Önskar recept på 3-400hk BMW M10 motor.
Önskar recept på 3-400hk BMW M10 motor.
Hejsan, har lite planer på att bygga en turbomotor av en 2liters M10:a jag har står.
Har en turbo t04b och vad jag förstått så ska den räcka till c:a 400hk i alla fall. Tänkte köra med insprut, och vet att man kan ta smidda kolvar (från VW? Vilken?) som mäter 90,5mm har jag för mig. Bör jag även ha andra vevstakar? Från M3 e30 (s14-motorn) Kanske?
Vore tacksam för en liten upset på vad som kan funka, vad jag ska köra för motorstyrsystem, hur mycket jag vågar ladda etc. etc.
Behöver jag sänka kompet något? 2litersblock m. plana kolvar och toppen är kompsänkt (klacken i förbränningsrummen borta) Behövs ytterligare kompsänkning?
Tacksam för svar!
Mvh
Har en turbo t04b och vad jag förstått så ska den räcka till c:a 400hk i alla fall. Tänkte köra med insprut, och vet att man kan ta smidda kolvar (från VW? Vilken?) som mäter 90,5mm har jag för mig. Bör jag även ha andra vevstakar? Från M3 e30 (s14-motorn) Kanske?
Vore tacksam för en liten upset på vad som kan funka, vad jag ska köra för motorstyrsystem, hur mycket jag vågar ladda etc. etc.
Behöver jag sänka kompet något? 2litersblock m. plana kolvar och toppen är kompsänkt (klacken i förbränningsrummen borta) Behövs ytterligare kompsänkning?
Tacksam för svar!
Mvh
- Grooverhound
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 312
- Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
- Ort: 360 10 Ryd
orginal stakarna till 2liters ska väl vara ganska mkt starkare än 1.8.
läste lite om att för ja tänkte med att de ska bli mitt nästa projekt.
att man ska ha 1.8liters veven, 2liters stakar och kolvar.då ska de bli kompsänkt.
ska även gå ta stakar från m5 men vet inte om man ska ta 3.6 lr 3.8 stakarna.
sök lite här på forumet finns endel att läsa om m10.
ja själv har läst mkt på PPF och Rejsa också.
läste lite om att för ja tänkte med att de ska bli mitt nästa projekt.
att man ska ha 1.8liters veven, 2liters stakar och kolvar.då ska de bli kompsänkt.
ska även gå ta stakar från m5 men vet inte om man ska ta 3.6 lr 3.8 stakarna.
sök lite här på forumet finns endel att läsa om m10.
ja själv har läst mkt på PPF och Rejsa också.
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
070-2829 607
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Finns mycket skrivet om detta här på sts. Kolla i min, jonas, abris eller bmw02tourings tråd.
Kort recept:
2l vev
mahle 90.5 / 39.6
blocket deckat 2 mm för ca 7,5 i komp. Räkna mha turbocalc freeware programmet.
Koppar/pyramid ringat med orginalpackning runt ringarna
ventilurtag i kolvarna för lite marginaler
drschrick kam 292 eller 304
kraftigare ventilfjädrar eller dubbelfjäder från m30 535
turbo med 55-60mm in
orginal vipparmar utan varvstoppsregulator och maxvarv på ca 7500rpm
orginal stakarna håller bra
Toppbultarna håller bra
Saab 900turbo 215mm tryckplatta med 4pucksinter
Spikar det så pajjar det mesta. Bra koll på soppa/lamba och tändning är a&o
Jag började enkelt genom att först sätta turbo, kammen och insprut på orginalmotorn och har kört så hela sommaren med 1,1bar laddtryck utan problem. Skjuter på riktigt bra men är inte klar med tuningen.
/CH
Kort recept:
2l vev
mahle 90.5 / 39.6
blocket deckat 2 mm för ca 7,5 i komp. Räkna mha turbocalc freeware programmet.
