Herrejössestråden

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
paran0id
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 07, 2009 9:46 am
Ort: Kristianstad

Inlägg av paran0id »

Bara antog att man byggde på den maskin som hade mest grundeffekt,
det har jag gjort ;) Tänkte inte alls på fördelaren faktiskt :P

Då ska ni inte behöva oroa er för att dom orsakar haverier iaf :)

Vad är det för snurrbo ni ska använda?
Henke Olsen
0704-880827
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
Ort: 360 10 Ryd

Inlägg av Grooverhound »

Blir detta vårens Strippenbil då? 8)
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

vipporna är inte samma som i kat eller b35 motorn de är bytt vet inte märke på dem det är en gammal trimmotor från 90 talet som är ombyggd nu för turbo. Det fins absolut ingen gräns på 500hk där vipporna går av beror på kam laddtryck ventilfjädrar och det viktigaste RPM!

Motorn som det gäller är byggd för ca 1,2-1,4 bars ladd med hög komp och trevlig kam som ska dra till 6500-7000 rpm ca då lämnar den 500 i maskinen utan bekymmer och att vipporna ger sig, dvs med rätt mappning...

Lycka till med bygget :thumbright:
072 931 6764
Instagram novasikko
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm

Inlägg av Daniel J #43 »

Nu har jag lyckats hitta en anglia 59:a som jag fick köpa. Tänkte höra med er hur ni gjorde när ni kortade eran bakaxel, har nämligen en 240 som jag tänkte skulle bli donatorbil. Vem hade ni till att splinesa om drivaxlarna?
paran0id
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 07, 2009 9:46 am
Ort: Kristianstad

Inlägg av paran0id »

sikko skrev:vipporna är inte samma som i kat eller b35 motorn de är bytt vet inte märke på dem det är en gammal trimmotor från 90 talet som är ombyggd nu för turbo. Det fins absolut ingen gräns på 500hk där vipporna går av beror på kam laddtryck ventilfjädrar och det viktigaste RPM!
Visst att m30 inte har lika stora bekymmer med vippor som m20 har, men jag håller
inte med om att hållbarheten på dom inte har något att göra med effekt. Det är till
stor del pga ventilfjädrar som vipporna knäcks då dom inte giller högre RPM än standard.

Det är väl bättre att ligga på rätt sida safe?
Sen att mappningen kan knäcka mer än bara vippor vet vi nog alla ;)

Sen att den magiska gränsen kanske inte ligger vid exakt 500hk spelar nog
ingen större roll i sammanhanget, jag kör ca 500hk med original-vippor och vill
inte riskera haveri när jag nu ska ladda mer till nästa säsong och tänkte därför
att jag kunde låta någon annan slippa det också.

Har själv aldrig haft problem med vippor på m30, men har hört om folk
som haft på liknande effekt, därav min lilla varning.

Mvh
Henke Olsen
0704-880827
Challeballe
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jun 02, 2009 12:02 pm

Inlägg av Challeballe »

Ni får ju ta o slänga upp lide bilder på Herrejösses Sparkcykeln :lol: :thumbright:
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

Oj här vart det stendött! får slänga upp lite bilder sen!

Är mkt osäker på hur jag ska göra med växellådan i min 142 till nästa säsong.

Har en nyrenoverad m-45 tättstegad men rakskurna drev liggandes, men är mkt osäker på om den håller för effekten?
Är det någon som har lite koll på dem? körde ju med 3 st m47or i somras och de gick inte 10 mil vardera ens. Så håller inte m45an så hade det vart bättre och sålt iväg den till rallysnubbar och skaffat nått annat för de pengarna.

Anglian står och väntar på ny kam, samt bror köddar med asconan.
dennis P
herrejösses!
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
Ort: 360 10 Ryd

Inlägg av Grooverhound »

slj volvo lådan å köp en bmw ZF eller 260 låda..dom orkarju med effekten iaf. :D
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
Användarvisningsbild
sick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 08, 2009 3:00 pm
Ort: karlsborg
Kontakt:

Inlägg av sick »

tja tänkte hör om ni vill berätta för mig hur man lägger upp lite bilder..mch
"aerodynamik är för folk som inte kan bygga motorer"
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

Bild
Brossan fick en tidig hjulklapp, hx55 :twisted:

Jag har bokat en zf till gammelvolvon och en kam har kommit till anglian, faktiskt härifrån sävar :thumbright:

de vart en liten futtig update, kameran har inte varit i garaget på länge, inte jag heller faktiskt :doh:
dennis P
herrejösses!
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

fälgarna passar som en smäck på asconan.fet. mvh
tel 0707149931
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

Spindelnät
dennis P
herrejösses!
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

spindelnät? va fick ja de ifrån...

Nu är de väll dags för lite bilder igen, hitta en från mantorp i somras
Bild

farfar hade en GL som vi la nävarna på, klart den skulle ha turbo!
Bild

inte ska man behöva ta av sumpen för å fixa retur
Bild

Bild

Bild

svetsad :)
Bild
såhär ble de tillslut.
Bild
Det har körts endel på isen med, både på och brevid banan.
Bild

nyförvärv
Bild

robins ascona börjar ta form
Bild

Bild

Bild

Någon har visst stylat min 142
Bild

en speciell sparkcykel
Bild

anglia x2
Bild

hemtrevligt
Bild

mer ascona
Bild

min motor te 142an, sumpen e lite ombyggd för att få plats.
Bild

såhär såg garaget ut ikväll
Bild
dennis P
herrejösses!
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Inlägg av ahberg »

satan vad bra de blir grabbar=)

man frå väl dyka upp en runda snart o kolla in dom igen=)

//Marcus
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

Lördagen den 14 mars börnade vi in våren
Bild

fortfarande 14 mars, så jävla gött
Bild

motor å låda till 142an
Bild

robin har byggt nytt insug till anglian
Bild

Bild

Bild

min 740 fick nya bakbromsar med,samt lite upprustning inför besikningen i april.
Bild
dennis P
herrejösses!
Skriv svar