Turboval 5.7 Hemi

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Chrysler_Matte
Lite mer laddtryck

Turboval 5.7 Hemi

Inlägg av Chrysler_Matte »

Hoppas att jag postar på rätt ställe ..

Jag håller alltså på med en 5.7 Hemi R/T (från en Charger R/T -08, den utan tändkablar) som är på god väg att bli hemmastadd i en Chrysler Valiant 64 HT med T56, hemmabyggd framvagn och delad bakvagn. Och givetvis coilovers runt om bl.a.

Har tänkt att överladda Hemin, under styrning av MS 2 V3 (ev. MS3 om det hinner komma ut innan tålamodet försvinner)
Men vad bör jag köra med för turbo? Har sökt lite på forumet men dessvärre inte hittat någon som använder en liknande motor flödes och effekt mässigt.

Har fått nån kännsla av att en HX60 borde klara jobbet.
Självklart ska det vara singelsystem, det känns bäst så.

Motorn är orginal just nu (endast gått fåtal mil på test bana i USA för något år sedan), men ska väll bi något vassare.
*345cui/5.7L , 16v OHV
*350hk@5200rpm - 529Nm@4200rpm (som std)
*8 separata spolar och totalt 16st t-stift, crank+cam trigger

Har ett effektmål på minst 800hk iaf. Dvs, ca400hk sug + 1bar=800hk?? Rätt eller fel Jonas? Har läst lite av dina teorier.

Vad är rätta pengar för en HX60 i nyskick?
Har hittat en polerad för 5000kr, med svetsfläns och kopparpacking. (In: 76mm - Ut: 88mm)
//Mathias

-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Inlägg av Painlake Racing »

Kul att även du fortfarande är inne på v8-turbo, var ju några år sen vi började prata om det på Lazzat :wink:

Nu har ju jag inga egna erfarenheter av v8-turbo men jag har ju planerat för det i kanske 7 år och har läst på en hel del om ämnet.

Som jag har fattat det så ska 1bar teoretiskt ge dubbla effekten. Men har du räknat in kompsänkning i 400hk sug eller tror du att motorn klarar ett bar utan kompsänkning? Finns ju iof olika typer av racebränslen.

Rent spontant tycker jag att 5000 är mycket för en turbo, men i nyskick kanske de är värda det? Den borde väl klara jobbet tycker man, men det får någon med erfarenhet uttala sig om. Det verkar som att ju större desto bättre gäller här inne :D
Men jag hade väl tänkt börja med en överkomlig GT45, köra ganska snäll kam och hålla koll på mottrycket på min 360...

Edit: hx60 blir det nog.

Men fundera inte så mycket. Håll koll på lambda, avgastemp, mottryck och kolla så stiften mår bra. Så tänker jag göra iaf.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar