Volvo PV 544 1965

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mattias Pettersson
För mycket laddtryck

Inlägg av Mattias Pettersson »

vilka årsmodeller är lämpliga att ta kuggstången ifrån?
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Alla framhjulsdrivna Kadetter har den här modellen... Ascona också för den delen men det är ju lättare hitta en högerstyrd Kadett då posten haft såna...
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Varning för Icke-PV-innehåll

Bild
Bild
Bild

Men eftersom jag nu har lack på bruksbilen som synes, som av förklarliga skäl bör skruvas ihop rätt snabbt, så har jag nog snart tid skruva PV igen... :roll:

Om då den känns nåt kul alls då längre, vill säga... Vi får väl se... :|
Användarvisningsbild
mattsvart
För mycket laddtryck

Inlägg av mattsvart »

:thumbright:

Mycket stilig!

Klart PeeVee kommer bli kul!

Bara te å sätte fart!

Mvh // Christoffer
Christoffer Larsson, Björkvik, Sörmland
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Hm, är inte detta fälgcentrum till en sån där PV eller vad de nu kallas?

Bild
Och det här är det ju rätt uppenbart vad det är, det är ju "YO MAN VÄRSTA PHETING RIMZEN TILL EN SAAB 99!"

Bild
NEEEEJ! JAG GICK OCH FÖRSTÖRDE MITT FINA SAABHJUL!

Bild
Dags ta en fikapaus och fundera på livets djupare frågor, till exempel varför jag skulle gå och sabotera mitt älskade, originalrenoverade saabhjul som hade extremt affektionsvärde för mig...

Bild
...aha, på grund av detta? Centrum passade perfekt i Saabfälgbanan. Provade ju med ett par 142 Deluxe-fälgbanor här tidigare men de var lite för stora. Saaben hade däremot exakt rätt mått. Ser väl inte direkt extremt ut när man är van att se 20" kromfälgar där man kan ställa en unikabox på fälgkanten...

Bild
Men jämför man en 4" originalfälg med en 5" Saab/PV-hybrid så märks den extra tummen som synes, och såna detaljer gör ju skillnad. Framför allt så ger det ju ett bättre intryck att navkapseln hamnar innanför fälgbanan i stället för att sticka ut.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

såna där smådetaljer är :thumbright:
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Går hålla max det här djupet ur platssynpunkt... Men det är då alldeles lagom. Och jo, jag vet att det finns ett skriande behov av att dela fjädrarna på hälften men en sak i taget nu... :lol:

Bild
Jag vet inte om jag känner mig så snobbig men så här blir det iaf. med snobbring och (väldans skev) "Amazonkapsel". Har bättre kapslar men ville inte börja riskera skada de fina redan nu. Notera även den senaste högteknologin inom "lågprofildäck". Det är bara lågprofil där nere, där det extra väggreppet behövs, smart va? :lol:

Bild
Ungefärlig jämförbild mot det som ska bli bakfälg... Blir nog ett hyggligt matchande par...
Användarvisningsbild
Snuffas
För mycket laddtryck

Inlägg av Snuffas »

blev ju inte så tokigt det där ! synd att det är lag på lågprofil bara :hihi:
242 75. Bur o Turbo
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Man kan inte vara sämre än kidsen med bambustaket vetdu! :wink:
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild

Har börjat fundera på om man skulle bygga om brädan med runda instrument, i lite cheva 59-stuk utan att nu kopiera det rakt av, och sy upp en ny överdel... :roll: Hmmmm?
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck

Inlägg av silversurfaren »

Hoppas man inte blir kallad surgubbe lr pet kärring :hihi: ,en mkt bra beskrivning av fälgbanebyte :thumbright: , men en liten varning känns vara på sin plats,det KAN vara farligt att svetsa fälg med däck på plats(en bekant dog nyligen när däcket exploderade)jodå,jag har gjort det själv,men kan va en tanke när man släpper ut luften o det luktar "punkaspray",sen ett tipps det fanns flera märken av "deluxfälgen"o dom finns med flera olika innermått på fälgbanan så det löns mäta olika
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jag vet att det är farligt, har hört om den incidenten - men fälgen är inte svetsad på bilden, centrumet är bara bankat in för teständamål. :)

Tack för tipset - känns dock inte som att det är så stora problem att hitta en till Saab 99-fälg. :)
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

exploderar däcken även att man tömt ur luften? jag skulle nog tagit bort däcket iaf när jag svetsar, men det kan smälla ändå fast luften är ur altså. är det då " punkasprayen" som fattar eld och får däcket att explodera?

EDIT: tror de blir ballt med sån bräda btw :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

subw000fer skrev:exploderar däcken även att man tömt ur luften? jag skulle nog tagit bort däcket iaf när jag svetsar, men det kan smälla ändå fast luften är ur altså. är det då " punkasprayen" som fattar eld och får däcket att explodera?:
Mmm, så är det
Även om du tömmer däcket så blir ju lite kvar där - det blir ju inte direkt vakuum i ett däck för att du skruvar ur ventilen...
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Grovyxat bort konsolerna som originalsätena sitter på för att kunna passa in stolarna lite bättre... Ska givetvis fixas snyggare så småningom...

Bild
Chopchop... haha...

Bild
Provisorisk uppmallning men det verkar som att man slipper ta ur nåt i tvärbalken, det verkar gå att få bra justermån med att montera främre fästena lite framför...
Skriv svar