp kostar sjukt många timmar.
Mattias J skrev:280cfm vid aktuellt ventillyft och rätt borrdiameter i flödesbänken tvivlar jag VÄLDIGT starkt på.
Järnet skrev: Toppar:

Det som är något att ha ur prestandaperspektiv är:
4-cyl 2.2 och 2.4 (45x40)

6-cyl 1982-> (högresta insugskanaler och övrigt liknande 2.2/2.4) 2.5 och 3.0 har (42x35), C30NE från ca 1988? Omega har 45x40 ventiler. 2.6l =okänt för mig, antagligen 42x35

+Diverse kuriosatoppar som inte går att köpa för rimliga/vanliga pengar (Grupp-B toppen, CIH crossflow alu 4+6-cyl, div 16v toppar, går även att bygga om/såga av 2-cyl från 3.0-24V toppen så den passar då 3.0-24V och lotusmotorn i botten är cih uppdaterade av Frantz Indra på GM med annat topplock och annorlunda kamtrans + ngn mindre förändring av blocket)

Jag kan ju flika in att man kan optimalt få ut ca 280 cfm@28" insugsflöde ur 2.2/2.4 toppen, detta med 1.94"(49.28mm) chevy sb ventiler/smalt ventilskaft (std ventil in 45mm på 2.2/2.4)

Avgassidan är bättre std på 2.4 än 2.2 dessa skiljer sig åt litegranna faktiskt men kan bli lika bra med portning. Avgasflödet kan optimalt hamna på ca 200cfm@28" med 1.65"(41.9mm) chevy sb ventiler och då har man bara 0.4mm mellan ventilerna. (std ventil ut 40mm på 2.2/2.4)

Flödesbalansen blir dock inte så extremt bra på ca 71% med denna ventiluppsättning men ok för en djävulskt högvarvig alt storvolyms sugmotor.

De flesta som hållt på med volvo 2v toppar lär nog höja på ögonbrynen då det inte är lätt att få detta flöde ur b21/b23 toppar såvida vi inte talar om kilogram av tigtråd eller evo-topp. För att inte nämna B20 med sin ytterst tragiska avgassida. Tänk då på att CIH'n är en gammal stadig gjutjärnsgris av samma generation som B18/B20...

Bästa ventiluppsättningen för de flesta street/strip turbobyggen med cih torde vara 45-46mm insug portat till ca 230cfm in och 1.60-1.65" csb avgasventil (större=bättre) portat till ca 190-205 cfm så man får hygglig flödesbalans.
Så ni säger alltså att järnet har fel i den "klistrade" post han gjort om cih topparna här på forumet?

Sen är ju inte högt flöde i bänken nödvändigtvis = mycket hästar i motorn även om nu många verkar tro det.

Känns som att en kortad 24v topp inte riktigt är värd kostnaden om man inte kan göra allt själv och "bara" behöver specialbeställa kammar.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

tror på det när jag ser det.. det ska vara ett rimligt lyft och rätt diameter på borret i flödesbänken.
det är lätt att få högt flöde om man sätter i stora ventiler och sedan flödar med kanske ett 100mm rör när det i själva verket är 88mm borr i verkligheten. nu säger jag absolut inte att det är så i detta fallet, men ofta vid "overkligt" höga flödessiffror så kryper det fram att det inte varit en rättvis mätning i en eller annan form.
PSIMotor.
Användarvisningsbild
Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

The skrev: Så ni säger alltså att järnet har fel i den "klistrade" post han gjort om cih topparna här på forumet?

Sen är ju inte högt flöde i bänken nödvändigtvis = mycket hästar i motorn även om nu många verkar tro det.

Känns som att en kortad 24v topp inte riktigt är värd kostnaden om man inte kan göra allt själv och "bara" behöver specialbeställa kammar.
Jag vill väl inte säga att Järnet har fel.
Det kan ju mycket väl finnas nån extrem topp som flödar kopiöst bra!
Men det kanske är lika mycket jobb lagt ner på den toppen som det är gjort på jens "rullarn" B20 topp? som är isärkapad i några bitar, påsvetsade kanaler på insidan, och sedan ihopsvetsad igen.

