Rallyfinnen skrev:Hur går det?
Du har väl reserverat helgen för att mappa, filma och uppdatera tråden?

Ja, men det gick så där, kameran var med hela tiden men man behöver ju inte ladda batteriet än om man säger så...
Erland Cox skrev:Tänkte höra om det är nån här som kanske vet vad som är fel på min 750. Automatlådan rasade och efter byte till en annan 750 låda så gasar inte Egas spjällen längre. Den går om man gasar för hand men startar bara till och dör annars. Jag har provat flera gaspedals potentiometrar så den är det inte. Erland.
Jag tror Hjörleifson här på forumet kan hjälpa dej en del där, han har en 750 med liknande problem (bl.a.)
Varit tyst ett tag i tråden från min sida, men för en gångs skull har jag inte legat på latsidan. Men utvecklingen är bekymrande. Började med att justera (rätt) wastegates för att få laddtrycket lika, men det var som att det inte tog något.
Den sida som laddar vill ladda utav bara h-e -hur mycket jag än släpper upp den wastegaten. Den sida som inte laddar svarar inte på mera spänd wg-stång alls. Laddtrycket förblir i princip noll, eller kanske 0,1bar, inom mätar/avläsningstoleransen med andra ord.
Wastegatesen rör sej vid tryck som dom ska. Flappern i avgashuset sluter tätt, hela systemet tryck och vakuumtestat. Dumpventilerna är täta och rör sej som dom ska. Trycktestade från turbons insugssida till gasspjället, -helt tätt. Har till och med kört in en kamera med belysning av den typ som används vid rektoskopi, -allt ser perfekt ut.
Har känt på turboaxeln och inget glapp och den är inte stum, har filmat med minikameran och alla bladen på trycksidans kompressorhjul samt turbinens är som nya.
Jag har i princip filmat allt som inte går att kolla med blotta ögat med denna utrustning. Väldigt bra grejer att ha på en sån här sjukt trång installation! Jag måste tacka Hjörleifson för lånet av hans ”intima” utrustning. Ingen vill nog veta vad han tänkt använda den till…
Tryckmätarna är ju kollade också så klart, dom är okej och anslutningarna till mätarna är i bakre gaveln i plenumet. När det nu väl är konstaterat att allt i rör och intercooler-väg är perfekt så blir det ju lurigt. –Vad är det som händer egentligen?