två problem med ms2 v3.57, trasig box
Moderator: backeliten
två problem med ms2 v3.57, trasig box
Hej!
Jag har lite problem med mitt megasquirt. Det rör sig om ett MS2 v3.57 som är köpt i form av färdiglödd låda från USA.
Det är två saker.
För det första så har jag aldrig fått en riktigt stabil varvtalssignal, triggar på - på spolen. Original brytarspetsar (volvo B30). Signalen kommer och går. Igår gick den ca10 minuter.
Fördelaren har jag lånat komplett av en kompis som kör med den på sin, samma sprut, för att utesluta att det skulle vara något problem med den/brytarna/kondingen.
Vi har försökt resonera vad som skiljer mellan bilarna, men det är just ingenting.
Har funderat lite på ett pull-upp motstånd, men vet inte riktigt var man skall ta plusmatningen ifrån?
Det andra;
Idag när vi höll på så ballade tempgivaren ur, en GM som är köpt i samband med boxen (likadan som kompisen). På datorn så vandrar den väldigt snabbt mellan alla möjliga plus och minusvärden, upp emot +9000c.
Vi har mätt resistansen i givaren och den låg på ca 5300ohm, och det verkar stämma mot tempen och de värden som finns på megamanual.com
Vi mätte även mellan DB37an och kontakten vid givaren och den verkar OK, ingen kontakt med jord och 0,3ohm i motstånd.
Härvan är också köpt färdig. Allt är handlat på DIYautotune.com
Några ideér?
Mvh ANKAN
Jag har lite problem med mitt megasquirt. Det rör sig om ett MS2 v3.57 som är köpt i form av färdiglödd låda från USA.
Det är två saker.
För det första så har jag aldrig fått en riktigt stabil varvtalssignal, triggar på - på spolen. Original brytarspetsar (volvo B30). Signalen kommer och går. Igår gick den ca10 minuter.
Fördelaren har jag lånat komplett av en kompis som kör med den på sin, samma sprut, för att utesluta att det skulle vara något problem med den/brytarna/kondingen.
Vi har försökt resonera vad som skiljer mellan bilarna, men det är just ingenting.
Har funderat lite på ett pull-upp motstånd, men vet inte riktigt var man skall ta plusmatningen ifrån?
Det andra;
Idag när vi höll på så ballade tempgivaren ur, en GM som är köpt i samband med boxen (likadan som kompisen). På datorn så vandrar den väldigt snabbt mellan alla möjliga plus och minusvärden, upp emot +9000c.
Vi har mätt resistansen i givaren och den låg på ca 5300ohm, och det verkar stämma mot tempen och de värden som finns på megamanual.com
Vi mätte även mellan DB37an och kontakten vid givaren och den verkar OK, ingen kontakt med jord och 0,3ohm i motstånd.
Härvan är också köpt färdig. Allt är handlat på DIYautotune.com
Några ideér?
Mvh ANKAN
Senast redigerad av ankan02 den ons okt 28, 2009 11:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
volvo 164 turbo(snart klar)
volvo 145 skåp.
Proud member of 1xx klubben - turboraping old volvos!
live hard die young
volvo 145 skåp.
Proud member of 1xx klubben - turboraping old volvos!
live hard die young
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
tack för tipset. Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
grejen är den att jag har dragit jord mellan ms:et och blocket och en extra jord mellan block och kaross samt mellan ms:et och karossen. dock inte samtidigt. kan det vara en idè att prova?? just nu är karossen och ms:et jordat i blocket.
MVH/ Andreas
grejen är den att jag har dragit jord mellan ms:et och blocket och en extra jord mellan block och kaross samt mellan ms:et och karossen. dock inte samtidigt. kan det vara en idè att prova?? just nu är karossen och ms:et jordat i blocket.
MVH/ Andreas
volvo 164 turbo(snart klar)
volvo 145 skåp.
Proud member of 1xx klubben - turboraping old volvos!
live hard die young
volvo 145 skåp.
Proud member of 1xx klubben - turboraping old volvos!
live hard die young
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_Dizzy.htm
Läs igenom detta, och se till att din box har rätt "jumpers" installerat och rätt komponenter är dit lödda.
Den typ av trigger du har är Points, så ja föreslår att du börjar där
Sen installera pull-up motstånd, OM det inte redan finns i boxen!
Det skall sitta mellan 12V (varsomhellst egentligen, men gärna samma ställe som boxen får ström ifrån)
Och signal kabeln till Triggern (pin 24)

Läs igenom detta, och se till att din box har rätt "jumpers" installerat och rätt komponenter är dit lödda.
Den typ av trigger du har är Points, så ja föreslår att du börjar där

Sen installera pull-up motstånd, OM det inte redan finns i boxen!
Det skall sitta mellan 12V (varsomhellst egentligen, men gärna samma ställe som boxen får ström ifrån)
Och signal kabeln till Triggern (pin 24)

