Plugga vidare - till vadå? (inom fordonsbranschen)

Tjata om vad som helst .
Freppazz
För mycket laddtryck

Plugga vidare - till vadå? (inom fordonsbranschen)

Inlägg av Freppazz »

Tjena! Har lite planer på att plugga vidare.. gick ut som bilmek nu i somras och har varit arbetslös sen dess och det börjar bli lite drygt nu.., skulle vilja ha lite tips på "heta" yrken inom fordonsbranschen, även andra tips är välkomna men det är väl fordon osv. som man kan egentligen, men har ingen aning om vad man skulle kunna tänka sig o bli, och det är en fördel har jag hört :hihi: .

Så, vore väldigt tacksam för tips på vad man kan bli inom fordonsbranschen, något som hägrar lite är testförare, men det antar jag att det är snudd på omöjligt att bli..

Väldigt tacksam för svar och funderingar.

Mvh.
nasx
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av nasx »

Du har ju farkostteknik på KTH som är en civ.ing utbildning. Vet inte vad det är för ingångsbetyg på den nuförtiden. Förut (5år sen) låg det på runt 16 nånting...

Beror ju på vad du vill och har för förutsättningar.
Nicklas Fröberg
Freppazz
För mycket laddtryck

Inlägg av Freppazz »

nasx: Tackar för tipset!:thumbright:
Kollade upp det där faktiskt, men det var ju skyhöga betyg man var tvungen att ha dessvärre, inte för att dom är dåliga nu. Men långt ifrån vad dom ville ha.

Fler förslag någon?

Tack på förhand.
Magnus Söderberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av Magnus Söderberg »

En civing utbilding oavsett namn innebär mest matematik och fysik, och inte så mycket fordonskunskap. Resulterar i ett kontorsjobb där man skyfflar papper (tro mig jag har gått maskinteknik).

Skulle rekommendera en kortare påbyggnad tex dessa

http://www.kyguiden.se/Docs/Course.aspx ... ame&order=

Freppazz
För mycket laddtryck

Inlägg av Freppazz »

Magnus Söderberg skrev:En civing utbilding oavsett namn innebär mest matematik och fysik, och inte så mycket fordonskunskap. Resulterar i ett kontorsjobb där man skyfflar papper (tro mig jag har gått maskinteknik).

Skulle rekommendera en kortare påbyggnad tex dessa

Usch då, ja det lät ju inte alltför kul att skyffla papper..

Tackar för tipsen om utbildningarna! Ska spana lite mer på dom. :)
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

om du vill plugga vidare till nått annat än "på golvet mek" så krävs nog ett naturvetenskapligt basår och sedan plugga till någon form av pappersskyfflare (konstruktör etc)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

ett skönt jobb är ju CAD ritare eller mek-konstruktör/ingenjör. finns bra KY ut bildningar på det. fler kul jobb är ju metall svarvare,fräsare eller cnc.

är själv bil/mc mekaniker i botten och utbildar mej nu till automations,robot tekniker. :thumbright:
c_wester
För mycket laddtryck

Inlägg av c_wester »

Lyssna nu på mig !!
¨

Du ska utbilda dig till någon form utav ingenjör!!
Helt enkelt för att du kommer att få ett rikare liv! Pengamässigt!!!

Med finare hus fru och mera bortskämda ungar... :doh: :thumbright:

Skämt åsido... men det är svårt att få dålig lön och blit utan jobb om man siktar på ingenjör!

Mvh
CHrister
Freppazz
För mycket laddtryck

Inlägg av Freppazz »

Hahahaha :hihi: funderar på att utbilda mig till PIMP också men har inte hittat några sådana utbildningar ännu :(

Stort tack för alla tips i alla fall har/ska kolla upp dem och se om jag kan hitta något som verkar intressant :thumbright:
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck

Inlägg av jimzon »

jag är testförare och det finns i pricip inget jobb att få, om man inte har väldigt bra kontakter i arjeplog,

jag pluggade vidare på en vuxenutbildning i västerås till bilsystemtekniker och det ger ett försprång i ansökningarna och högre lönegrupp om du vill ha bättre utbildning än dom andra på "golvet", men jag är arberslös nu jag med :thumbdown:
Rperformance
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Rperformance »

flygplanstekniker kanske? riktigt kul och varierande jobb! rätt bra lön(beror på vad man jämför med :P )
Freppazz
För mycket laddtryck

Inlägg av Freppazz »

jimzon: Tråkigt att höra :( hoppas du hittar något snart :thumbright:

Rperformance: Ja det skulle kanske kunnat varit något, flyglinjen låg vägg i vägg med vår skola.. men bilar tyckte man ju var superskoj när man var 16 så... :p

Tackar för svaren!
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

jag går 2:a året på gymnasiet nu, går på flygtekniskt program. är helnöjd faktiskt :thumbright: visst, jag tycker det är roligare att meka med bilar, helt klart! men skillnaden i lön avgör ganska snabbt att man kan nog hålla på med sina bilar på fritiden istället :hihi: ganska bra startlön ( om man går utbildningen jag går plus en typkurs på just de flygplanet man ska jobba med ) kommer inte ihåg exakt längre då det var ganska länge sen vi pratade om det, men det var över 20 iaf :)
och inga problem att få fetare lön heller. man blir A-Mekaniker när man lutar den här utbildningen, man får A1-4 på certifikatet. det betyder att man är A-mekaniker för Flygplan m. jetmotor, Flygplan m. kolvmotor, helikopter m. jetmotor, helikopter m. kolvmotor.

blir man tekniker sedan ( läser vidare, går KY utbildning som vi också har på min skola ) så blir ens anvar högre, och därmed lönen :hey: den tekniker som lärarn kände som känade mest känade 60-70 000 8) dock är nog inte det under en längre tid kanske.

kort sagt, att komma över 40k sträcket är nog inte jättesvårt när man fått jobba ett par år och gått lite kurser under åren :thumbright: tror flera av mina lärare tjänar över det 8) ( lönen baseras ju på vad man haft för lön tidigare ;) )
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

c_wester skrev:Lyssna nu på mig !!
¨

Du ska utbilda dig till någon form utav ingenjör!!
Helt enkelt för att du kommer att få ett rikare liv! Pengamässigt!!!

Med finare hus fru och mera bortskämda ungar... :doh: :thumbright:

Skämt åsido... men det är svårt att få dålig lön och blit utan jobb om man siktar på ingenjör!

Mvh
CHrister
Hm, gymnasieingenjör räckte inte kan jag säga.
Men jag kan också tänka mig att plugga vidare, även om jag vid detta laget är såväl gymnasieingenjör och gått en CNC utbildning och jobbat med CNC så är jag arbetslös.
Magnus Söderberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av Magnus Söderberg »

Som nyutexaminerade civilingenjörer kan ni (i dagsläget) räkna med 100-200 ansökningar på varje jobb ni söker, och ska därför vara glad om företagen ens orkar höra av sig med nej tack.

Om man får jobb är ingångslönen på ett storföretag runt 23-24 (25 om du har tur) vilket sedan under 10 år kanske går upp mot 30. Detta för en "vanlig" civilingenjör som gör ett bra jobb.

De som inte är tekniskt duktiga ingenjörer brukar dock satsa på en chefskarriär och då är löneläget annorlunda...

Detta kanske låter trist men sådan är verkligheten i sverige, ingenjörsbrist nja knappast. :doh:
Skriv svar