Förbränings rum, wet-flow och gnist problem
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
- Ort: umeå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
sånna dära tunna mittelektroder ger både en mindre gnista sen så kan de bli som ett glödstift vid lite värre effekter
platinum stift ska vist heller alldrig användas med mettanol enligt grhaham bell och mest troligt gäller det andra alkohol bränslen också som E85.

platinum stift ska vist heller alldrig användas med mettanol enligt grhaham bell och mest troligt gäller det andra alkohol bränslen också som E85.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
emil skrev:Vi surrade om det här just när jag konstaterat samma på 3 bilar, misstädningar med BCP7ES redan så tidigt som 1.5 bar.

Lurer jeg på også...?Finns det överkomliga stift med 16mm skalle som ej har utskjutande mittelektrod att prova i 4V-motorer där det är problem med gnista..
900 kr styck är ju inget man köper för att prova, inte ens nära...
-Bjørn
Jag körde med vanliga B8ES i min volvo 16v (de får plats)emil skrev:Med vilken topp har du kört då ?Göte skrev:Hur mycket ladd pratar vi om när såna här problem börjar uppstå?
Jag har prövat NGK BP6-7-8-9'or ES, har aldrig släckt ett stift aldrig slaggat igen eller aldrig haft misständningar. Jag kör med msd dis-2 box och msd wastefire och macnecor kablar.
Laddar jag för "dåligt" 2+bar med hx55'a, eller har det att göra lite med vad för grejer man väljer att åka med?
Vi surrade om det här just när jag konstaterat samma på 3 bilar,
misstädningar med BCP7ES redan så tidigt som 1.5 bar, med msd 7 och pro power spole
bytte till B7ES och problemen är som bortblåsta...
Finns det överkomliga stift med 16mm skalle som ej har utskjutande mittelektrod att prova i 4V-motorer där det är problem med gnista..
900 kr styck är ju inget man köper för att prova, inte ens nära...
Med 0,8(?)mm gnistgap fick jag misständningar vid strax över 1bar, knackade jag ihop till 0,4 gick det bra upp till 1,5bar iaf. (blocket sprack där)
Detta på e85 med msd dis4+ HO, audi spolar (sådana det står s4 på), röda msd 8,5mm kablar.
Lambda 0,85 ca.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Jag brukade köra "vanliga" NGK BP6ES vid kallstarter och fisåkning och BP8ES vid hög belastning. Försökte jag kallstarta på 8:orna slog dom igen. Försökte jag belasta ordenligt med 6:orna smälte elektroderna.
Nu kör jag BP8EV med tunn mittelektrod och problemen har bara försvunnnit. Stiften klarar både kallstarter och hög belastning. Toleransen i värmetalet verkar vara mycket större. Har också kört en hel del E85 bla några tävlingar med dom utan problem. Gnistgapet fick jag minska ner över 1,5 bar i ladd på båda varianterna.
//Göran
Nu kör jag BP8EV med tunn mittelektrod och problemen har bara försvunnnit. Stiften klarar både kallstarter och hög belastning. Toleransen i värmetalet verkar vara mycket större. Har också kört en hel del E85 bla några tävlingar med dom utan problem. Gnistgapet fick jag minska ner över 1,5 bar i ladd på båda varianterna.
//Göran
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 54
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 2:35 pm
- Ort: Luleå
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Iridiumstift funkar bra på e85 och metanol.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 54
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 2:35 pm
- Ort: Luleå
Och varför ödsla med pengar i onödan då. Börja med ett enkelt stift snäpp upp hårdheten ett steg när ni går över till E85. Jag anser att det inte behöver vara svårare än så.Kadett4wd skrev:Jag har läst nånstans på nåt forum att alla mumbo jumbo herregud stift är fel till en E85 maskin.
Men faktum kanske kvarstår att allt funkar bra på våra maskiner som bara går några hundra mil totalt.
Stiften är sist i tändkedjan så att säga. När vi får varv på motorn har vi tillräcklig vilotid på spolen? Har vi tillräcklig tändenergi för att få ett överslag när vi mosar på tryck? Om motorn inte missar eller spikar p.g.a helt fel värmetal så ligger vi rätt och kan finlira in efter lite tändstiftsläsning.
En häftig maskin äter billiga stift och jag tar hellre den kostnaden än att jag klarar mig dubbelt eller tredubbelt så långt med fyrdubbelt dyra stift.
J.K Nilsson
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6989
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt: