Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu har jag skurit ut och limmat ihop några spant. Är lite finslipning kvar på spanten.
Kom även på en idé hur jag skulle lösa problemet med cellplasten som både är dryg att jobba med och inte tål styren, jag gör helt enkelt att jag flyttar in cellplasten ca 2cm under ytan och uppe på det lägger jag ett lager av polyretanskum som både är lättbearbetat och tål stryen.

Någon som har ett garage att hyra ut i Sundsvalls området på ca 30-40m2, i ungefär 3 månader så jag har någon plats att bygga klart pluggen på?

Bild
benkoilovikka
Forumsberoende

Inlägg av benkoilovikka »

Detta ser bra ut.... Fortsätt lika seriöst som du gjort tidigare och du kommer få en toppenbil tror jag;P
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Kapat ut och limmat ihop några till spant i dag, limmar dom i ungefär 6dm sektioner just nu för att kunna lätt flytta omkring dom tills jag hittar ett lämpligt ställe att hålla på att spackla och slipa i.

Bild
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Varför inte gjuta med epoxi? Den krymper inte som polyester heller. kostar inte jättemycket heller om du köper den från rätt kanaler.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm de där ser bättre ut än vad jag trodde, men kunde det inte vara smidigt att ha någon "spant" som du kallar dom, i motsatt riktning oxå? framifrån och bak?
trist att du inte har garaget att hålla på i!
hör med kommunen om dom har någon företagslokal att hyra ut eller liknande?
eller kolla med någon privat fastighetsägare om dom har nå litet varmgarage som står tomt, vissa äldre som har lägenhet har ju ingen bil osv, men kanske ändå garage till lägenheten.
Jesper 78
För mycket laddtryck

Inlägg av Jesper 78 »

Fick bara en tanke......

Borde du inte kunna spänna strechtyg över stora delar och dränka i plast? Borde spara mycket tid.

Men de där löser du hur bra som helst.

Imponerande!!
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Själva karossen kommer nog bli gjuten med epoxi.

Behövs inga spant på den lädden är det som cellplasten fyller ut och har man lite kännsla när man slipar blir det runt mellan spanten.

Blir svårt att få till det bra, kommer vilja sjunka mellan varje spant och svårt att få in i konturer. Dessutom behövs det en jädra massa polyester bara för att mätta tyget och även en hel del spackel för att få det rakt.

Som jag gör nu kan jag slipa det riktigt slätt och fint innan jag ens behöver he på något spackel.

Limmat ihop fronten, varför det ser lite skumt ut uppe på skärmarna är att urtagen för luftsläppen ställde till det lite när det skulle göras om till 2d, och det syntes inte i datorn, men när det är uppförstorat och ligger i rad så syns det... men det finns ju spackel som fixar det.

Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Ser kanonfint ut! :thumbright:
Hur ska du göra framruta om man får fråga? Material? Var får du tag i den? Hur fäster du in den? Osv.
MVH
Holme
För mycket laddtryck

Inlägg av Holme »

Har sträckläst tråden under hela eftermiddagen nu och det finns inte så mycket att säga, eller så finns det massor, men allt är redan sagt tror jag :)
Fantastiskt bygge helt enkelt. Jag hoppas man kan få användning av dina tjänster framöver genom firman, då vet man att det blir redigt gjort.
Fortsätt jobba!
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

larsat skrev:Ser kanonfint ut! :thumbright:
Hur ska du göra framruta om man får fråga? Material? Var får du tag i den? Hur fäster du in den? Osv.
MVH
Antingen blir det vacuumformad plast eller så har jag hört om några i finland som gör custom glasrutor och ska tydligen inte vara allt för dyr så det är kanske ett alternativ
Holme
För mycket laddtryck

Inlägg av Holme »

formar du plastrutan själv?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Antingen blir det vacuumformad plast eller så har jag hört om några i finland som gör custom glasrutor och ska tydligen inte vara allt för dyr så det är kanske ett alternativ
Ok, detta är ingenting jag skulle ge mig på själv tror jag, men en customtillverkad laminatruta kan man ju köpa om den inte kostar en halv förmögenhet..
Blir mer o mer sugen på nått liknande projekt :twisted: .....

...ooom några år
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Om det blir formad plastruta kommer jag göra den själv.

Så här ser det ut just nu efter lite polaretan skum lags på. det visade sig gå åt alldeles för mycket skum än vad jag räknat med så i morn blir det iväg och handla fogskum istället, för det blir alldeles för dyrt att lägga på polaretan skum överallt. Men låter man bli att skaka fogskumburkarna brukar dom bli relativt små bubblor i dom.

Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

På tidningen Wheels projektbil med gasturbin-motor har jag för mig att dom formade en plastruta, kanske går få lite tips från den artikeln?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det är väl dags att komma med ett litet :thumbright:

Har inte mycket att tillägga i den här tråden, blir mest att följa och imponeras :wink:

Alltid intressant att se vad du hittar på :)
Skriv svar