Årsmodell - säkerhetsbälten

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Årsmodell - säkerhetsbälten

Inlägg av Steve »

Fr.o.m. vilka årsmodeller måste man ha bälten fram respektive bak?

Har för mig att det varit fr.o.m. -69 fram och -70 bak, men nu hittar jag på flera ställen att det är -70 fram och -71 bak, men jag hittar ingen lagtext på nätet som kan verifiera
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

I sommras så ringde en konstapel in till stationen så nån skrivbordsråtta fick kolla på just den saken..

Han kom fram till att en from 1969 så ska det sitta bälten fram.

Sen kom han oxå fram till att om man saknar bälten när det bör ha varit monterat så har man problem...

Jag klarade mig dock undan med lite böter ;)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
lodin61
Lite mer laddtryck

Inlägg av lodin61 »

Besiktade en duett 67a förra veckan fick annmärkning på att bältesfunktionen höger sida var osäker (en fjäder i låsningen som inte funka fick trycka till för han så att det låste sig).
Ringde bilprovningen fick tala med nån teckniker ,han sa att om jag skruva bort bältet skulle jag inte få nån anmärkning på ombesiktningen.
Får se när det blir ombesiktning vad besiktningsgubben säger,upplever besikningsmännen som väldigt ojämmna en del skulle nog ha annat jobb.
Michael Lodin
Norrbyn
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Från VVFS 2003:22:

4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bil-bälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.
Personbil av 1971 eller senare års modell skall ha bilbälten även i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.

Generellt sett kan man säga att om bälten (eller annan liknande utrustning är monterad) ska den fungera, oavsett årsmodell.

Lagen om bältesanvändning säger att bälten ska användas om de finns, oavsett årsmodell och utförande. Har man fyrpunktsbälte monterat i en bil utan bälteskrav enligt ovan, är det alltså lag på att använda fyrpunktsbältena... (det finns rättsligt prejudikat på just den saken).

/Gustaf
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

therealpinto skrev:Från VVFS 2003:22:

4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bil-bälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.
Personbil av 1971 eller senare års modell skall ha bilbälten även i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.

Generellt sett kan man säga att om bälten (eller annan liknande utrustning är monterad) ska den fungera, oavsett årsmodell.

Lagen om bältesanvändning säger att bälten ska användas om de finns, oavsett årsmodell och utförande. Har man fyrpunktsbälte monterat i en bil utan bälteskrav enligt ovan, är det alltså lag på att använda fyrpunktsbältena... (det finns rättsligt prejudikat på just den saken).

/Gustaf

Men så märkilgt...

Som jag skrev tidigare så blev jag stoppad av polisen i somras.
Jag hade inget bälte på mig av den enkla anledningen att jag hade plockat ur dom då ja höll på att meka med nått annat..

Han ringde in till stationen och fick det svaret att från och med 1969 års modell ska det sitta bälten i framsätet.

Så han tyckte att han var snäll när han bara gav mig böter för att jag inte använde det.
Istället för att dra igång nått ståhej om att bältena saknades helt i bilen..

Men..
Det står ju skrivet där, svart på vitt...
Hurra säger jag :D
Slipper ja nå gorm på bilprovningen i fortsättningen, räcker med att lägga fyrpunktarna åt sidan :)
Gustav Sundberg
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag var också helt övertygad om att det var krav fram from. 69
Min bror byggde tom. byggy på en 1500 -68 en gång i tiden av just den anledningen.
(ville ha skivbromsar, 12v men inget bälteskrav)
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

Träffade på några riktiga blåbär till poliser :doh: i Arvidsjaur förra sommaren, gjorde en u sväng och gasade väl på en aning :twisted: givetvis så fick jag genast en följebil in på torget :shock: hann knappt stanna så var det en polis och slet i dörren och undrade varför jag inte hade bältet på mig !!! Sa å bara att det här är en 66:a så jag behöver inte ha bälte :twisted: varav det såg ut som han fått en hink kallvatten över sig och stammade bara fram, jaha??? Sen gick dom ett varv runt bilen och stannade och begrundade stingerpipan för att sen komma med den smarta kommentaren "den här går lite bättre än original, va ? Sen satte dom sig i bilen och for :thumbright:

Hade lite flyt där, för finns bälte i bilen så måste man använda det oavsett årsmodell :roll: (sparade 1500spänn tack vare ovetande poliser)

Det är nog värre att ta en pisspaus om man är i Arvidsjaur :shock: :lol:
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)

Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

j björk skrev:Jag var också helt övertygad om att det var krav fram from. 69
Min bror byggde tom. byggy på en 1500 -68 en gång i tiden av just den anledningen.
(ville ha skivbromsar, 12v men inget bälteskrav)
Är rätt säker på att det har varit -69 resp. -70 förut, men dom har ändrat
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
volvo_144
För mycket laddtryck

Inlägg av volvo_144 »

69 fram och 70bak enligt bilprovningen.
Skriv svar