Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Dont forget the turboshit from Sundsvall.... I gammal K-anda så kanske jag kan vara först förbi första bojjen, hahahaha.

Trist det var så platt vatten när jag åkte med i Uppsala, men kan intyga för de som inte fått äran att åka med att skutan går mkt fint :thumbright:

2010 kommer bli ett intressant år med nya snabba båtar i klassen :thumbright:

//F.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag räknar med dig helt klart! Men din turbo motor är mycket enklare att "sabotera" om den går för bra, bara pilla lite i turbon med skruvmejseln ;)
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Jag kommer köra med stålfilter fastsvetsat på inloppet så ni sugmotorjönsar inte skall sabba min juvel, hehe.

Skämt åsido, Jag hoppas turbokonceptet kommer fungera så man kan köra nåt race nästa sommar.

Hoppas vi kan ses i helgen nu på nå vis och sänka några bägare å surra strunt...

PS: Kommer du uppdatera din tändning och avgas till 2010?

//Freddan
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ska kolla om det inte vore bättre med toppmonterad fördelare, som det är nu så backar ju tändningen 5 grader vid full mackaron :thumbdown: :doh:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

PS. Jag hoppas också att det kan bli en mini K-träff, eller vad vi ska kalla den. Tech snackish treff 2010, förra årets slutade ju med att jag sov i Sebbes gammla barn säng som typ var 150 lång.. Haha.

Vi hörs på tele imorgon! :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

peppe vi skulle haft en sittning och snackat igenom nästa säsongs uppdateringar
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Japp, vi får ta och styra upp det. Ska lämna igen ditt JB weld också hade jag tänkt :thumbright:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Idag så revs lilla röda, och förödelsen var faktiskt aningen mildare än vad jag hade trott.

Som sagt, det rödlampades (oljetryck jätte mega lågt) i Uppsala, sedan så började även lampan lysa och trycket dala då jag och brorsan varmkörde hemma på gården inför sista turen.

Han var ganska snabb att slänga sig på tändningen men lite synd är det att jag aldrig får veta om det var i Uppsala eller hemma på gårn skadorna blev till.

Kolvarna är sotigare än fn själv, börjar nästan tvivla på att lambdan visar rätt, tycker dom borde vara blankare då den går så pass magert som den har gått, dock så kan oljan hoppa förbi ringarna och därför osrsaka sotet?

Ska inspektera ringarna och kolvarna mera i veckan, hade så ont i huvudet så jag rev bara och konstaterade det uppenbara.

Dock så är kolvtopparna / golvet i ventilurtagen forfarande hela, det är ju som sagt groteskt lite gods där i urtagen.

Konstaterade då jag lyfte på trågen att skvalt plåtarna jag byggde har nästan lossnat, det har spruckit runt svetsarna, får åka till Ludde och se om han har några tipps åt mig.

Fyndade även en sådan där "fjäder" från en packbox i sugsilen, det var från packboxen fram på vevaxeln, den brukar rappla och börja läka efter 3-4 tävlingar, aldrig varit med om att den hoppar isär, och dessutom håller tät.

Vevlagren såg ut som jag hade väntat mig, torsk på olja men inte spec. mycket, hoppas veven klarade sig, nya lager har man ju råd med.

Ramlagren såg bra mycket bättre, två st syns det att det trytit med olja där också, men inga tecken på luft i oljan längre, alltså funkar min plåt :thumbright:

Så jag är nöjd, dock lite synd att det började rappla med oljetrycket i Uppsala och hemma, annars hade nog maskinen varit kanon frisk. Men ändå tur att inget har total havererat.

Så, nu blir det att fundera på vad som måste köpas för att stoppa ihop lilla röda, och kanske kommer den en liten svart i vinter också?? :P

Mvh
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

peppe skrev:Kolvarna är sotigare än fn själv, börjar nästan tvivla på att lambdan visar rätt, tycker dom borde vara blankare då den går så pass magert som den har gått, dock så kan oljan hoppa förbi ringarna och därför osrsaka sotet?
Hur ser stiften ut då?

Jämfört nått mellan lambda kontra stiften så du vet vilket värde på lambdan som är lämpligt.

Inget läckage i grenröret före lambdan? då visar den ju magert....
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Inget läkage, stiften brukar se rätt okej ut dom gångerna man ryckt dom direkt efter en fullgas repa.

Jag tror mer på att hon kokat lite olja. Är för mycket och äckligt sot för att bara vara sås.

Mvh
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Hos parner får man slanta 15k för en billet axel med 68mm slag, jag lär nog hitta en liknande som jag redan har mao :D

Skulle haft en till..
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Hej, om motorn drar olja runt ringarna syns det att kolvarna är renspolade runt kanterna.
Tar den in olja runt ventilerna (eller genom insuget) brukar det bränna fast på ventilerna.
Men det vet du nog redan, men i alla fall..
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ska göra en djup dykning i prylarna, vet inte om jag hinner i veckan dock.

Ska på kurs med SSRS Torsdag - Söndag kväll i Göteborg. Sedan ska jag utreda, postar direkt jag klurat ut något :)

Mvh
K_Nilsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K_Nilsson »

Hörde ett rykte om att det skulle komma några vassa båtar söderifrån och åka tävling här i kalix till sommaren.. Ligger det nån sanning i det tro??
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag vet aldrig hur det går för grabbarna som skulle rodda ihop det där. Vart upp ringd i sommras av en kille som hade lite frågor o.s.v.

Men, chansen finns :)
Skriv svar