kort fattat så handlar det om misständningar och höga laddtryck som är rätt vanliga.
det vi kommit fram till så blåser bränslet ut stiftets gnista då wet flow flödet efter insugningsventilen styr bränslet rakt på stiftet.
det skiljer ju lite mellan 405 och 531 då 405 har stiften lite längre in i förbräningsrumet än 531 som volvo flyttade ut och därigenom så klarar sig gjutnummer som 160-398-405 sig bättre men de behöver ca 3-6 grader mer förtändning (fått info från Lacke där också där det blir liknande på sugmotorerna)
en annan åtgärd är att få stiftets bygel längre in i stiftet.
tex vanliga NGK BP8ES de har bygeln rätt långt ut i förbränigs rummet och det är bra på bruks motorer men inte på värre turbo motorer.
ett bättre stift är vanliga moppe stiftet NGK B8ES som har mer skyddad gnista.
ett ännu bättre stift är NGK B8ESC C står för competion och har nästan ingen bygel alls då det bara är en rak pinne mot mitten av stiftet.
sen så rekomenderar jag ca 0.4mm avstånd på högre tryck.
sen behövs ju givetvis en kraftig gnista också men har man med dessa trix så kan man ladda på mer laddtryck än vad som man tidigare trodde.
vems emil , lacke och andra som har testat mycke får gärna komma med mera info på hur man får tändningen att räcka längre

Stift med bygeln längre in.

Vanligt "P" stift
