Förbränings rum, wet-flow och gnist problem

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Förbränings rum, wet-flow och gnist problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och vems emil mm har kommit fram till en del intresanta saker gällande förbränings rummen i volvos 8v toppar som jag tänkte vi skulle avslöja till STS forumets medlämmar.

kort fattat så handlar det om misständningar och höga laddtryck som är rätt vanliga.

det vi kommit fram till så blåser bränslet ut stiftets gnista då wet flow flödet efter insugningsventilen styr bränslet rakt på stiftet.

det skiljer ju lite mellan 405 och 531 då 405 har stiften lite längre in i förbräningsrumet än 531 som volvo flyttade ut och därigenom så klarar sig gjutnummer som 160-398-405 sig bättre men de behöver ca 3-6 grader mer förtändning (fått info från Lacke där också där det blir liknande på sugmotorerna)

en annan åtgärd är att få stiftets bygel längre in i stiftet.

tex vanliga NGK BP8ES de har bygeln rätt långt ut i förbränigs rummet och det är bra på bruks motorer men inte på värre turbo motorer.

ett bättre stift är vanliga moppe stiftet NGK B8ES som har mer skyddad gnista.

ett ännu bättre stift är NGK B8ESC C står för competion och har nästan ingen bygel alls då det bara är en rak pinne mot mitten av stiftet.

sen så rekomenderar jag ca 0.4mm avstånd på högre tryck.

sen behövs ju givetvis en kraftig gnista också men har man med dessa trix så kan man ladda på mer laddtryck än vad som man tidigare trodde.

vems emil , lacke och andra som har testat mycke får gärna komma med mera info på hur man får tändningen att räcka längre :thumbright:

Stift med bygeln längre in.
Bild

Vanligt "P" stift
Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor sep 10, 2009 8:58 pm, redigerad totalt 4 gång.
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

Har nu nån formening om hvilka rotorer / fördelarlokk som er best at kjöra med? (för de av oss som fortfarande kjör med det :thumbdown: )

Jag har testat biltemas(skit), mekonomen(bra(beru)), Bilextra(samma produsent som biltema tror jag(skit)).
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Krishell: Det tycker jag är en helt annan fråga än vad diskussionen rör. Skapa gärna en egen tråd så städar vi bort från den här. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Lacke
För mycket laddtryck

Re: Förbränings rum, wet flow och gnist problem

Inlägg av Lacke »

Hej Jens

En intressant teori du har jag börja grubbla på vad du sa och jag ska i ärlighetens namn säja att jag har hållit på för lite med turbo för att vad det beror på men jag väl få spekulera vad det kan bero på
det första är hur mycke safe kör du motor med bränsle dom brukar ju ryka ganska svart om så är fallet tror jag att med mycke bränsle kyler det ner elekroderna så mycke att tändstifter helt enkelt blir för kallt, kanske helt enkelt gå på ett varmare stift b7es i stället för att få elektroderna längre in i förbrrummet för att få upp tempen på stiftet för att eliminera att stifter slaggar igen,för skillnaden mellan ett varmt och ett kallt stift är att hur nära elektroderna är tändstiftgängan

Vad tror du Jens kan det ligga något i vad jag säjer?

Häls Lacke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag ska leta lite på speedtalk där har det varit en del seriösa diskutioner om detta också och jag tror inte att det bara gäller turbo motorer heller, men det blir mer känbart i en turbomotor snabbare då det blir mer av allt likssom :) .

du har rätt i att ett varmare stift klarar sig bättre (det har vi sett i bänken också) men det är frågan om det inte är bättre att få bort stiftet från värsta bränslesprutet?

har du sätt modärna förbränings rum på en v8 där ha de trixat lite med plaserigen på stiftet så inte det ska spruta bränsle blandning rakt på stiftet.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor sep 10, 2009 8:50 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

här fins lite info om wet flow tester som dart gjorde då de uppdaterade nå gamla toppar.

intresant hur vissa saker kan ge effekt som man inte tänker på direkt :thumbright:

http://www.superchevy.com/technical/eng ... index.html

4 sidor
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ska leta mer på speedtalk i morron men hittade en liten tråd i ämnet där darin morgan och pipemax larry snackade om bränsle virvlar (bränsle som fälls ut i kanalen) som kom i mot tändstiftet

tråden http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... light=#639
If that vortex ends up on top of the spark plug, HP is gone.

