Vilken sorts härva till denna b230 motor? (Bilder)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Berrkan
Lite mer laddtryck

Vilken sorts härva till denna b230 motor? (Bilder)

Inlägg av Berrkan »

Sitter en 530 topp på den. Är detta ett lh 2.2 eller lh2.4 system?
Någon som vet från vilka bilmodeller man kan leta härva till den eller vilka boxar som passar?

Hörs vara en b230FT och sas komma från en -88 740. Stämmer det?

Bild

Bild
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck

Inlägg av Henrik Bergstrand »

LH.2.2 är det. 740TIC -88 till -89
Ryker det inte svart är det inte intressant!
Berrkan
Lite mer laddtryck

Inlägg av Berrkan »

kanske lite överkurs men nån som vet om Jetronic 280 000 544 är rätt box till den här motorn?
Fick med en sån men när jag söker på internet får jag fram att den är till en b230f, alltså inte en ft.
Användarvisningsbild
pejo99
För mycket laddtryck

Inlägg av pejo99 »

Berrkan skrev:kanske lite överkurs men nån som vet om Jetronic 280 000 544 är rätt box till den här motorn?
Fick med en sån men när jag söker på internet får jag fram att den är till en b230f, alltså inte en ft.
544 boxen har jag för mej är till detta systemet. alltså LH2.2 sug motor i 740.
bensin i blodet, turbo i hjärnan, VOLVO i hjärtat
Berrkan
Lite mer laddtryck

Inlägg av Berrkan »

Dålig bild men det sitter en turbo där, och på "märklappen" på kamremskåpan står det b230ft. så jag antar att det är en b230ft motor. Men det stämmer då alltså att jag har fått med fel box.

Tack för svaren annars, nu har jag lite koll på vad jag ska leta efter för härva.
Användarvisningsbild
pejo99
För mycket laddtryck

Inlägg av pejo99 »

Berrkan skrev:Dålig bild men det sitter en turbo där, och på "märklappen" på kamremskåpan står det b230ft. så jag antar att det är en b230ft motor. Men det stämmer då alltså att jag har fått med fel box.

Tack för svaren annars, nu har jag lite koll på vad jag ska leta efter för härva.
byt ut allt å sätt på LH2.4 från 940 turbo. tänk på att de kan skilja på kontaktstycken + att du har impulsgivaren på svänghjulet på LH2.4 tillskillnad med LH2.2 som sitter i fördelarlocket.
Berrkan
Lite mer laddtryck

Inlägg av Berrkan »

Tro mig, jag funderar i dom banorna också. Känner mig lite dum som inte kollade upp fakta lite noggrannare innan jag köpte den här motorn. Fick den dock till bra pris.

Men tror jag sätter dit den här motorn, bygger färdigt bilen i körbart skick och får den genom en besiktning om det nu går. Får jag se om jag börjar med en ny motor när det är dags för trimning.
Användarvisningsbild
pejo99
För mycket laddtryck

Inlägg av pejo99 »

Berrkan skrev:Tro mig, jag funderar i dom banorna också. Känner mig lite dum som inte kollade upp fakta lite noggrannare innan jag köpte den här motorn. Fick den dock till bra pris.

Men tror jag sätter dit den här motorn, bygger färdigt bilen i körbart skick och får den genom en besiktning om det nu går. Får jag se om jag börjar med en ny motor när det är dags för trimning.
kan gå att köra med den boxen bara att de är en turbo påhängd. men du har ju inte turbo spridare eller liknande då. samt du kan ej chipa boxen.

gjorde samma sak själv å nu efter mera kunskaper är man uppe på 400hk bilar.

tänk på att du måste reg besikta bilen med turbo + att du måste få ett papper på vikten på bilen via bilprovningen med våg. kosta 300kr har jag för mej. + att en regg besiktning kan enbart göra på bilar som är utagen innan 93 årsmodell därefter måste du ha avgasintyg som man ej får tag på. kostar 1300kr för en ragg.b.. sammt du måste själv skriva ett intyg att du har sättit i en turbo i bilen annars får du ombesiktning.
Berrkan
Lite mer laddtryck

Inlägg av Berrkan »

Är lite förvirrad ändå. Så du tror att detta är en en sugmotor med påhängd turbo bara?

Enligt vad säljaren sa till mig så skulle den komma från en -88 tic. Har jag blivit blåst?

och en annan fråga. Skiljer det nått på härvorna mellan en sug och en turbo motor med lh 2.2?

Blir sfro om jag får det att likna nått. (har ju 2 år på mig). Hade kort sagt tänkt ha den i en pv med 140 framvagn och 240 lamell bakvagn.
Användarvisningsbild
pejo99
För mycket laddtryck

Inlägg av pejo99 »

Berrkan skrev:Är lite förvirrad ändå. Så du tror att detta är en en sugmotor med påhängd turbo bara?

Enligt vad säljaren sa till mig så skulle den komma från en -88 tic. Har jag blivit blåst?

och en annan fråga. Skiljer det nått på härvorna mellan en sug och en turbo motor med lh 2.2?

Blir sfro om jag får det att likna nått. (har ju 2 år på mig). Hade kort sagt tänkt ha den i en pv med 140 framvagn och 240 lamell bakvagn.
ja i detta fellet kan de va så. tror inte 544 boxen är turbo boxen. men motorn är säkert en ft efter som den går ännu.
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

ta nåt tvättmedel o kolla på blocket brevid där man sätter i den vanliga blockfördelarn,där ska de stå instansat,Varför inte koppla i ett MS1V2,2 t.ex eller MS1V3 o antingen köra enbart - från spolen o soppan eller sno signalen från fördelarn du har o kör både tändningen o sprut..,Tror de är lättare att koppla i o få de att funka :) Men visst orginalsprut är okey tycker jag då man har testat konvertera en Volvo 360 med proggresiv btr och gula saabturbo spridare annars helt orginal förövrigt inne i motorn o resten av sprutet,Ladda till sist 1,5bar utan de spika o den gick finfint.. :thumbright: Får tillägga att den är de ju inte lh 2.2 i så är de renixtändning o lägre grundkomp pga de sitter B200F i dom
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Skriv svar