b20 turbo kokar och självantänder

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Geso
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön sep 14, 2008 12:14 pm

b20 turbo kokar och självantänder

Inlägg av Geso »

Bilen jag har är en volvo 142 1970

Efter man har kört en runda och står stilla så stiger tempmätaren nästan till rött och det sprutar vatten från expansionskärlet.
När man stänger av tändningen så stiger tempen ennu mera och motorn självantänder i 1-3sec

Jag har testat att köra utan termostat vilket gjorde det hela lite bättre.
Vid körning i högre farter och vid stillastående tomgång var tempen normal, problemet vid avstängnin är fortfarande kvar.

Har testat rengjort kylaren och kollat vattenpumpen utan framsteg.
Tändningen ligger på 25grader vid maxvarv (Ej stummad).

Snälla hjälp mig någon.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

en sån fördelare avanserar väl ca 30 grader så du kan väl inte ha nån förtändning alls och då får man detta problem, kolla så du har över 10 grader på tomgång.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Geso
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön sep 14, 2008 12:14 pm

Inlägg av Geso »

Jag får testa ändra tändningen och hoppas på det blir bra.
Så man kan köra lite med bilen.

Vad brukar vara den optimalaste tändinställningen på ett ungefär utan att det finns risk för spikningar med 0,7 i ladd och enkel stromberg?
Användarvisningsbild
Geso
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön sep 14, 2008 12:14 pm

Inlägg av Geso »

Nu har jag testat ändra tändningen 10-15 grader på tomgången utan framsteg.
Så mera förslag på vad det kan vara för fel skulle vara bra.

mvh Geso
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

jag tippar på skjuten topplockspackning tyvärr, min hade samma fenomen!. förutom det där med misständningen..
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Johan76Gbg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: fre sep 25, 2009 4:43 pm

Inlägg av Johan76Gbg »

Jag tror också på topp-packningen. Kan även vara en spricka i blocket som enbart läcker då motorn är varm och under belastning, jag har varit med om sådana problem förr och dom är inte roliga.

Med en hyffsad kyl och fungerande std fläkt under vardagskörning så ska det mycket till för att en b20 ska koka, framförallt om man kör utan termostat, då är det inte en hund begraven utan då är det en elefant.
Göteborgarn med en st några hundra hästars Firebird och en trött Amazon.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir det tryck i kylsystemet direkt du kall starta?

lägg upp en bild på hur du dragit alla slangar mm.
Användarvisningsbild
Geso
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön sep 14, 2008 12:14 pm

Inlägg av Geso »

Den trycker inte ur sig vatten när den är kall endast när den är varm.
Motorn glödtänder inte längre efter jag sänkte tomgången en del
och så kör jag ganska låg vatten nivå i expansonskärlet så detta problem är inte lika stort längre.

Några dagar senare kom ett nytt problem när jag körde, jag såg att det ryckte väldigt mycket runt huven, så jag körde hem lugnt och kollade upp detta och såg att det rycket väldigt mycket från vevhusventilationen. kan det vara möjligt att det är avgaser i vevhuset eller något? Röken har ungefär samma färg som avgaserna(ganska Ljus rök). Det rycker även mycket från avgasröret.

Jag tänkte att det kanske var topppackningen som var dålig eller något liknande så jag monterade bort toppen och allt såg bra ut.
toppackningen såg fin ut likaså packningsytorna mot topp och blocket.

I övrigt går motorn bra och känns pigg 0,7-0,9bars laddtryck :D

Mvh Geso
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

enkelt att kolla om packningen gått är att sonika lukta i expansionskärlet och känna om de luktar avgaser. Då har du svart på vitt om de luktar=blåst packning eller liknande.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Skriv svar