I wonder how many engines are running with that exact situation and no one has any idea?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Wet flow problemet märks väldigt mycket på Kina cross topparna. Går man upp för mycket i munstycke så klarar inte gnistan att tända på full gas. Lite mindre munstycke så är problemen borta. Erland.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Erland, kul att höra lite mer om det. Mats (teflonet) berättade om just det problemet när jag hälsade på för nån vecka sen, den var väldigt känslig för att gå för fet.
Jag börjar fundera hur det ser ut på BMW M20-topparna.. ska ta någon bild eller två senare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck

Inlägg av Göte »

Hur mycket ladd pratar vi om när såna här problem börjar uppstå?

Jag har prövat NGK BP6-7-8-9'or ES, har aldrig släckt ett stift aldrig slaggat igen eller aldrig haft misständningar. Jag kör med msd dis-2 box och msd wastefire och macnecor kablar.

Laddar jag för "dåligt" 2+bar med hx55'a, eller har det att göra lite med vad för grejer man väljer att åka med?
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Oxidizer
Lite mer laddtryck

Inlägg av Oxidizer »

Intressant , har du testat att indexera stiften så att bygeln "skyddar" stiftet?

Om jag fattat det korrekt så kan tändstift med längre elektrod förbättra respons .

Iridium stiften med extra tunna elektroder ger dom nåt på trimmade motorer.

Hur funkar det med stift som har multipla elektroder , som en del audi quattro turbo bilar ska ha som standard?
Lacke
För mycket laddtryck

Inlägg av Lacke »

Oxidizer skrev:Intressant , har du testat att indexera stiften så att bygeln "skyddar" stiftet?

Om jag fattat det korrekt så kan tändstift med längre elektrod förbättra respons .

Iridium stiften med extra tunna elektroder ger dom nåt på trimmade motorer.

Hur funkar det med stift som har multipla elektroder , som en del audi quattro turbo bilar ska ha som standard?
Hej på tal om tändstift måste jag få berätta om en Lynx enduro
01 med 500 reed motor vi montera nya b9 ecu tror jag dom hette
i alla fulla fall så var mittre och övre elektroden längre in
i förbränningrummet i en std, snurra och toppfarten ökade
från 155 km till 160 km med bara det och jag förstod inte varför
men jag grubblade på det och det enda jag kunde komma på
var att flammspridningen går fortare vilket gör att motor
känner samma som att den fått mera förtändning tror jag
men jag mont samma stift i en race snurra med hög komp
men det gick inte för att övre elektroden smälte dem vart för varm
helt enkelt.

Häls Lacke
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

finns också ett annat otrevligt problem med utskjutande mittelektrod.
spikar det är det risk att det knackar av porslinet, med alla följdfel som det kan innebära.

otäta ventiler
hackad kolv o topp
turboras
emil
För mycket laddtryck

Inlägg av emil »

Göte skrev:Hur mycket ladd pratar vi om när såna här problem börjar uppstå?

Jag har prövat NGK BP6-7-8-9'or ES, har aldrig släckt ett stift aldrig slaggat igen eller aldrig haft misständningar. Jag kör med msd dis-2 box och msd wastefire och macnecor kablar.

Laddar jag för "dåligt" 2+bar med hx55'a, eller har det att göra lite med vad för grejer man väljer att åka med?
Med vilken topp har du kört då ?
Vi surrade om det här just när jag konstaterat samma på 3 bilar,
misstädningar med BCP7ES redan så tidigt som 1.5 bar, med msd 7 och pro power spole
bytte till B7ES och problemen är som bortblåsta...

Finns det överkomliga stift med 16mm skalle som ej har utskjutande mittelektrod att prova i 4V-motorer där det är problem med gnista..
900 kr styck är ju inget man köper för att prova, inte ens nära...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag köpte B8HSC till B20:in för 70kr styck för 10 år sen ska kolla vad liknande stift kostar i dag i nåra olika motorer
Skriv svar