Husqvarna Flinta fundering

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
G karlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån apr 06, 2009 10:36 am

Husqvarna Flinta fundering

Inlägg av G karlsson »

Körde av tandremen på min Flinta motor idag och är inte så motiverad på att köpa en ny för typ 800kr :(

har lite andra flintamotorer i delar och tänkte byta hela tandrems drivningen mot kuggdrivning men då lär ju moppen gå baklänges anntar jag?
skiljer de i växellådorna på dom som är remdrivna och dom som har kuggdrivning?
borde ju vara nån extra drevning som får hållet att vända igen?

nån som har koll på skillnaden?

// Gustav
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Veven går åt andra hållet. Svänghjulet skiljer, eftersom brytaren ska öppna vid annan tidpunkt när det snurrar åt andra hållet.
G karlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån apr 06, 2009 10:36 am

Inlägg av G karlsson »

de var som tusan, alltid lär man sig något nytt :)
då är de altså däför de finns både höger och vänstergängade svänghjulsmuttrar att köpa till finta då :)
Esso
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons jun 04, 2008 9:34 pm

Inlägg av Esso »

Veven skiljer oxå har jag för mig.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm

Efter motornummer 90001 (2-växlad motor), och
nummer 42960 på 3-växlade motorer satt det kugg-
transnission. Det fanns även kedjetransmission som
extra tillbehör till rem-motorerna. Extra överkurs:
Om du vill sätta kuggtransmission på din remdrivna
motor gör du detta genom att bulta fast dreven från
en motor som hade kuggtransmission från början,
men krysskilen till svänghjulet måste plockas bort
och svänghjulet flyttas ett halvt varv. Detta pga att
tändpunkten annars hamnar ett halvt varv fel.Krysskilens
funktion är enbart att fixera tändläget, men svänghjulet
sitter fast även utan kilen. Det finns mopeder som inte
har någon krysskil i orginalutförande (t ex äldre Victoria).
Jonas Bylund
Bild
G karlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån apr 06, 2009 10:36 am

Inlägg av G karlsson »

Esso skrev:Veven skiljer oxå har jag för mig.
har kollat de där nu. är inte så lätt att bygga om som dom skriven under, som du säger så skiljer veven på den remdriva motorn och på den med kuggdrivning.
finns inget kil spår på den remdrivna motorn som de finns på den med kugg drivning.
på rem motorn är veven rund med två planslipade delar.

så de får bli att köpa en ny rem till den motorn eller byta vev så man kan köra med kugg dirvningen.



JoBy skrev:http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm

Efter motornummer 90001 (2-växlad motor), och
nummer 42960 på 3-växlade motorer satt det kugg-
transnission. Det fanns även kedjetransmission som
extra tillbehör till rem-motorerna. Extra överkurs:
Om du vill sätta kuggtransmission på din remdrivna
motor gör du detta genom att bulta fast dreven från
en motor som hade kuggtransmission från början,
men krysskilen till svänghjulet måste plockas bort
och svänghjulet flyttas ett halvt varv. Detta pga att
tändpunkten annars hamnar ett halvt varv fel.Krysskilens
funktion är enbart att fixera tändläget, men svänghjulet
sitter fast även utan kilen. Det finns mopeder som inte
har någon krysskil i orginalutförande (t ex äldre Victoria).
Skriv svar