Koppar/pyramid ringat med orginalpackning runt ringarna
ventilurtag i kolvarna för lite marginaler
drschrick kam 292 eller 304
kraftigare ventilfjädrar eller dubbelfjäder från m30 535
turbo med 55-60mm in
orginal vipparmar utan varvstoppsregulator och maxvarv på ca 7500rpm
orginal stakarna håller bra
Toppbultarna håller bra
Saab 900turbo 215mm tryckplatta med 4pucksinter
Spikar det så pajjar det mesta. Bra koll på soppa/lamba och tändning är a&o
Jag började enkelt genom att först sätta turbo, kammen och insprut på orginalmotorn och har kört så hela sommaren med 1,1bar laddtryck utan problem. Skjuter på riktigt bra men är inte klar med tuningen.
/CH
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
Har inte tänkt på om måtten stämmer, men om man tar 2l vev (86 mm slag) med S38B38 (142.5 mm?) stakar och Mahle 90.5 / 39.6 kolvar, så kanske kompressions-höjden hamnar nära däck på blocket ?
Med modern insprutning och en bra mappning är det nog inga problem att ligga på högre kompressions-förhållande och ändå ha minst 400 hk. Man måste väl tänka mer på ventil-urtag däremot.
Med modern insprutning och en bra mappning är det nog inga problem att ligga på högre kompressions-förhållande och ändå ha minst 400 hk. Man måste väl tänka mer på ventil-urtag däremot.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Kolvarna finns också här. Var lite billigare än dalhems sist jag kollade http://www.abrmotorsport.se/shopen/inde ... ductId=390
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Jag snabbräknade och fick det till att med 142.5 stake och kolv med komphöjd 34,5mm så vänder den 0.6mm under blockdäck. Det borde ge 8.4 i komp.mattias skrev:Har inte tänkt på om måtten stämmer, men om man tar 2l vev (86 mm slag) med S38B38 (142.5 mm?) stakar och Mahle 90.5 / 39.6 kolvar, så kanske kompressions-höjden hamnar nära däck på blocket ?
Med modern insprutning och en bra mappning är det nog inga problem att ligga på högre kompressions-förhållande och ändå ha minst 400 hk. Man måste väl tänka mer på ventil-urtag däremot.
Enl turbobosse så tål kolvarna med komphöjd 34,5 mycket mindre stryk dock
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
Jag har hört det argumentet också, men jag tror dom räcker rätt långt om man inte spikar sönder dom..chellquist skrev:Enl turbobosse så tål kolvarna med komphöjd 34,5 mycket mindre stryk dock

Mycket av det som körts sönder misstänker jag var på de magiska förgasarnas tid då ingen riktigt hade koll om motorn gick som den skulle på fullgas från tomgång till varvstopp, gärna med stum tändning. Rök det bara lite svart så var det ok typ.
Men över huvud taget så ser inte Mahle-kolvarna jättestadiga ut vid kolvbulten jämfört med många andra kolvar, dom har ju stakens styrning på veven och är rejält breda uppe i kolven. Men dom är lätta, billiga och fungerar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Koppling finns väl överallt typ mekonomen eller www.speedparts.se 1350kr
Lamell köper man billigast på motornord 1395kr http://motornord.se/system/webshop.asp? ... &HSID=3054
Lamell köper man billigast på motornord 1395kr http://motornord.se/system/webshop.asp? ... &HSID=3054
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
Det är alla småkostnader som drar iväg. Slangar, klammer, kabelskor, olja, stift, kabel, packningar och sånt småskit. Svårt att bygga motor för under 15000krFreppazz skrev:Grymma svar här inne! Stort tack till alla som svarat!
Verkar som det blir billigare än vad jag trott.. och det gör ju inget
Stort tack som sagt!
Lådan passar kan vara lite klur för att hitta rätt urtrampningslager bara
BMW 2002 -73, MS3x turbo/intecooleller
Christer Hellquist
Christer Hellquist