Balansering av H-stakar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
BeerBringer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 15, 2009 9:41 pm

Balansering av H-stakar

Inlägg av BeerBringer »

Hej

Håller på med mitt första motorbygge.
Har mätt upp vikten på storändan, lilländan och totalvikten.
Skiljer upp till 1.9 gram mellan den tyngsta och lättaste.

Bild

Vart tar man lämpligast bort material från H-profil stakar?
Dessa stakar har ju inget skägg från gjutning/smidning som man kan sätta fil/slipverktyg i.

Vad använder man lämplgast för verktyg? Vanlig fil, finkorningt sandpapper eller slipstift?

1.9 gram är inte mycket men det känns ändå som att jag ska göra det "rätt" nu när jag håller på.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Rondell, bänkslip eller bandputs tycker jag är rätt bra när man slipar på vevstakar..

Ska du använda fil får du gnugga ett tag :)

Men innan du börjar slipa i vild förtvivlan måste du ta reda på om det är i storändan eller lilländan du måste bort med material...

Alla stakar ska väga lika, samt att alla ska ha "samma balans"


Sök lite på forumet här så dyker det upp en hög med trådar om att vikta vevstakar...
Gustav Sundberg
Löwen
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:02 pm
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

tänk på att ytan är kulpenad på sånna stakar, så om du börjar slipa så måste du kulpena om ytan om du vill göra allt rätt.

MVH
Bild
BeerBringer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 15, 2009 9:41 pm

Inlägg av BeerBringer »

Löwen skrev:tänk på att ytan är kulpenad på sånna stakar, så om du börjar slipa så måste du kulpena om ytan om du vill göra allt rätt.

MVH
Ja i så fall kanske det är lika bra att låta stakarna vara som dom är.

Har sökt en del på "balansering AND vevstakar" men faktsikt inte fått upp några jättebra trådar.

Såg att jag råkade lägga tråden i forumet för Avancerad motorteknik.
Sorry för det.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

1,9 gram är bra nog. Till och med BMW M5 har en tolerans på 10 gram.
Ska stakarna kollas riktigt noga får dom upp i en gigg och mätas i var ände för sig men ligger dom så nära totalt så är nog ändvikterna bra också. Erland.
BeerBringer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 15, 2009 9:41 pm

Inlägg av BeerBringer »

Jo jag har faktiskt haft stakarna uppe i en jigg för att mäta både stor och lillända för sig.

Men säger ni att det är bra nog så kör jag på det.

Tack för hjälpen!

/Marcus Nyström
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kolla upp så att lagerspelet stämmer också, beroende på var du fått fram de här så är det inte så noga..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar