Saab 99 Quattro -69
Fick mina Fixit drivaxlar i veckan, ser riktigt bra ut.Orrez skrev:Hur går det?
Blir det inget köra förens du har fixat sviktstålaxlar?
Finns det något hopp om att du kommer till Action Meet på Mantorp?
Får se vad som går sönder nu istället

Jag byggde om till största knutarna runt om nu, så vi kunde gå upp i dimension på axlarna också. Har för mig de blev 28mm. Så är på jakt efter 2st yttre framknutar till Audi 100/200turbo 85-88 om nån har liggandes?
Jag måste skaffa fönsternät, motorblöja, byta bälten och flytta ett stag på bågen innan de kan bli någon körning. Så att jag har tid/råd att få ihop den till Mantorp tror jag tyvvär inte, ska iväg på MC-semester nu så de blir lite tid till skruvning.
Ja dags för en kortare resumé kanske.. överlevde mc-turen men har insett att även den måste överladdas...
99:an har lidit av svår onsdska den senaste tiden, så fort de nalkats race har nått rasat i sista stund. Monterade "största" knutarna runt om i samband med sviktaxlarna. Dessa har hållit måttet men med styvare axlar gick inre medbringare fram av. Dit med s4 medbringare men då exploderade framdiffen.. svetsa diffen.. då började jag rensa 1:ans drev direkt man fick fäste.. Har viktat ned bilen ca100kg bak vilket gjorde susen för fästet på gatan, men vad hjälper de när inte lådan håller?
Alternativet till att trimma ned maskin är en 5vxl S4 växellåda, men håller de är frågan?
Har även eldat upp kopplingen 3ggr inom kort så är lite sugen på att testa en 240mm variant av samma koncept, frågan är hur de frikopplar vid 9000rpm? Finns de någon som testat en tung 240mm lamell å mycke varv?
Och ja jag har försökt starta på tvåan för att "spara" lådan men då grillar man clutchen direkt..
Men maskin har fungerat utan större besvär, inga mer lagerproblem när man håller oljetempen i schack. Dock lite misständningar trots 0,35mm gap så har fått gå den hårda vägen att råda bot på problemet genom att sänka laddtrycket, inte kul! Kört med 2,2bar å spridarna har legat på 90-93% duty så en uppsättning till måste kopplas in om motorn ska bromsas. Ska se över så MSD-boxen är frisk testa med andra pluggar och byta mapp-sensor om den ska få sjunga ut
Är otroligt nöjd med nya turbons jobb, grym respons för storleken om man retar upp den lite.
Så detta året har varken varit mitt eller bilens så den får skämmas lite ett tag i brist på pengar och motivation.
/Gustav

99:an har lidit av svår onsdska den senaste tiden, så fort de nalkats race har nått rasat i sista stund. Monterade "största" knutarna runt om i samband med sviktaxlarna. Dessa har hållit måttet men med styvare axlar gick inre medbringare fram av. Dit med s4 medbringare men då exploderade framdiffen.. svetsa diffen.. då började jag rensa 1:ans drev direkt man fick fäste.. Har viktat ned bilen ca100kg bak vilket gjorde susen för fästet på gatan, men vad hjälper de när inte lådan håller?
Alternativet till att trimma ned maskin är en 5vxl S4 växellåda, men håller de är frågan?
Har även eldat upp kopplingen 3ggr inom kort så är lite sugen på att testa en 240mm variant av samma koncept, frågan är hur de frikopplar vid 9000rpm? Finns de någon som testat en tung 240mm lamell å mycke varv?
Och ja jag har försökt starta på tvåan för att "spara" lådan men då grillar man clutchen direkt..

