b20 turbo kokar och självantänder
b20 turbo kokar och självantänder
Bilen jag har är en volvo 142 1970
Efter man har kört en runda och står stilla så stiger tempmätaren nästan till rött och det sprutar vatten från expansionskärlet.
När man stänger av tändningen så stiger tempen ennu mera och motorn självantänder i 1-3sec
Jag har testat att köra utan termostat vilket gjorde det hela lite bättre.
Vid körning i högre farter och vid stillastående tomgång var tempen normal, problemet vid avstängnin är fortfarande kvar.
Har testat rengjort kylaren och kollat vattenpumpen utan framsteg.
Tändningen ligger på 25grader vid maxvarv (Ej stummad).
Snälla hjälp mig någon.
Efter man har kört en runda och står stilla så stiger tempmätaren nästan till rött och det sprutar vatten från expansionskärlet.
När man stänger av tändningen så stiger tempen ennu mera och motorn självantänder i 1-3sec
Jag har testat att köra utan termostat vilket gjorde det hela lite bättre.
Vid körning i högre farter och vid stillastående tomgång var tempen normal, problemet vid avstängnin är fortfarande kvar.
Har testat rengjort kylaren och kollat vattenpumpen utan framsteg.
Tändningen ligger på 25grader vid maxvarv (Ej stummad).
Snälla hjälp mig någon.
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
jag tippar på skjuten topplockspackning tyvärr, min hade samma fenomen!. förutom det där med misständningen..
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Johan76Gbg
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 33
- Blev medlem: fre sep 25, 2009 4:43 pm
Jag tror också på topp-packningen. Kan även vara en spricka i blocket som enbart läcker då motorn är varm och under belastning, jag har varit med om sådana problem förr och dom är inte roliga.
Med en hyffsad kyl och fungerande std fläkt under vardagskörning så ska det mycket till för att en b20 ska koka, framförallt om man kör utan termostat, då är det inte en hund begraven utan då är det en elefant.
Med en hyffsad kyl och fungerande std fläkt under vardagskörning så ska det mycket till för att en b20 ska koka, framförallt om man kör utan termostat, då är det inte en hund begraven utan då är det en elefant.
Göteborgarn med en st några hundra hästars Firebird och en trött Amazon.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
blir det tryck i kylsystemet direkt du kall starta?
lägg upp en bild på hur du dragit alla slangar mm.
lägg upp en bild på hur du dragit alla slangar mm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Den trycker inte ur sig vatten när den är kall endast när den är varm.
Motorn glödtänder inte längre efter jag sänkte tomgången en del
och så kör jag ganska låg vatten nivå i expansonskärlet så detta problem är inte lika stort längre.
Några dagar senare kom ett nytt problem när jag körde, jag såg att det ryckte väldigt mycket runt huven, så jag körde hem lugnt och kollade upp detta och såg att det rycket väldigt mycket från vevhusventilationen. kan det vara möjligt att det är avgaser i vevhuset eller något? Röken har ungefär samma färg som avgaserna(ganska Ljus rök). Det rycker även mycket från avgasröret.
Jag tänkte att det kanske var topppackningen som var dålig eller något liknande så jag monterade bort toppen och allt såg bra ut.
toppackningen såg fin ut likaså packningsytorna mot topp och blocket.
I övrigt går motorn bra och känns pigg 0,7-0,9bars laddtryck
Mvh Geso
Motorn glödtänder inte längre efter jag sänkte tomgången en del
och så kör jag ganska låg vatten nivå i expansonskärlet så detta problem är inte lika stort längre.
Några dagar senare kom ett nytt problem när jag körde, jag såg att det ryckte väldigt mycket runt huven, så jag körde hem lugnt och kollade upp detta och såg att det rycket väldigt mycket från vevhusventilationen. kan det vara möjligt att det är avgaser i vevhuset eller något? Röken har ungefär samma färg som avgaserna(ganska Ljus rök). Det rycker även mycket från avgasröret.
Jag tänkte att det kanske var topppackningen som var dålig eller något liknande så jag monterade bort toppen och allt såg bra ut.
toppackningen såg fin ut likaså packningsytorna mot topp och blocket.
I övrigt går motorn bra och känns pigg 0,7-0,9bars laddtryck

Mvh Geso
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå