Volvo 242 - 75 TD

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

DieselHenke skrev: hur går det för dig med fästena hittat nå än? kan tänkas att jag har några d24 fästen till framvagnsbalken i mina gömmor om det är dom du behöver.
mvh henrik

Har varit dålig på uppdatera här .. jo jag har faktiskt fått tag i motorbalksfästena och motorn sitter på plats samt växelådan sen har jag kapat av kardan så nu passar den :thumbright: , nu har man stött på 1 beskymmer till det är att hitta en Diesel 240 Kylare då den har IN och ut gång på samma sida :doh:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
DieselHenke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön mar 08, 2009 10:44 pm
Ort: Gällared (Ullared)

Inlägg av DieselHenke »

Roger Berglund skrev:
DieselHenke skrev: hur går det för dig med fästena hittat nå än? kan tänkas att jag har några d24 fästen till framvagnsbalken i mina gömmor om det är dom du behöver.
mvh henrik

Har varit dålig på uppdatera här .. jo jag har faktiskt fått tag i motorbalksfästena och motorn sitter på plats samt växelådan sen har jag kapat av kardan så nu passar den :thumbright: , nu har man stött på 1 beskymmer till det är att hitta en Diesel 240 Kylare då den har IN och ut gång på samma sida :doh:
diesel kylaren är lika som vanliga kylare dvs in på en sida och ut på andra sidan, den övre anslutningen på blocket ska gå över på högersidan i färdriktningen. iaf i min gammla 245 diesel så var ända skillnaden på bensin kylet att diesel kylaren är ca 15 cm bredare
Henrik Kullander
0705172354
Diesel Skadad Sen Länge
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Tackar för informationen! :D , får ta och beställa nya kylarslangar ifrån laitis i veckan! övre och nedre! :thumbright: så kanske man får sota ur d24 turbo motorn lite :hihi:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
DieselHenke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön mar 08, 2009 10:44 pm
Ort: Gällared (Ullared)

Inlägg av DieselHenke »

hehe låter bra det :) åker du med raktrör oxå kommer du höra va gött d24 sjunger under lite belastning :D
Henrik Kullander
0705172354
Diesel Skadad Sen Länge
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

DieselHenke skrev:hehe låter bra det :) åker du med raktrör oxå kommer du höra va gött d24 sjunger under lite belastning :D
på tal om belastning etc.. vad ryms de för Turbo där egentligen? orginal turbon börja va inne på sin sista vers och skulle vilja pilla dit en modell större?, vet du vad som ryms?...
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
DieselHenke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön mar 08, 2009 10:44 pm
Ort: Gällared (Ullared)

Inlägg av DieselHenke »

Roger Berglund skrev:
DieselHenke skrev:hehe låter bra det :) åker du med raktrör oxå kommer du höra va gött d24 sjunger under lite belastning :D
på tal om belastning etc.. vad ryms de för Turbo där egentligen? orginal turbon börja va inne på sin sista vers och skulle vilja pilla dit en modell större?, vet du vad som ryms?...
ja har hört talas om folk som på andra forum petat dit t3/t4 eller va agget heter ska tydlingen funka ganska bra http://www.blocket.se/ostergotland/Fabr ... m?ca=5&w=3 nått åt detta hållet skulle jag tro inget ja testat sj men skulle nog funka fint :wink:
Henrik Kullander
0705172354
Diesel Skadad Sen Länge
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

Skulle likt og sett en film på dette dieseldyr :thumbright:
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

volvod6 skrev:Skulle likt og sett en film på dette dieseldyr :thumbright:
det blir nog tills nästa vinter :). måste dra nya bromsrör etc..fixa intercooler,nyare turbo etc bygga avgasystem och göra diverse rostlagsnings jobb men den ska ut nångång är det tänkt! :)

byta skärmkanter etc.. så den här bilen blir mer ett Långtids projekt!
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

är de orginal turbotråg på den eller
man brukar få kapa ur en fint U i framvagnsbaken för att få de att passa
och tyvär brukar de blåsa turbona om man kör med orginaltråg då de brukar vara svårt att returen under oljenivån

jag har säkert byggt om 10 st volvo dieslar mm och de brukar vara lite gormigt för de är en hel del som inte stämmer gämfört med bensinaren

vad har du för låda och sprängkåpa är de från en turbodiesel eller en vanlig diesel

kämpa på de blir nog bra i slutändan
d24 motorn har ju jävligt dålig ryckte men jag älskar dom och har säkert haft 20 st :)
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

Jeg har original tråg på en orginal turbodiesel i en 240 og det er inga problem med at oljenivåen. Man bara borrar hull oppå tråget og setter inn en kobling :D
Användarvisningsbild
lodin61
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör nov 01, 2008 2:05 pm
Ort: Norrbyn

Inlägg av lodin61 »

Går ju att borra hål iblocket ovanför tråget gjorde det på d24t med 240 tråg men det blir ganska trångt vid fästet för oljefiltret.
Michael Lodin
Norrbyn
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Den här bilen är såld för drygt 2 månader sen så Lås tråden!
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Låst