problem med ms vad ovanligt? Trigg-ning.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

problem med ms vad ovanligt? Trigg-ning.

Inlägg av Dannelator »

ja då var det dags igen. finns det ett system som krånglar mer än detta?
Bild
verkar tappa varvtalssignal då och då......:(
Bilen är en volvo 740 16 valve 88
triggar på svänghjulet med originalgivare....
Skall man justera VR potensometrarna?
nån som kan ge tips på ett bra sätt att ställa in dem?
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: problem med ms vad ovanligt? Trigg-ning.

Inlägg av Mikael S »

Dannelator skrev:ja då var det dags igen. finns det ett system som krånglar mer än detta?http://i11.photobucket.com/albums/a176/ ... e/Mega.jpg
verkar tappa varvtalssignal då och då......:(
Bilen är en volvo 740 16 valve 88
triggar på svänghjulet med originalgivare....
Skall man justera VR potensometrarna?
nån som kan ge tips på ett bra sätt att ställa in dem?
Ja vi-pec, linkm autronic, vems osv. Om man gör fel alltså. Det är ytterst sällan det är sprutet i sig som är problemet utan handhavandet.

Med dom dyra spruten så ingår det ofta härva etc som är nogrannt uttänkt för att inte generera störningar etc, ofta funkar det inte med vilken givare som helst utan man får åka med den som tillverkaren specat osv, det är svårare att göra fel mao.

Vad felet beror på är svårt att säga men oftast när detta inträffar har man fel avstånd på triggern mot tänderna, jordat sprutet dåligt, polvänt triggern, dålig kabel mellan sprut och givare, dålig jord till motorn, lågohm spridare osv.

Alltså är det nogrann felsökning som gäller och bygga bort eventuella saker som kan generera ett fel
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

ja 95% av fallen är det okunskap hos användaren.


Är det MS1 eller MS2 cpu?
krets 2.2 eller 3.0 eller den ytmonterade?

60-2 trigger?
10.01@233kmh. Gatevo
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Re: problem med ms vad ovanligt? Trigg-ning.

Inlägg av Dannelator »

Mikael S skrev:
Dannelator skrev:ja då var det dags igen. finns det ett system som krånglar mer än detta?http://i11.photobucket.com/albums/a176/ ... e/Mega.jpg
verkar tappa varvtalssignal då och då......:(
Bilen är en volvo 740 16 valve 88
triggar på svänghjulet med originalgivare....
Skall man justera VR potensometrarna?
nån som kan ge tips på ett bra sätt att ställa in dem?
Ja vi-pec, linkm autronic, vems osv. Om man gör fel alltså. Det är ytterst sällan det är sprutet i sig som är problemet utan handhavandet.

Med dom dyra spruten så ingår det ofta härva etc som är nogrannt uttänkt för att inte generera störningar etc, ofta funkar det inte med vilken givare som helst utan man får åka med den som tillverkaren specat osv, det är svårare att göra fel mao.

Vad felet beror på är svårt att säga men oftast när detta inträffar har man fel avstånd på triggern mot tänderna, jordat sprutet dåligt, polvänt triggern, dålig kabel mellan sprut och givare, dålig jord till motorn, lågohm spridare osv.

Alltså är det noggrann felsökning som gäller och bygga bort eventuella saker som kan generera ett fel

Justerade VR-potentiometrarna tills problemet försvann. Eftersom det inte fanns med i din "felsöknings-lista" är det inte ett vanligt fel? kanske är nån störning nånstans som sagt som gjort det känsligare dock? skulle vart bra att mäta med oscilloskop och se kurvan.

Det är ett ms II v3.57 jag har.
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Användarvisningsbild
kallevedlund
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: sön feb 22, 2009 10:23 am
Ort: Örebro

Inlägg av kallevedlund »

eftersom ms är tänkt att sitta på vilken bil som helst och då använda originalgivare i den mån det går, har man valt att montera 2 pottar för att kunna justera signalhanteringen från vr-givaren. Hade dessa inte funnits hade man varit låst att använde en specifik givare eftersom man då varit tvungen att ha fasta värden på inställningarna i boxen. Lite pill o en massa huvudbry innan man fatta va som va fel första gången... Backeliten har en bra guide hur mån snabbast får till detta.
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

Det är jätteproblem med 60-2 tänder och MS2 processorn.

MS1 cpu'n har ej problem med detta.
10.01@233kmh. Gatevo
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

du pratar om å mäta vr signal med oscilloskop,

ingen som har testat MS tunerstudio istället för megatune ?

där finns de ju inbyggt oscilloskop
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Det är inga problem med MS2 och 60-2 tänder, den är bara lite kinkigare på att signalen är inom "toleranserna". sådana kontroller gör inte MS-1 vilket kan leda till att tändningen hoppar lite som den vill.

Däremot finns det ett hårdvaru fel på V3 kortet som gör att man inte kan köra med 60-2 trigger. Men den finns bara på vissa "ihopllödningar".

MVH
/Jonas
youask skrev:Det är jätteproblem med 60-2 tänder och MS2 processorn.

MS1 cpu'n har ej problem med detta.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

Den är mycket kinkigare skulle jag vilja säga. Vi provade olika pot-inställningar, motstång på signaltråden, olika givare och olika firmware. En del saker gjorde nytta, en del inte. Aldrig 100%

Bytte till MS1 cpu'n med precis samma setup annars = klockrent.
backeliten skrev:Det är inga problem med MS2 och 60-2 tänder, den är bara lite kinkigare på att signalen är inom "toleranserna". sådana kontroller gör inte MS-1 vilket kan leda till att tändningen hoppar lite som den vill.

Däremot finns det ett hårdvaru fel på V3 kortet som gör att man inte kan köra med 60-2 trigger. Men den finns bara på vissa "ihopllödningar".

MVH
/Jonas
youask skrev:Det är jätteproblem med 60-2 tänder och MS2 processorn.

MS1 cpu'n har ej problem med detta.
10.01@233kmh. Gatevo
Benny Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor jan 11, 2007 9:14 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Benny Steen »

är det samma bekymmer om man kör med HALL givare med pull-up motstånd ? då blir ju signalen mycket kraftigare ?

/benny
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Inlägg av sqrewdriver »

backeliten skrev: Däremot finns det ett hårdvaru fel på V3 kortet som gör att man inte kan köra med 60-2 trigger. Men den finns bara på vissa "ihopllödningar".

MVH
/Jonas]
Ok, går det att ordna? lr hur yttrar sig problemet?
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Inlägg av Dannelator »

Följde backelitens guide för att justera VR pottarna. Fungerar näst intill klockrent nu. Triggern försvinner dock fortfarande vid 2350rpm ungefär, får justera vidare antar jag...
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Skriv svar