Volvo 144 16v Turbo - 480whp 612Nm @ 1,7Bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

Henrik Wessman skrev:Okay, men tycker det är konstigt att det bara är den ena lamellen som blivit så (2-skivig Tilton) . Men nya lameller ska köpas, men problemet med lådan måste hittas innan ja byter axeln. Så de inte händer igen.

mvh
Om du kollar riktigt noga på den andra så kan det finnas små sprickor i den också.. Känner igen den typen av sprickor i just sådant material när man svetsar med dctig utan att varken för/eftervärma...
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Ja sprickor finns det i den andra också. men den har inte blivit sliten i splinesen som den första. Men beror nog på att svepet är slaget kanske. Ska iaf få en ny låda om svetsad gratis. Så med nya lameller med "rätt" splinec ska de väl bli bra hoppas ja.

mvh
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

Henrik Wessman skrev:Ja sprickor finns det i den andra också. men den har inte blivit sliten i splinesen som den första. Men beror nog på att svepet är slaget kanske. Ska iaf få en ny låda om svetsad gratis. Så med nya lameller med "rätt" splinec ska de väl bli bra hoppas ja.

mvh
Ja det kommer bli super :thumbright:
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Liten uppdatering så de syns att det inte står stilla :)

En smygtitt på nya motorn som blir ihopsatt.
Bild

Väntar på uppdatering :)
Bild

Kommer mer framöver...
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Dags att uppdatera lite nu tror ja :P

Håller på och sätter ihop nya motorn, Tar det lite lugt då den inte ska va klar förän till våren ändå.

Nya motorn blir en 16v nu :)

Lite bilder på vad som har hänt:

Svarvat kolavarna för frigång.
Bild

Monterade med nya H-profil stakar :)
Bild

Blir rakställd nu ist p.g.a mer utrymme för nya turbon och grenröret.

Därför blir det B20tråg, Fick bygga om pumpen för att det skulle passa.

Håller på och måttar in den här.
Bild

Såhär blev slutresultatet.

Bild

Har även köpt en ny större turbo, Blev en Borg Warner denna gång :)

Bild

Här börjar motorn komi ihop, ska snart måtta in nya motor festen mm.

Bild

Allt för denna gång, Blir mer kommande veckor :)

Kommentarer uppskattas!! :D
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

ser fint ut detta :thumbright:

MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
16-v
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: ons apr 22, 2009 11:52 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 16-v »

Helt rätt med 16v :D
Eller har jag fel igen?
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

tror snurran kommer funka ruskigt bra, bättre än på min 1.8 16v iaf ! :lol:
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av mikael olsson »

Tja..
kommer bli så bra med 16v.. hur mycket har du svarvat av dina kolvar?? och vad är de för kolvar? org b230ft?
alltid kul och jämföra när man har en liknande maskin själv.
Jobba på.

Mvh Micke
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Ja hoppas turbon blir bra :thumbright:



Dom är svarvade 3mm. Original FK kolvar, men de ä väl samma som FT antar ja 8)
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Dags för en liten uppdatering tror ja.

Monterat ihop/på toppen och fixat kamdrivningen.

Bild

Även monterat i motorn och byggt nya fästen då den är rakställd denna gång.
Bild

Här är en bild på dom nya fästena, Inbillar mig att dom kommer bli stumma och bra men även ta upp dom värsta vibrationerna. Va tror ni?
Bild

Flänsar och spridarfästen inför grenrör/Insugsbygge. (begge i svartstål)
Bild

Detta ska bli ett grenrör hoppas ja 8)
Bild

Ni får gärna lägga upp bilder på grenrörs designer som skulle passa mina planer, all hjälp uppskattas :thumbright: (Första grenrörsbygget)

Återkommer med uppdates när grenröret ska byggas, ska flytta till större garage å så nu, ska bli gott :D [/list]
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

ett tips, skaffa fler kortradier,
när jag byggde mitt grenrör köpte jag 30st kortradier och 10st långradie och nästan alla korta gick åt medans jag har gott om långradie över.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Amazonic »

JohanK skrev:ett tips, skaffa fler kortradier,
när jag byggde mitt grenrör köpte jag 30st kortradier och 10st långradie och nästan alla korta gick åt medans jag har gott om långradie över.
håller med,fick många långisar över,medans kortisarna gick åt
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Kommer bli kanoners :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Inlägg av Tobias Fridberg »

Blir fint det här du henrik :thumbright: fina flänsar å spridarfästen med :hihi:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Skriv svar