Men maskin har fungerat utan större besvär, inga mer lagerproblem när man håller oljetempen i schack. Dock lite misständningar trots 0,35mm gap så har fått gå den hårda vägen att råda bot på problemet genom att sänka laddtrycket, inte kul! Kört med 2,2bar å spridarna har legat på 90-93% duty så en uppsättning till måste kopplas in om motorn ska bromsas. Ska se över så MSD-boxen är frisk testa med andra pluggar och byta mapp-sensor om den ska få sjunga ut
Är otroligt nöjd med nya turbons jobb, grym respons för storleken om man retar upp den lite.
Så detta året har varken varit mitt eller bilens så den får skämmas lite ett tag i brist på pengar och motivation.
/Gustav
Ok intressant att det "höll" någorlunda innan du satte dit sviktstålaxlarna men när du fick dit axlar som höll började resten gå sönder.
Skiljer det mycket i pris på en S4 låda och en 80Q låda?
Jag skulle nog höra av mig till Bäckis och Ärtan på PPF och höra ang kopplingar, dom har ju hjälpt till bygga grymma Audis med bla Ärtans brorsa.
Annars är nog gtmartinsson som han kallar sig för på olika forum en kille att prata med då han nog rasat flest audi-lådor i Sverige pga sin körstil som inte är snäll.
Här är hans tråd på Zatzy: http://www.zatzy.com/projekt/278214-gtm ... g-4-a.html
Skiljer det mycket i pris på en S4 låda och en 80Q låda?
Jag skulle nog höra av mig till Bäckis och Ärtan på PPF och höra ang kopplingar, dom har ju hjälpt till bygga grymma Audis med bla Ärtans brorsa.
Annars är nog gtmartinsson som han kallar sig för på olika forum en kille att prata med då han nog rasat flest audi-lådor i Sverige pga sin körstil som inte är snäll.
Här är hans tråd på Zatzy: http://www.zatzy.com/projekt/278214-gtm ... g-4-a.html
Vad kör du för låda?
Finns olika breda drev på 01E lådorna, men tror inte det är säkert att man måste ha rs4 låda för att få det kraftigaste.
Tyvärr har jag inga drev till rs4, men s4 har jag som jag kan mäta på(om jag hittar dem) om du vill ha en referens.
Finns olika breda drev på 01E lådorna, men tror inte det är säkert att man måste ha rs4 låda för att få det kraftigaste.
Tyvärr har jag inga drev till rs4, men s4 har jag som jag kan mäta på(om jag hittar dem) om du vill ha en referens.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Kontakt:
This AMAZING car is currently on the U.S. car blog Jalopnik: http://jalopnik.com/5393718/700-hp-saab ... eeper-ever. It was posted earlier today and already has over 10,000 views. U.S. car forums are discussing it, too.
Gustav, would you mind filling in some details for English speakers? Here is what I was able to find out:
1968-71 - which year?
9.80/227km/t
709whp at 2.3 bar
E85? How much power did it make on gasoline?
H block
Was the first block stock? I was told that a B202 could not take more than 500 hp. Maybe not true? It looks like a recent block has been re-sleeved and a girdle is mentioned.
Stock crank, balanced
JE Pistons (did you use STOCK B202 pistons at some point?)
Compression ratio?
Rods and bolts?
Piston oil squirters?
T5 "shortblock" head, minor port work
Lifters?
Valve springs?
Cams -- are blank cams available in Sweden?
Audi 80 driveline, including 4x108 hubs
Front brakes: Volvo V70 T5 305mm rotors, Mitsu 3000GT 4-piston calipers
Rear brakes: 270mm vented rotors with Audi S4 calipers
Stock double-wishbone front suspension with modified spindles
Rear suspension?? Is it all Audi parts?
Steering rack mounted to firewall
Holset HX50 with 66mm in 80ut avgashus 25
205/55-16 Hoosier drag radials on 6.5" wheels
1220kg without driver
Audi 80 radiator with push fans
Volvo oil cooler?
Cheers,
gp
Gustav, would you mind filling in some details for English speakers? Here is what I was able to find out:
1968-71 - which year?
9.80/227km/t
709whp at 2.3 bar
E85? How much power did it make on gasoline?
H block
Was the first block stock? I was told that a B202 could not take more than 500 hp. Maybe not true? It looks like a recent block has been re-sleeved and a girdle is mentioned.
Stock crank, balanced
JE Pistons (did you use STOCK B202 pistons at some point?)
Compression ratio?
Rods and bolts?
Piston oil squirters?
T5 "shortblock" head, minor port work
Lifters?
Valve springs?
Cams -- are blank cams available in Sweden?
Audi 80 driveline, including 4x108 hubs
Front brakes: Volvo V70 T5 305mm rotors, Mitsu 3000GT 4-piston calipers
Rear brakes: 270mm vented rotors with Audi S4 calipers
Stock double-wishbone front suspension with modified spindles
Rear suspension?? Is it all Audi parts?
Steering rack mounted to firewall
Holset HX50 with 66mm in 80ut avgashus 25
205/55-16 Hoosier drag radials on 6.5" wheels
1220kg without driver
Audi 80 radiator with push fans
Volvo oil cooler?
Cheers,