Vipparmsgeometri på B20

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hi iadr! I am used to everyone cutting the stands 2mm:s just because they have higher lift. In a push rod V8 you set the stands very low to minimize the side loading on the adjustment screws as they easily break with 1000lbs at full lift. Not the best for geometry but the only way to survive. Volvo's do not have that problem so I am going to try to get as good leverage as possible. As it looks now with the head on the bench there are no strange movements over the tip of the valve even at 18mm:s of lift. My valves sit a little lower in the seats than stock, maybe 1mm. The point where the rocker touches is just over the valves center. To begin with I will be using a cam with 13mm lift and 255 degrees of duration at .050" that Reine at AGAP has ground for me. There will be a wilder engine with a roller cam later. I am going to port heads for a Rally cross B20 engine with 97mm bores. That way I will be able to use 46mm valves without shrouding and hopefully get 220cfm of flow at 28". I do not like valves being too close to the bore like a 89 or 90mm bore B20 with 46mm intake valves. I am thinking about using a 164 head for my engine so I can move it sideways to unshroud the intakes or maybe make a billet head. If I remember right you were busy with a special head for Volvo before? Please forward the Yella Terra info. Erland.
Lacke
För mycket laddtryck

Inlägg av Lacke »

Erland Cox skrev:Hi iadr! I am used to everyone cutting the stands 2mm:s just because they have higher lift. In a push rod V8 you set the stands very low to minimize the side loading on the adjustment screws as they easily break with 1000lbs at full lift. Not the best for geometry but the only way to survive. Volvo's do not have that problem so I am going to try to get as good leverage as possible. As it looks now with the head on the bench there are no strange movements over the tip of the valve even at 18mm:s of lift. My valves sit a little lower in the seats than stock, maybe 1mm. The point where the rocker touches is just over the valves center. To begin with I will be using a cam with 13mm lift and 255 degrees of duration at .050" that Reine at AGAP has ground for me. There will be a wilder engine with a roller cam later. I am going to port heads for a Rally cross B20 engine with 97mm bores. That way I will be able to use 46mm valves without shrouding and hopefully get 220cfm of flow at 28". I do not like valves being too close to the bore like a 89 or 90mm bore B20 with 46mm intake valves. I am thinking about using a 164 head for my engine so I can move it sideways to unshroud the intakes or maybe make a billet head. If I remember right you were busy with a special head for Volvo before? Please forward the Yella Terra info. Erland.
Hej Erland har du läst engine master med prisvinnaren Jon Kaas
motor med endast 0,340 i lyft på kammen men 2,2 utx, VW vipparen
och behive fjädrar och 98 grader i nockvinkel mest effekt
mellan 2500-6500 med 10,5 i kompförhålland ,jag grubblade varför
han gjort så enda jag kom på var för att få lite g-kraft i lyftaren
med mjuka fjädrar och kunna vinna effekt på sätt
98 grader i nock för att få högt psi-tryck med endast 10,5 i komp
tillsammans med långa runners.
Vad tror du om det Erland, Jens och kompani ?

Häls Lacke
iadr
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av iadr »

Erlund:
I will find the email from Yella Terra. His price seemed expensive.

As the the geometry, I took a simple approach: that the rocker shaft centerline longitudinally, should be equal to the valve tops' height at half the max lift.

Are you getting 97mm by sleeving, then?

Lacke:

The company who made the rocker arms for Jon Kaase was a very small (1 or 2 persons) American company, "WW"- http://wwrockers.com/products.htm. I wonder by the way you typed it, if you misunderstood and thought he used VW (Volkswagen) rockers of some type. You probably have in clear in your mind, but typed it wrong. I just didn't want some reader to think "VW"
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Lacke! 98 grader i lobseparation är som på Kina crossarna. Det ger bra register med relativt tidig insugningsventilstängning. I Kaases fall bra register där det mäts på EMC. Egentligen väldigt bra för en gatmotor. Tittar man på gamla B20 kammar som tex R så har den väl 103 grader i lobseparation och den ger ju effekt över ett ganska brett varvtalsregister.
Ska man smida till vippor till B20 motorn med så grym utväxling får man flytta ner skruven till stötstången rejält. 2:1 hade varit något. Då hade en R-kam blivit grym. Erland.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jag kollade lite på det här med geometrin och utväxlingen på B20 vipparmarna. Jag gjorde lite enklare mätningar på skillnaden mellan lyftet på stötstångssidan och ventillyftet, och räknade sen på utväxlingen vid olika kamlyft. Kamlyftet som jag simulerade här på justerskruven kanske i verkligheten blir något lägre med samma lyft på kammen, man har ju lite sidorörelse på stötstången. Det är inte superexakt mätt, och lite annat påverkar när allt sitter i en motor.
Inget ventilspel är inräknat.
Vipparmsbocken är i std höjd.
Axelcentrum 37.5 mm över plan.
Ventilände 40,5 mm över plan.
Justerskruvens lägsta punkt 31 mm över plan.
Radie mot ventil std, ej slipad.

