Hej!
Har köpt en td04h-15g, som jag ska ha på min B230FK.
Är det nån som har tips på något enkelt sätt att göra ett nytt fäste till wastegate som passar efter jag vridit turbon ?
Har googlat men ej hittat nåt, inte ens bilder...
Hur tjockt är godset i turbinhuset ? går det att borra litet hål och gänga och sätta i en bult ?
Turbon kommer ju ifrån 850 T5R.
Den wastegaten som sitter på ser mycket större ut än den som sitter på min orginal 13C turbo.
Vilken wastegate ska jag använda mig av för bästa resultat ?
13C wastegate är inte ställbar, laddar 0,3bar.
15G har ställbar wastegate, vet inte vad de laddar standard, eller hur mycket den går att justera.
Jag har en Dawes device laddtrycksstyrning på min 13c, med den ska ska man ställa in lägsta laddtryck på wastegaten står det i bruksanvisningen.
Den öppnar vid inställt laddtryck och funkar mkt bra, bättre än vanligt t-kors på slangen...
Men om 15g wastegaten går att justera så kanske det är bättre att köra med den och skippa dawes device ?
Bygga nytt wastegate fäste TD04H-15G - tips ?
Tack för tipset!
Det är fästet/plattan som sitter nedkant på grenrör och i blocket du menar va ?
Räcker det med bara en skruv för att hålla fast wastegateklockan ?
Vart i turbon ska den skruvas fast ?
Xuri skrev:15G Wg = 0.5-0.6bars ladd orginal.
man kan ta de undre grenrörsfästet på 940ina å bara borra bort en skruv å räta ut dom i en skruvstäd så passar de bra om man borrar ett hål på wg klockan å sätter en skruv igenom
http://www.garaget.org/?car=34939&image=1134743Louksor skrev:Tack för tipset!
Xuri skrev:15G Wg = 0.5-0.6bars ladd orginal.
man kan ta de undre grenrörsfästet på 940ina å bara borra bort en skruv å räta ut dom i en skruvstäd så passar de bra om man borrar ett hål på wg klockan å sätter en skruv igenom
mm de är de nedre fästet som jag lossat ena staget på
Där har du de på bild tillochmed! mitt gamla 15g aggregat...å 940ltt klocka med kraftigare fjäder i..
Tusen tack!
Nu vet jag hur jag löser det
Ang WG, vilken tror du blir bäst att använda ?
15G´s WG är mkt större än orginal på 13C, är de lika bra ? Förutom att den på 15G går att justera.
Hur mycket kan man ladda med ett 15G på B230FK ?
Både bränsle och tändning är chippade, men har orginal spridare o lmm (ska bytas ut senare tänkte jag, om det behövs..)

15G´s WG är mkt större än orginal på 13C, är de lika bra ? Förutom att den på 15G går att justera.
Både bränsle och tändning är chippade, men har orginal spridare o lmm (ska bytas ut senare tänkte jag, om det behövs..)
Xuri skrev:http://www.garaget.org/?car=34939&image=1134743Louksor skrev:Tack för tipset!
Där har du de på bild tillochmed! mitt gamla 15g aggregat...å 940ltt klocka med kraftigare fjäder i..
har aldrig testat en 15g klocka men tror den orkar betydligt mer än en 13c klocka och är justerbar... jag hade en ventilfjäder från en mazdatopp i min 940 klocka å den var stenhård, kunde pysa laddet från 0.8-1.8 bar i alla fall å ha stabilt ladd.Louksor skrev:Tusen tack!
Xuri skrev: http://www.garaget.org/?car=34939&image=1134743
Jag körde med 465cc spridare + 3"lmm å bränslechip å jag laddade 1.5 bar utan bekymmer i 1-1500mil sen uppgraderade jag..visst 1.5 bar e onödigt å ladda för de blir inte direkt mer effekt av de..jag tyckte jag kände bättre vrid framförallt under 3000 rpm när maxladdet kom..
1-1.2 bar lär räcka med 15g...beroende på hur pass bra ditt chip är vet jag inte om de med orginal spridare räcker till... så värre spridare hade nog jag slängt på.