sikko skrev:vipporna är inte samma som i kat eller b35 motorn de är bytt vet inte märke på dem det är en gammal trimmotor från 90 talet som är ombyggd nu för turbo. Det fins absolut ingen gräns på 500hk där vipporna går av beror på kam laddtryck ventilfjädrar och det viktigaste RPM!
Visst att m30 inte har lika stora bekymmer med vippor som m20 har, men jag håller
inte med om att hållbarheten på dom inte har något att göra med effekt. Det är till
stor del pga ventilfjädrar som vipporna knäcks då dom inte giller högre RPM än standard.
Det är väl bättre att ligga på rätt sida safe?
Sen att mappningen kan knäcka mer än bara vippor vet vi nog alla
Sen att den magiska gränsen kanske inte ligger vid exakt 500hk spelar nog
ingen större roll i sammanhanget, jag kör ca 500hk med original-vippor och vill
inte riskera haveri när jag nu ska ladda mer till nästa säsong och tänkte därför
att jag kunde låta någon annan slippa det också.
Har själv aldrig haft problem med vippor på m30, men har hört om folk
som haft på liknande effekt, därav min lilla varning.
Mvh