Volvo 240 turbo, vilka knep gör man på den?
Volvo 240 turbo, vilka knep gör man på den?
Hej igen.
Jag har köpt en 240 turbo -83.
Vad kan man göra för att få fart på den?
Har läst att ca 190hk är max, men vad ska man göra för att få ut det på ett driftsäkert sätt?
Vill helst behålla all orginal insprutning osv i detta skede.
Är det någon här som minns vad man gjorde på dessa bilar vi enklare trimmning?
Jag har köpt en 240 turbo -83.
Vad kan man göra för att få fart på den?
Har läst att ca 190hk är max, men vad ska man göra för att få ut det på ett driftsäkert sätt?
Vill helst behålla all orginal insprutning osv i detta skede.
Är det någon här som minns vad man gjorde på dessa bilar vi enklare trimmning?
/Johnny Häggblad
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 10:31 pm
- Ort: Ystad
- Kontakt:
Johnny H skrev:Var sitter denna??P.Hellberg skrev:finns en laddtrycks reglerare som stoppar laddtrycket från att bli för högt.. plocka väck den innan du ökar laddet . annars händer det inget...
Ovanför kopplingspedalen ungefär. En gul/grön (enda färg jag sett iaf) Tryckvakt. En slang från insuget och två kablar till den. Endel går att plocka bort en plombering i änden på så att man kommer åt en justerskruv om man vill ha funktionen kvar.
Självklart vill jag ha den kvar.
Frågan som kommer då ärhur mkt ladd bryter den vid i orginal utförande?
Och hur mkt kan man ställa upp laddtrycket till i dessa?
Är väl ca 0,7bar orginal va?
Kan man ladda på 0,9 eller tom 1,0 bar utan att oroa sig?
(Och då ställa laddtrycksspärren på 0,1- 0,2 bar över det tänkta maxtrycket)
Frågan som kommer då ärhur mkt ladd bryter den vid i orginal utförande?
Och hur mkt kan man ställa upp laddtrycket till i dessa?
Är väl ca 0,7bar orginal va?
Kan man ladda på 0,9 eller tom 1,0 bar utan att oroa sig?
(Och då ställa laddtrycksspärren på 0,1- 0,2 bar över det tänkta maxtrycket)
/Johnny Häggblad
0,55bar ska det vara original. Min gick att köra på 1,3-1,4bar med ic. Men det verkar bero lite på vilket humör k-jetet på bilen är på, men 0,9bar ska de flesta med ic klara.Johnny H skrev:Självklart vill jag ha den kvar.
Frågan som kommer då ärhur mkt ladd bryter den vid i orginal utförande?
Och hur mkt kan man ställa upp laddtrycket till i dessa?
Är väl ca 0,7bar orginal va?
Kan man ladda på 0,9 eller tom 1,0 bar utan att oroa sig?
(Och då ställa laddtrycksspärren på 0,1- 0,2 bar över det tänkta maxtrycket)
Hmm.Eddie skrev:0,55bar ska det vara original. Min gick att köra på 1,3-1,4bar med ic. Men det verkar bero lite på vilket humör k-jetet på bilen är på, men 0,9bar ska de flesta med ic klara.Johnny H skrev:Självklart vill jag ha den kvar.
Frågan som kommer då ärhur mkt ladd bryter den vid i orginal utförande?
Och hur mkt kan man ställa upp laddtrycket till i dessa?
Är väl ca 0,7bar orginal va?
Kan man ladda på 0,9 eller tom 1,0 bar utan att oroa sig?
(Och då ställa laddtrycksspärren på 0,1- 0,2 bar över det tänkta maxtrycket)
Känns som om allt över 1 bar är som att be om stora problem på dessa gamla motorer med slitna sprut.
Men om man lägger sig på ca 0.8 så borde man ju vara safe då.
/Johnny Häggblad
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Johnny H skrev:Hmm.Eddie skrev: 0,55bar ska det vara original. Min gick att köra på 1,3-1,4bar med ic. Men det verkar bero lite på vilket humör k-jetet på bilen är på, men 0,9bar ska de flesta med ic klara.
Känns som om allt över 1 bar är som att be om stora problem på dessa gamla motorer med slitna sprut.
Men om man lägger sig på ca 0.8 så borde man ju vara safe då.
det är väldigt olika och beror på många saker som tex pumpars kondition, motorns sugeffekt och hur väl insjusterad allt är men ska man va säker så skulle jag knappt våga röra laddtrycket utan att ha en bb lamda inkopplad.
ta inte bort laddtrycks spärren det går oftast ändå inte att ladda så mycket.
här inns mer läsning http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11843
kolla upp tändningen den är skumm på dessa bilar också även om de stora problemen ligger i att få in tillräckligt med soppa.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Ahh, tack för dom tipsen.
Idag ficka jag hit bilen och upptäkte direkt att bilen gick in i laddtrycksspärren direkt.
Hon som hade bilen innan mig har kört så lugnt med den att wastegaten kärvat ihop.
Efter lite handarbete så funkar laddregleringen fint igen.
Imorgon ska jag ge mig på en liiiiten effektökning genom att ställa upp laddet något hekto.
Återkommer med resultat.
Idag ficka jag hit bilen och upptäkte direkt att bilen gick in i laddtrycksspärren direkt.
Hon som hade bilen innan mig har kört så lugnt med den att wastegaten kärvat ihop.
Efter lite handarbete så funkar laddregleringen fint igen.
Imorgon ska jag ge mig på en liiiiten effektökning genom att ställa upp laddet något hekto.
Återkommer med resultat.
/Johnny Häggblad