Bild

kamlyft - ventillyft- utväxling
6- 9,06- 1,51
7- 10,63- 1,52
8- 12,26- 1,53
9- 13,98- 1,55
10- 15,61- 1,56

Men blir lyftet så här högt i verkligheten? Ledpunkten mellan stötstång och justerskruvens kula ligger ju inte i underkant på kulan, utan i centrum av den. Hur påverkar det lyftet? Eller tänker jag fel nu.....

Jag ska plana av några bockar och mäta igen för att se hur det påverkar.
Anliggningspunkten mellan vippa och ventilände flyttas nog ca 3-4 mm vid 16 mm lyft. Vinkeln på vippan med detta lyft och bockar i std höjd blir rätt kraftig. I slutfasen av lyftet vill nog vippan dra ventilen i sidled en del, jag kan tänka mig att det äter på styrningarna.

Bild
Här är vippan i normalläge, stängd ventil.

Bild
Anliggning vid stängd ventil.

Bild
Vippan vid 16 mm ventillyft.

Bild
Anliggning vid 16 mm ventillyft.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Fina bilder. Du fick ungefär samma resultat som mig. Ska du jämföra utväxlingen med kortad bock så måste du även korta stötstången så att justerskruven sitter exakt lika långt ut. Erland.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Har nu testat ventillyftet med 1 mm resp. 2 mm avplanade bockar. Här kan ni jämföra med lyftet då jag använde standardhöjd på bockarna.

Kamlyft-ventillyft std bock-sänkt 1 mm-sänkt 2 mm
6 - 9,06 - 8,96 - 8,77
7 - 10,63 - 10,52 - 10,39
8 - 12,26 - 12,11 - 11,94
9 - 13,98 - 13,68 - 13,50
10 -15,61 - 15-28 - 15,12

Precis som du säger Erland, så minskar alltså ventillyftet då vipparmsaxeln sänks. Jag visste sedan tidigare att justerskruvens läge påverkar lyfthöjden. Jag har inte gjort några noggrannare mätningar tidigare, och blev lite förvånad över att det gjorde så mycket på lyfthöjden.
Vid mätningen med 9 mm kamlyft, och axeln sänkt 2 mm var ventillyftet alltså 13,50 mm, då var justerskruven ca 2,5-3 mm utskruvad. Skruvade jag upp den nästan max, blev ventillyftet 14,05 mm. Jag skruvade sen ner den 2,5 mm lägre än utgångsläget, nu blev lyftet bara 13,13 mm. Väsentliga skillnader alltså. Jag testade sen std höjd på bockarna och skruven max uppskruvad, då blev ventillyftet 14,37 mm. Skillnaden mellan lägsta och högsta ventillyft vid 9 mm kamlyft var alltså 1,24 mm.
Nu är ju inte dessa mätvärden 100% exakta, och kan slå någon eller några hundradelar hit och dit. Men det visar ju lite hur ventillyftet påverkas.

Några bilder med 2 mm sänkt axel, 0 och 16 mm ventillyft.
Bild
Bild
Bild
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det var ju tur att man inte bara kapade ner bockarna 2mm för att kompensera för mera lyft på kammen. Man lär sig hela tiden. Lindqvist, är inte du sugen på en billet topp till B20 också? Erland.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Visst hade varit otroligt fräckt med en B20 billet topp, men det är nog inget som jag kommer att ge mig in på. Jag har inte maskiner och kunskap till det, och tjusningen är ju att fixa det mesta själv. Sen kan jag nog tycka att lite väl mycket av själen i en B20 försvinner med en sån topp. Jag kommer att bygga en downdraught modell till, den förra gick så bra. Dock lite annan modell denna gång.
Lacke
För mycket laddtryck

Inlägg av Lacke »

Lindqvist Racing skrev:Visst hade varit otroligt fräckt med en B20 billet topp, men det är nog inget som jag kommer att ge mig in på. Jag har inte maskiner och kunskap till det, och tjusningen är ju att fixa det mesta själv. Sen kan jag nog tycka att lite väl mycket av själen i en B20 försvinner med en sån topp. Jag kommer att bygga en downdraught modell till, den förra gick så bra. Dock lite annan modell denna gång.
Hej Erlan och Lindqvist kör så det ryker! Jag tittar på med spänning.
Häls Lacke
Skriv svar