får inte upp laddtrycket

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

får inte upp laddtrycket

Inlägg av Jillo »

Jag får inte upp laddtrycket tillräckligt tycker jag,vid turbon är det ca 0,8bar,men inne i insuget är det ca 0.3/0,4bar,jag kör utan ic för tillfället,motorn är en b20 med stromberg som är tätad etc.,lite skumt att det försvinner 0,4bar nånstans.slangarna och rören är inte mindre än vad utloppet på turbon är,så det ska nog vara ok med dom...
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

har du 2st mätare?? en vid turbon och en vid plenumet?
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Inlägg av Jillo »

i plenumet?jag tycker det är intressantare att veta trycket i insuget,den vanliga sitter i insuget + en som sitter på en ställbar kran av pneumatik typ,tänkte jag skulle ställa trycket själv till wastegaten innifrån kupen,men ska ta bort det senare.Jag kan stänga den helt,då ska ju turbon ladda max,men ändå ca 0,3 i insuget,det är skumt?han laddade likadant innan jag satte dit den extra mätarn.likaså om jag tog bort slangen mellan gaten och turbon så blev max ca 0,3 i insuget,
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jillo skrev:i plenumet?jag tycker det är intressantare att veta trycket i insuget,den vanliga sitter i insuget + en som sitter på en ställbar kran av pneumatik typ,tänkte jag skulle ställa trycket själv till wastegaten innifrån kupen,men ska ta bort det senare.Jag kan stänga den helt,då ska ju turbon ladda max,men ändå ca 0,3 i insuget,det är skumt?han laddade likadant innan jag satte dit den extra mätarn.likaså om jag tog bort slangen mellan gaten och turbon så blev max ca 0,3 i insuget,
Om man mäter trycket i plenumet ( bakomspjället ) så mäter du ju i insuget.

Plenum & Insug är samma sak fast kan vi leka nu jag tror inte du förstog vad han menade.
Användarvisningsbild
Goofy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: tor jan 20, 2005 10:34 pm

Inlägg av Goofy »

peppe skrev:
Jillo skrev:i plenumet?jag tycker det är intressantare att veta trycket i insuget,den vanliga sitter i insuget + en som sitter på en ställbar kran av pneumatik typ,tänkte jag skulle ställa trycket själv till wastegaten innifrån kupen,men ska ta bort det senare.Jag kan stänga den helt,då ska ju turbon ladda max,men ändå ca 0,3 i insuget,det är skumt?han laddade likadant innan jag satte dit den extra mätarn.likaså om jag tog bort slangen mellan gaten och turbon så blev max ca 0,3 i insuget,
Om man mäter trycket i plenumet ( bakomspjället ) så mäter du ju i insuget.

Plenum & Insug är samma sak fast kan vi leka nu jag tror inte du förstog vad han menade.
hmm..d där lät märkligt peppe, som jag lärt mig så sitter plenumet innan fuggen, och insuget efter fuggen? men jag kanske fått fel info om d, lr?
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Inlägg av Jillo »

insuget som jag menar är mellan förgasare och topp,DÄR har jag min tryck mätare :!:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Goofy skrev:
peppe skrev: Om man mäter trycket i plenumet ( bakomspjället ) så mäter du ju i insuget.

Plenum & Insug är samma sak fast kan vi leka nu jag tror inte du förstog vad han menade.


hmm..d där lät märkligt peppe, som jag lärt mig så sitter plenumet innan fuggen, och insuget efter fuggen? men jag kanske fått fel info om d, lr?
Du har helt rätt, jag syftar självklart på en motor med insprutning och ett "vanligt" spjäll.

Tänkte inte på att förgasare faktiskt kan vara aktuellt på 2000 talet, my bad ;)
Användarvisningsbild
Goofy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: tor jan 20, 2005 10:34 pm

Inlägg av Goofy »

oki, d lugnt peppe, såg att jillo skrev att han hadde en trycktätad strombergare, men visst kör du insprutning så är d ju som du säger

MEN d var ju dock inte så i detta fallet, jag kör oxå med förgasare, känns lättast i början, sen går d ju givetvis att uppgradera till insprutning
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Jillo skrev:insuget som jag menar är mellan förgasare och topp,DÄR har jag min tryck mätare :!:
Du måset ha grymt tryckfall nånstanns... Har du tätat förgasaren rätt?

Provtryck annars hela anläggningen med tryckluft, Jens har skrivit hur man ska göra (och inte ska göra)
-> http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inte mätarna som visar olika? prova att byta dom med varran.
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Inlägg av Jillo »

testade att provtrycka lite med 0,5kg tryck luft,alla slangar,och även ic är täta och fina,sedan uppevid förgasarn så blir det lite svårare,det pyser lite nånstans,men kunde inte lokalisera var,när jag sedan öppnar spjälllet för att släppa genom luft då händer ju ingetting tackvare att trotteln är i vägen och tätar,skruvar ur den,och på med förgasar locket igen,blåser igen men då går tydligen all luft ut ur en öppen ventil,och tryckmätarn rör sig inte nått,så det är väl bara att lossa vipp arms bryggan då så man vet att alla ventiler är stängda,finns det nåt annat som kan läcka?har inte kollat insugs packningen faktiskt :!: kanske är den som e kass och läcker lite
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Vrid motorn lite så det inte är overlap på någon cyl. Du behöver inte ta bort vipparmsstället!
Jillo
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jan 26, 2005 9:42 pm
Ort: en bit från trollhättan

Inlägg av Jillo »

ok,men jag lossade den ändå igår,det sitter k kam i motorn,så kanske det blir något overlap? men i allfall så upptäckte jag att det läcker vid grenrörs packningen,trycker in 0,8kg i insuget med garanterat stängda ventiler och tätt vid förgasarn,då rör sig mätarn några millimeter bara :evil: så i underkant på packningen så pyste det visst lite.. känns som det blir en ny + permatex motsv
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

ja hade samma problem på min b20tic, den tappade lite ladd ibland, o de kom mycket sent pga läckande grenrörspackning, laddade iallafall 1,4bar som mest utan problem. K kammen är bra turbokam, har ju inte så mkt overlap.
Skriv svar