Högt flöda är inte = många hästkrafter.. nä det har jag koll på.

Vilket alternativ som är mest "värt" eller blir billigast är ju såklart svårt att svara på utan att trådskaparen fyller på med lite mer info.

Man får väl anta att han har tänkt lägga ner kropp å själ i att bygga en dräparmotor då alternativen är avkapad 24v topp eller 280cfm cih.. (typ)

Jag vill egentligen bara säga att jag tycker personligen att 24v toppen har grymt fin potential!
Och det vore ju jäkligt häftigt att göra ett 4cyl bygge baserat på en kapad topp!
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

hru mycket skiljer det mellan 24v toppen o den vanliga 16v toppen till den 4cyl motorn? jag trodde bara 24v toppen var en förlängd 16v topp?

//Bjäle
Bild
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Anders_Karlsson »

När det handlar om fyrventilstoppar till CIH-motorerna så är det Ascona/Manta 400 som är mest racingbetonad.
Nållagrade ihåliga kammar, brant vinkel på insugskanal mm mm.
Finns nån specialare där man svetsat ihop två 400-toppar för att få en 6 cyl variant, men det är onödigt dyrt.
16 ventilaren från Kadett GSi är inte så lik 24V, annan form på kanaler osv.
24V toppen är ganska ok, i värsta DTM-utförandet med resta insugskanaler så plockade man ut över 400 hk.

Här är lite info på tyska som jag hittat om DTM-motorerna.
http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson ... orden/DTM/
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
nkro
För mycket laddtryck

24 v topp.

Inlägg av nkro »

Hallå

Verkar vara ett ballt projekt.

Hur vassa är kammarna orginal ?

Bör det inte bara gå att kapa kammarna oxå.
Om dom är lagrade på rätt ställe.

Blir lite dyrare att få kamaxeln slipad. Än att köpa en utbytes kam.
Men det kan inte vara många hundringar.

16 v bör alltid vara bättre än 8v. Maxlyft kan väll bara vara intressant.
vid hög effekt med lite sämre register på storvolym motor.

Hur fungerar kamaxel drivningen. Hur gör man med toppen där man kapat. Svets + nytt matrial ?

Niklas
mats757
För mycket laddtryck

Re: 24 v topp.

Inlägg av mats757 »

nkro skrev:Hallå

Bör det inte bara gå att kapa kammarna oxå.
Om dom är lagrade på rätt ställe.

Niklas
:doh:
Lite kul tändföljd va?
Måste man ta vevaxeln från sexan och kapa den också.......

Mats
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Kolla lite på, Risse Motorsport.

Tillverkar endel kapade 24 ventilare !
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Tänkt borr: Mellan 95 och 98mm, slag på 69.8mm

Effektmål och register: Får man drömma så 150hk per liter kanske :) Registret bör kanske vara 3-4000 varv brett kanske, de jag tänkt ha bilen till mest är gatkörning samt bana/konbana. Vad effekten landar på är dock inte de viktigaste! Jag har en dröm om att få motorn att varva 10 000, löjligt i en dels ögon kanske men de är vad jag skulle vilja göra! Detta går uppnå med både 8 och 16v teknik men oavsett topp kommer de krävas rejält med jobb och då effekt är kul kanske man skulle satsa på en 16v om man känner att skillnaden är värd kostnaden!

I övrigt kommer motorn nog ha torrsump och någon form av singelspjälls insug.

Risse säljer färdiga toppar för 1000€ ca men då vet jag inte om kammar föler med och om man i så fall kan speca upp dom efter eget tycke!

Frågan ligger väl fortfarande i hur stor skillnad ni tror det kan göra mellan topparna om vi säger att portningen är rejäl om än inte av extremaste laget (t ex inte 280cfm 8v :))
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Cassius skrev:Effektmål och register: Får man drömma så 150hk per liter kanske :)
Då får du drömma länge... :wink:
Skriv svar