16v b230 sugis i 240 kaross.

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck

16v b230 sugis i 240 kaross.

Inlägg av Jernström »

håller på att hjälpa far min med ett motorbyte, då han lessnat på sina 116hk.
han vill ha en 16v motor i sin 245a -92 (reggad)
då det ju blir en del problem med fördelaren i torpedväggen så tog jag beslutet att det blir att montera ett b230 block med fördelaren i blocket, sedan en 16v topp och försöka regga motorn som en b234f. (vet att den måste vara heltypsgodkänd)
donatorbilen är inhandlad och blev en 740 16v -88 med lh2.4
farsans 245a är en -92 också med lh2.4

min största fråga är: kan jag spara elhärvan i 245an och bara byta box, lmm och spridare? eller skiljer sig dom 2 härvorna åt någe mer?

sen skulle jag vilja få en fin förklaring på hur man bär sig åt för att svarva ner en fördelare så den ryms under termostathuset på 16v toppen. har iaf snappat upp att ja ska köra med saab 900 -95?fördelarlocket med sidoanslutningar.

kamdrivningen blir såklart golfrullen med combo remmen...

någon som vet något mer som kanske/garanterat kommer gå knas på vägen?
ev med reggning och så?

tacksam för lite kloka tips o svar... :thumbright:
16-v
För mycket laddtryck

Inlägg av 16-v »

kabelhärvan från 240 går att använda. behöver byta någon givare i blocket (vattentemp tror jag) på grud av att det är fel kontakt. men bara ta den från orginal motorn.
Eller har jag fel igen?
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Du plockar helt enkelt isär den och kapar av fördelarhuset och svetsar ihop det igen. Axeln kortas och borras ett nytt hål för låsningen till drevet. Men du ska ha fördelaren utan vikter och klocka som är stum. Saab locket behövs igentligen inte men kablarna hammnar lite bättre. Det ser du sen. Det krångliga är tiggsvetsen annars inget större ingrepp.
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

se även till så att givaren hamnar på samma ställe innan ihopsvetsning. Märk upp delarna innan kapning.
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Ska bilen reggas efter motorbytet? Jag är lite tveksam till att reglerna är med på det i så fall... Har inte koll på nuvarande regler, men tidigare har det varit nått om att motorn inte fick vara äldre än bilen på bilar efter -75, och då dessutom i icke modifierat utförande...

Är det inte enklare att "justera" torpedväggen lite försiktigt med en slägga eller svets? :roll:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Man får som sagt inte flytta fördelaren när du ska reg.besiktiga men det kan med 99% säkerhet säga att du inte kommer bli nekad på grund av det. Vet många som bytt till blockmonterad fördelare och gått igenom utan problem.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck

Inlägg av Jernström »

okej, då ska ja komma ihåg vattentempen.
tänker helt enkelt hoppas på att dom inte märker att fördelaren sitter i blocket vilket den ju igentligen inte ska. tror som stener att dom till 99% inte kommer märka någonting. :roll: om det nu är något volvofreak som besiktningsman som vet att fördelaren inte kan sitta i blocket på en b234 så lär han ju mest tycka de är fränt med "bygget" och släppa igenom det iallafall... man kan ju hoppas :hihi:

okej. då får jag helt enkelt kolla upp om man får montera en äldre motor i en nyare bil. dock finns ju b234f i bilar tillverkade senare än -92, men det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget. :thumbdown:
sodavatten
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

16v

Inlägg av sodavatten »

Har du kollat upp om det gick att regga med 16v??
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck

Inlägg av Jernström »

nej inte mer än ringt till bilprovningen och kollat att man får ha 220hk i en 240 med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel.
samt att det måste vara en komplett orginalmotor med tillhörande insprutningssystem 1976-93 och att man inte får katalysatorkonvertera en motor. eller byta till en motor utan katt om karossen hade katt från fabrik.

då denna motor ju blir en ombyggd b234f (230 botten med b234f topp) så ska de väl inte gå igentligen. fast den fortf är orginal.

det märks på reg bes om dom märker något. kan dock dröja med resultatet då motorn fortfarande är under uppbyggnad. hoppas på att försöka regga den i vinter någongång. :thumbright:
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck

Inlägg av invader »

Hur kommer det fungera med insuget och huvudbromscylindern? Ska du bygga om det eller får det plats endå?

Följer tråden med intresse, vore kul med något liknande som vinterbil.

/Henke
Volvo 142 -1971
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck

Inlägg av Jernström »

hej och hå.
jag har räknat med att det orginala insuget ska få plats. dock så har denna 240 även abs så det sitter en stor abs fördelare halvt ivägen också.
får se hur det blir. men ja tror det ska gå med lite trix. :roll:
16-v
För mycket laddtryck

Inlägg av 16-v »

hur går det med projektet? blev det någe motorbyte? Tänke börja med samma sak i helgen :)
Eller har jag fel igen?
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck

Inlägg av Jernström »

ja det kommer bli av, dock inte påbörjat än...

motorn står klar iallafall...
ska bara bytas någon helg framöver...

lovar att återkomma med resultat.... :thumbright:
16-v
För mycket laddtryck

Inlägg av 16-v »

ska börja montera min imorgon :lol: se hur det går :?
Eller har jag fel igen?
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck

Inlägg av Jernström »

hur gick det för dig?
Skriv svar