får inte upp laddtrycket
-
- För mycket laddtryck
får inte upp laddtrycket
Jag får inte upp laddtrycket tillräckligt tycker jag,vid turbon är det ca 0,8bar,men inne i insuget är det ca 0.3/0,4bar,jag kör utan ic för tillfället,motorn är en b20 med stromberg som är tätad etc.,lite skumt att det försvinner 0,4bar nånstans.slangarna och rören är inte mindre än vad utloppet på turbon är,så det ska nog vara ok med dom...
-
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
i plenumet?jag tycker det är intressantare att veta trycket i insuget,den vanliga sitter i insuget + en som sitter på en ställbar kran av pneumatik typ,tänkte jag skulle ställa trycket själv till wastegaten innifrån kupen,men ska ta bort det senare.Jag kan stänga den helt,då ska ju turbon ladda max,men ändå ca 0,3 i insuget,det är skumt?han laddade likadant innan jag satte dit den extra mätarn.likaså om jag tog bort slangen mellan gaten och turbon så blev max ca 0,3 i insuget,
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Om man mäter trycket i plenumet ( bakomspjället ) så mäter du ju i insuget.Jillo skrev:i plenumet?jag tycker det är intressantare att veta trycket i insuget,den vanliga sitter i insuget + en som sitter på en ställbar kran av pneumatik typ,tänkte jag skulle ställa trycket själv till wastegaten innifrån kupen,men ska ta bort det senare.Jag kan stänga den helt,då ska ju turbon ladda max,men ändå ca 0,3 i insuget,det är skumt?han laddade likadant innan jag satte dit den extra mätarn.likaså om jag tog bort slangen mellan gaten och turbon så blev max ca 0,3 i insuget,
Plenum & Insug är samma sak fast kan vi leka nu jag tror inte du förstog vad han menade.
hmm..d där lät märkligt peppe, som jag lärt mig så sitter plenumet innan fuggen, och insuget efter fuggen? men jag kanske fått fel info om d, lr?peppe skrev:Om man mäter trycket i plenumet ( bakomspjället ) så mäter du ju i insuget.Jillo skrev:i plenumet?jag tycker det är intressantare att veta trycket i insuget,den vanliga sitter i insuget + en som sitter på en ställbar kran av pneumatik typ,tänkte jag skulle ställa trycket själv till wastegaten innifrån kupen,men ska ta bort det senare.Jag kan stänga den helt,då ska ju turbon ladda max,men ändå ca 0,3 i insuget,det är skumt?han laddade likadant innan jag satte dit den extra mätarn.likaså om jag tog bort slangen mellan gaten och turbon så blev max ca 0,3 i insuget,
Plenum & Insug är samma sak fast kan vi leka nu jag tror inte du förstog vad han menade.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Du har helt rätt, jag syftar självklart på en motor med insprutning och ett "vanligt" spjäll.Goofy skrev:peppe skrev: Om man mäter trycket i plenumet ( bakomspjället ) så mäter du ju i insuget.
hmm..d där lät märkligt peppe, som jag lärt mig så sitter plenumet innan fuggen, och insuget efter fuggen? men jag kanske fått fel info om d, lr?
Tänkte inte på att förgasare faktiskt kan vara aktuellt på 2000 talet, my bad

-
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Du måset ha grymt tryckfall nånstanns... Har du tätat förgasaren rätt?Jillo skrev:insuget som jag menar är mellan förgasare och topp,DÄR har jag min tryck mätare
Provtryck annars hela anläggningen med tryckluft, Jens har skrivit hur man ska göra (och inte ska göra)
-> http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
det är inte mätarna som visar olika? prova att byta dom med varran.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
-
- För mycket laddtryck
testade att provtrycka lite med 0,5kg tryck luft,alla slangar,och även ic är täta och fina,sedan uppevid förgasarn så blir det lite svårare,det pyser lite nånstans,men kunde inte lokalisera var,när jag sedan öppnar spjälllet för att släppa genom luft då händer ju ingetting tackvare att trotteln är i vägen och tätar,skruvar ur den,och på med förgasar locket igen,blåser igen men då går tydligen all luft ut ur en öppen ventil,och tryckmätarn rör sig inte nått,så det är väl bara att lossa vipp arms bryggan då så man vet att alla ventiler är stängda,finns det nåt annat som kan läcka?har inte kollat insugs packningen faktiskt
kanske är den som e kass och läcker lite

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Vrid motorn lite så det inte är overlap på någon cyl. Du behöver inte ta bort vipparmsstället!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- För mycket laddtryck
ok,men jag lossade den ändå igår,det sitter k kam i motorn,så kanske det blir något overlap? men i allfall så upptäckte jag att det läcker vid grenrörs packningen,trycker in 0,8kg i insuget med garanterat stängda ventiler och tätt vid förgasarn,då rör sig mätarn några millimeter bara
så i underkant på packningen så pyste det visst lite.. känns som det blir en ny + permatex motsv