Jens Gustavsson skrev:jag svarar på den frågan här i stället för i bygget av dyno tråden.
jag har dessa argument till att flytta spjället.
1 jag behöver inte lika stort spjäll då den hamnar tidigare i systemet (vill ha lägre och lägre fart på luften fram till plenumet)
2 jag hoppas på lite kylskåps funktion då man står på tomgång så att laddkylaren är nedkyld på start linjen istället för tvärt om.
3 laddluft kylaren kyler vatten kylaren på tomgång istället för att bara va i vägen för luftflödet.
en nackdel är att man måste ha seriösare tryckrörs-förankning då det blir 80hk om en slang hoppar lös helt men det ska inte hända och det kan liks hända med en vanlig placering av spjället om plenumet spricker eller liknande.
Menar inte att dra fram gamla inlägg, men jag fick just syn på detta genom sävar-dyno tråden.
1. Ett mindre spjäll är ju bara en strypning, kvittar ju var det sitter. Flödesvägen är ju oberoende av spjällets placering.
2. Flödesmängden genom laddluftkylaren ändras inte under tomgång med spjället på inloppet. Värmen i laddluftkylaren (vid tomgång) beror ju dessutom inte på luften som strömmar igenom den. Det är ju strålningen från motorn och all intillliggande utrustning.
3. Denna hängde jag bara inte med på alls.
Vid fullgas så utsätts alla tryckrör for samma belastning, kvittar var spjället sitter. Det är ju alltså inga speciella krav på tätning.
Ta absolut inte illa upp. Detta är bara mina synpunkter och jag diskuterar gärna.