Volvo 240 turbo, vilka knep gör man på den?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Volvo 240 turbo, vilka knep gör man på den?

Inlägg av Johnny H »

Hej igen.
Jag har köpt en 240 turbo -83.
Vad kan man göra för att få fart på den?

Har läst att ca 190hk är max, men vad ska man göra för att få ut det på ett driftsäkert sätt?
Vill helst behålla all orginal insprutning osv i detta skede.

Är det någon här som minns vad man gjorde på dessa bilar vi enklare trimmning?
/Johnny Häggblad
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Kan ju fylla på med frågan om kamaxeln i dessa.
Tjänar man något nämnvärt på att byta kam i dessa?
Om man gör det, är det värt att köpa tex en VX3 eller funkar det lika bra med en A kam? Jag tänkte mest på att om toppen ändå flödar för dåligt så kanske en vx3 är bortkastad?
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis dec 16, 2003 9:40 pm
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

A- eller K-kam tycker jag fungerar fint. Bra mycket roligare karaktär än T-kammen som sitter original.
Sätta dit en ic med om någon inte redan gjort det, kanske en kina t3/t4 turbo.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

K-kammen är rätt rolig på turbo. Sen sätta dit IC, Sen så är det väl intern wastegate på dom där så man bara kan höja laddtrycket lite genom att skruva på staget till wastegaten eller köra pysventil.
Chevelle SS -65
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tor dec 11, 2008 10:31 pm
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

finns en laddtrycks reglerare som stoppar laddtrycket från att bli för högt.. plocka väck den innan du ökar laddet . annars händer det inget...
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

P.Hellberg skrev:finns en laddtrycks reglerare som stoppar laddtrycket från att bli för högt.. plocka väck den innan du ökar laddet . annars händer det inget...
Var sitter denna??
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis dec 16, 2003 9:40 pm
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

Johnny H skrev:
P.Hellberg skrev:finns en laddtrycks reglerare som stoppar laddtrycket från att bli för högt.. plocka väck den innan du ökar laddet . annars händer det inget...
Var sitter denna??


Ovanför kopplingspedalen ungefär. En gul/grön (enda färg jag sett iaf) Tryckvakt. En slang från insuget och två kablar till den. Endel går att plocka bort en plombering i änden på så att man kommer åt en justerskruv om man vill ha funktionen kvar.
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Självklart vill jag ha den kvar.
Frågan som kommer då ärhur mkt ladd bryter den vid i orginal utförande?
Och hur mkt kan man ställa upp laddtrycket till i dessa?
Är väl ca 0,7bar orginal va?
Kan man ladda på 0,9 eller tom 1,0 bar utan att oroa sig?
(Och då ställa laddtrycksspärren på 0,1- 0,2 bar över det tänkta maxtrycket)
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis dec 16, 2003 9:40 pm
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

Johnny H skrev:Självklart vill jag ha den kvar.
Frågan som kommer då ärhur mkt ladd bryter den vid i orginal utförande?
Och hur mkt kan man ställa upp laddtrycket till i dessa?
Är väl ca 0,7bar orginal va?
Kan man ladda på 0,9 eller tom 1,0 bar utan att oroa sig?
(Och då ställa laddtrycksspärren på 0,1- 0,2 bar över det tänkta maxtrycket)
0,55bar ska det vara original. Min gick att köra på 1,3-1,4bar med ic. Men det verkar bero lite på vilket humör k-jetet på bilen är på, men 0,9bar ska de flesta med ic klara.
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Eddie skrev:
Johnny H skrev:Självklart vill jag ha den kvar.
Frågan som kommer då ärhur mkt ladd bryter den vid i orginal utförande?
Och hur mkt kan man ställa upp laddtrycket till i dessa?
Är väl ca 0,7bar orginal va?
Kan man ladda på 0,9 eller tom 1,0 bar utan att oroa sig?
(Och då ställa laddtrycksspärren på 0,1- 0,2 bar över det tänkta maxtrycket)
0,55bar ska det vara original. Min gick att köra på 1,3-1,4bar med ic. Men det verkar bero lite på vilket humör k-jetet på bilen är på, men 0,9bar ska de flesta med ic klara.
Hmm.
Känns som om allt över 1 bar är som att be om stora problem på dessa gamla motorer med slitna sprut.
Men om man lägger sig på ca 0.8 så borde man ju vara safe då.
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Johnny H skrev:
Eddie skrev: 0,55bar ska det vara original. Min gick att köra på 1,3-1,4bar med ic. Men det verkar bero lite på vilket humör k-jetet på bilen är på, men 0,9bar ska de flesta med ic klara.
Hmm.
Känns som om allt över 1 bar är som att be om stora problem på dessa gamla motorer med slitna sprut.
Men om man lägger sig på ca 0.8 så borde man ju vara safe då.


det är väldigt olika och beror på många saker som tex pumpars kondition, motorns sugeffekt och hur väl insjusterad allt är men ska man va säker så skulle jag knappt våga röra laddtrycket utan att ha en bb lamda inkopplad.

ta inte bort laddtrycks spärren det går oftast ändå inte att ladda så mycket.

här inns mer läsning http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11843

kolla upp tändningen den är skumm på dessa bilar också även om de stora problemen ligger i att få in tillräckligt med soppa.
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Ahh, tack för dom tipsen.

Idag ficka jag hit bilen och upptäkte direkt att bilen gick in i laddtrycksspärren direkt.
Hon som hade bilen innan mig har kört så lugnt med den att wastegaten kärvat ihop.
Efter lite handarbete så funkar laddregleringen fint igen.

Imorgon ska jag ge mig på en liiiiten effektökning genom att ställa upp laddet något hekto.

Återkommer med resultat.
/Johnny Häggblad
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Rörde inte inställningarna något alls idag.
Får nog vara orginal istället. ;)
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Du kan väl bjuda på några bilder? :)
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Bilder på värstingen:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/Johnny Häggblad
Skriv svar