Volvovetare. Mappare.
Jag kör med alla jordar från boxen direkt på insuget, samt en grov kabel mellan samma punkt på insugettill karossen vid höger sparkkåpa. Där är BBLen jordad.
Grov jord även mellan fördelare och torped. 2 jordar mellan batteri och kaross, plus jord direkt i blcoket från batteri.
Sen är givarna jordade på dedikerade jorden på boxen, pin 19 är de väl.
Alla signal kablar tvinnade, eller flätade.
detta ger mig mycket stadiga signaler, TPS, CLT, PRM, MAT allt ligger väldigt fin, och bilen går kanon. På motorvägskörning i jämn fart är de, "flat-line" så att säga
Rekomenderar ALLA med MS att INTE! fuska med kabelhärvan. och jordningar. Så besvärligt att felsöka sådant.
Givervis skall tändkablar, fördelare och rotor vara nytt, när man skall starta upp ett nybygge.
Grov jord även mellan fördelare och torped. 2 jordar mellan batteri och kaross, plus jord direkt i blcoket från batteri.
Sen är givarna jordade på dedikerade jorden på boxen, pin 19 är de väl.
Alla signal kablar tvinnade, eller flätade.
detta ger mig mycket stadiga signaler, TPS, CLT, PRM, MAT allt ligger väldigt fin, och bilen går kanon. På motorvägskörning i jämn fart är de, "flat-line" så att säga

Rekomenderar ALLA med MS att INTE! fuska med kabelhärvan. och jordningar. Så besvärligt att felsöka sådant.
Givervis skall tändkablar, fördelare och rotor vara nytt, när man skall starta upp ett nybygge.
Volvovetare. Mappare.
tack så jätte mycket för alla tips och råd.
börjar bli en väldigt jobbig följetång detta
Backeliten: eftersom jag kör med brytare så ska den väl vara inställd på opto? kollade även på kontakten och allt sitter som det ska.
TB allt är kopplat ungefär som du har gjort förutom att jag har satt allt i torpedväggen i kupèn och sen har jag dragit in en jord ifrån blocket, men det strular iaf. alla tänddelar är nya. Brytare,konding, stift, kablar, fördelarlock, rotor, tändspole. Fick den visserligen att gå i ca 10 min igår, men det kommer man ju inte så långt på
har även gått igenom länken du skickade, och allt verkar vara precis som det ska.
har börjat spåna lite på om det kan vara nå fel på boxen? elr matningen till den på nå vis?
MVH / Ankan
börjar bli en väldigt jobbig följetång detta

Backeliten: eftersom jag kör med brytare så ska den väl vara inställd på opto? kollade även på kontakten och allt sitter som det ska.
TB allt är kopplat ungefär som du har gjort förutom att jag har satt allt i torpedväggen i kupèn och sen har jag dragit in en jord ifrån blocket, men det strular iaf. alla tänddelar är nya. Brytare,konding, stift, kablar, fördelarlock, rotor, tändspole. Fick den visserligen att gå i ca 10 min igår, men det kommer man ju inte så långt på


har även gått igenom länken du skickade, och allt verkar vara precis som det ska.
har börjat spåna lite på om det kan vara nå fel på boxen? elr matningen till den på nå vis?
MVH / Ankan
volvo 164 turbo(snart klar)
volvo 145 skåp.
Proud member of 1xx klubben - turboraping old volvos!
live hard die young
volvo 145 skåp.
Proud member of 1xx klubben - turboraping old volvos!
live hard die young
hej!
nu har man iaf konstaterat att det måste vara nå fel på boxen=( har ju provat med allt annat känns det som.
stort tack till alla som har gett tips och råd.
Lånade en kompis box idag och nu går bilen.
med tanke på ovanstående fel, är det någon som kanske har en idè om vad det kan vara?? elr vet någon som kan felsöka/ laga??
Mvh/ Andreas
nu har man iaf konstaterat att det måste vara nå fel på boxen=( har ju provat med allt annat känns det som.
stort tack till alla som har gett tips och råd.

Lånade en kompis box idag och nu går bilen.
med tanke på ovanstående fel, är det någon som kanske har en idè om vad det kan vara?? elr vet någon som kan felsöka/ laga??
Mvh/ Andreas
volvo 164 turbo(snart klar)
volvo 145 skåp.
Proud member of 1xx klubben - turboraping old volvos!
live hard die young
volvo 145 skåp.
Proud member of 1xx klubben - turboraping old volvos!
live hard die young
Går bilen med hans box OCH hans mapp, eller ä'r de en ny mapp?ankan02 skrev:hej!
nu har man iaf konstaterat att det måste vara nå fel på boxen=( har ju provat med allt annat känns det som.
stort tack till alla som har gett tips och råd.![]()
Lånade en kompis box idag och nu går bilen.
med tanke på ovanstående fel, är det någon som kanske har en idè om vad det kan vara?? elr vet någon som kan felsöka/ laga??
Mvh/ Andreas
Prova annars lägga in exact samma .ini filer i din box. Kolla gärna över hårdvaran i din box me, så den är preppad på samma sätt,
Volvovetare. Mappare.