Ja jag har lite funderingar kring turbo i en 240 för bruks/busbil-brukande...
Om jag fattar rätt så ska det vara LH2.4 i denna 240in och då ska det "bara" vara att byta bränslebox och tändbox och spridare... och vad mer? Lite recept?
Vill inte ha en massa häst men som en original 740/940 turbo +/- skulle väll vara rimligt. Och ja, varför inte köpa en helt motor? Jo för det finns så få till ett rimligt pris inom körbart avstånd
Förklara gärna vad man ska ha och varför osv... "Guldboxen" går att chippa men passar den i bilen?
Vad för laddtryck kan jag köra med för att det inte ska bli vajsing med spikningar osv..?
Osv osv osv..
Lättaste alternativet för dig är att montera en turbo och intercooler, sen ladda på ca 0,8bar.
Följ sedan upp med större spridare.
I ditt fall ska du leta efter högohms spridare.
Röda saab lämnar 346cc (har jag för mig) vid 3bars soppatryck, töm etanol i tanken och tuta och kör
Nu borde bilen gå likvärt med en 740 turbo.
Kika runt lite här på forumet och var inte rädd för att annvända sökfunktionen för att hitta mer lösningar
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Roslund skrev:Lättaste alternativet för dig är att montera en turbo och intercooler, sen ladda på ca 0,8bar.
Följ sedan upp med större spridare.
I ditt fall ska du leta efter högohms spridare.
Röda saab lämnar 346cc (har jag för mig) vid 3bars soppatryck, töm etanol i tanken och tuta och kör
Nu borde bilen gå likvärt med en 740 turbo.
Kika runt lite här på forumet och var inte rädd för att annvända sökfunktionen för att hitta mer lösningar
Givetvis, intercooler åker dit när det väl bär av, vill mest veta mer om bränslet osv... Verkligen så enkelt med etanol? Och 740 turbo har väll 3.5 bars bränsle tryck? Och forumet är jag bekant med men inte sökfunktionen då man inte hittar några specifika svar i alla 9 342 434 trådarna
Öhm... Men vadå ladda på? Jag måste väll byta iaf något mer än att bara trycka dit turbo, ladda 0.8 och tro att det ska gå bra?
Så ingen turbo tändbox eller bränslebox... Bara rakt upp och ner..?
Första turbokonverteringen av insprutar typ jag gör så jag vill inte göra någe jätte korkat ...lite korkat går ju
Så som sagt är det bara "onödigt" att skaffa en bränslebox av turboslag, respektive tänd?
Men jag kan väll inte bara skruva på turbon på 0.8 och inte tro att spikar?(etanol eller ej) Går lite emot allt man hör här på internätet
Jupp bara turbokonvertering räcker till den effekten du jagar
Turbo bilarna har bränsletryck på 3bar dom med.
Vet inte om 240n har det, en del 240 har ju 2,5bars tryck
För att ha lite koll på spikningar kan du mäta volten från lambdan med en multimeter, jord från multimetern i jord på bilen och plus på signalen på lamdan.
Vid full pelle ska volten ligga på ca 0,6 till 0,8
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Det låter för bra för att vara sant Men jaha... Det blir till att prova härnäst... när det nu blir
Om jag laddar 0.5, på ett ungefär(vet att det är omöjligt att svara på) hur rädd måste jag vara för spikningar? Visst kanske jag hör om det tokspikar men... Ja.
Förövrigt, öppen dumpventil, blir det vajsing med det? Borde själv veta den frågan
0,5 är nog inga problem, mitt förra vinteråk brukades rätt så brutalt med 0,8 i ladd (ibland 1bar) en hel vinter utan problem, lyfte toppen på den motorn och kolvarna hade inga spikningar vad jag såg.
Stiften var fina dom med
Körde den med etanol och ibland bensin
Varför ska du ha turbons boxar för?
Tror bilen kommmer döda sig med öppen dump, det försvinner ju luft som systemet har räknat in
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Öppen dump och luftmassemätare spelar inget vidare ihop, fast det funkar helt klart men den kommer gå fett ett tag efter att dumpen släppt ut luften.
Jag körde chippade tänd och bränslestyrboxar i min 240 på B230FT och LH2.4 samt 3" LMM, 465cc spridare @ 3.8 bar fast jag körde dom på 2.8 bar och 1 bars laddtryck med originalturbon (13c) och det lirade riktigt bra, körde dock bensin. Behöver ju rätt stora spridare med etanol. Så jag tycker du ska satsa på rätt stora spridare, i nästan alla fall så fortsätter man ju ändå att trimma bilen när man tycker den går dåligt igen så då kommer du ändå behöva dom större spridarna.
bara för att gröta till det ännu mer så ger jag också ett recept på turbo konvertering.
inget recept för den soppa snåle:
1.
införskaffa stora spridare typ 400cc .
en ställ bar BTR ( finns på t.ex. äldre scorpio ) samt en mätare.
ställ trycket på lämpligt värde som du tycker är en bra start , inte under 3 bar .
LMM skruvar du upp så det tar längre tid innan den bottnar. ( öppna plast luckan som är limmad )
laddet styr du efter vad bilen vill ha med det bränsle du pumpar in. ( alltså håll koll på lambda värdet )
sen är det bara att öka soppa / ladd trycket efter behag i korta drag.
2.
om du inte hittar tillräckligt stora spridare.
likadan setup fast du sätter extra spridare på tryck röret ( innan spjället ) som du styr med en tryckvakt/tryckvakter .
Motorn i bilen mår lite halvkrassligt så jag tänkte byta till en motor jag har ståendes, denna motorn är en B230 lågrfriktionsmotor(totalt skit eller inte?) Och... Eh, det sitter ju en givare på blocket/svänghjulet på motorn som sitter i bilen, kan jag flytta den till motorn jag har? Har lite halvt noll koll på detta . Motorn i stativet är en B230a/Förgasarmotor men det går ju att "flytta" allt direkt från 240in..? Alltså ska byta "bara" block och topp i stort sett....
Vad mer bör jag tänka på? blir det en massa eget byggande och omflyttande trixande? Om det är "för mycket att göra" så skiter jag i det och kör tills jag får mer tid och pengar till att byta motor senare.
Menar du svänghjulsgivare? Som sitter på sprängkåpan till växellådan?
Det går ju att bara flytta över block och topp om du vill det och ta allt annat från 240n, och då kan du flytta över svänghjulet och köra med svänghjulsgivare....