Opel Commodore Coupé turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

jag skall berätte när jag gjorde mitt livs misstag!jag ägde en rostfri opel monza!rostfri,den va fan som ny!motorn var urplockad då den hade haft en kabelbrand i motorutrymmet!allt var fixat på en verkstad lack o dyligt! fick hjärnsläpp då jag inte hade plats för den så satte jag ut den på annons för 3000kr!då ingen nappade så skrotade jag den!!! :doh: snacka om hjärnsläpp!coolt med turbo 6an i gammkarossen! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

johanedstrom skrev:jag hade nästan glömt hur snygga ben du har jojje.. :)
sorry OT..
Och otroligt fina shorts med rätt längd å allt :hihi: De är inte nyvaxade bara ljust hår :roll:

Nu ska vi inte sabba tråden med massa OT

Back to topic :)
Användarvisningsbild
Sonny
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sonny »

j0jje skrev: Ser ut som det är lättare att matchporta 2.6ans insug till c30le eller ne, bästa grunden är ju egentligen c30ne, större ventiler än c30le och bra grundeffekt 177hk, med lite portning, bra grenrör och fria andning lär man ju ha runt en 190hk grundhästar skulle jag tro, 0.8 på det så lär den ju gå rätt fint. är 9.0:1 i den har jag för mig.
Ja tusan en sån motor skulle man inte tacka nej till!!!

TAXI674 skrev: jag skall berätte när jag gjorde mitt livs misstag!jag ägde en rostfri opel monza!rostfri,den va fan som ny!motorn var urplockad då den hade haft en kabelbrand i motorutrymmet!allt var fixat på en verkstad lack o dyligt! fick hjärnsläpp då jag inte hade plats för den så satte jag ut den på annons för 3000kr!då ingen nappade så skrotade jag den!!! :doh: snacka om hjärnsläpp!coolt med turbo 6an i gammkarossen! :thumbright:
Du gjorde vad??!!!!!!?? :doh: Aja alla kan vi göra misstag ibland...

Tack

Har länge funderat var jag skulle placera en intercooler, finns inte mycket utrymme framför kylaren och är inte så sugen på att kapa sönder fronten heller bara för att få plats med en.

I helgen slog jag till och köpte mig en ic i alla fall. Cellpaketet har måtten 280x300x76 och tanken är att placera den under motorn, se bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vad tror ni om detta? Är väl inte ultimat men kommer det att funka hyffsat i alla fall?
Givetvis kommer jag göra ett scoop också för att leda in luften och eventuellt sätta dit nån fläkt om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
Sonny
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sonny »

Länge sedan jag skrev nåt men här kommer det lite bilder på diverse framsteg.

Bild

Köpt mig en uppsättning spridare, Siemens Deka 630cc/min@3bar

Bild

Grenröret klart

Bild

Downpipe och rör från wastegate

Bild

Bild

Bild
Bamazon64
För mycket laddtryck

Inlägg av Bamazon64 »

Vilket ormbo :shock: :D
Användarvisningsbild
Tim
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tim »

första tanken som slog mig när jag såg intercoolerns plasering var att det är väldigt utsatt för stenskott osv
im gonna kill him, I gonna kill him dead
Användarvisningsbild
Sonny
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sonny »

Bamazon64 skrev:Vilket ormbo :shock: :D
Jo det har gått åt en hel del rör :D

Tim skrev:första tanken som slog mig när jag såg intercoolerns plasering var att det är väldigt utsatt för stenskott osv
den kommer att få nån slags skydd för detta
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

längesen det var nån aktivitet i den här tråden. hur går det? lagt ner projeket eller körs det mer än det uppdateras forumtrådar? :)
Användarvisningsbild
Sonny
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sonny »

Va extremt länge sedan jag skrev något här. Hade lite problem ifjol med störningar i ms:et men den här sommaren har bilen funkat ganska så hyffsat med 0.8 bar i ladd. Förutom att kopplingen inte gillar effekten. Så den hade jag tänkt uppgradera i vinter. Men hur har jag inte bestämt än.

Tänkte visa lite bilder på hur bilen ser ut för tillfället och min tändmapp som ni gärna får kommentera

Bild
Stökig inredning...

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Tim skrev:första tanken som slog mig när jag såg intercoolerns plasering var att det är väldigt utsatt för stenskott osv

Jag skulle vilja se det stenskottet som slår hål på en sådan intercooler.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Sonny
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sonny »

Körde med intercoolern där ett kort tid men har plockat bort den nu
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

Jäklar, jag som har varit småsugen å överladda en cih-sexa ett tag nu å nääästan kommit över det.

Å så ser man detta, nu e de köört, igen ;-)

Fint bygge :thumbright:

Å angående koppling körde jag en 618 platta (rätt mycket overkill egentligen för det lilla jag trimmade) tillsammans med en Rekord 2.2 lamell på ett omgjort Mantasvänghjul på min sugtrimmade C30LE, funka finfint. Lite trögtrampat blev det, men de e ju bara å träna lite ;-)
Skriv svar