Volvo 242 b20 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Sn@keSh!T Performance
För mycket laddtryck

Inlägg av Sn@keSh!T Performance »

ElfvinG skrev:
Sn@keSh!T Performance skrev:kul projekt du har. Du har gjort det jag har funderat på att göra till min 242 L 76a. Har funderingar på om jag ska slänga på turbo på b20in min.

Är det en tidig eller sen 76a du har? Själv har jag en sen. Likadan lack som din och allt :roll:
Ja släng på en turbo :)

Jag har faktiskt ingen aning och det är en sen eller tidig 76a :? men borde ju vara en sen om din är det och har samma färg
Det går att se om det är en tidig eller sen, Gummi listen på kofångarn är "hel" täckande på dem tidiga och ratten är "tunnare" eller hur man ska förklara det :P Turbo är aldrig fel, men inte på denna motorn, har ju bara gått 14000 mil:P därför ska jag köpa en uppborrad b20 :)
I'm not totaly worthless, I can be used as a bad exempel
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

Sn@keSh!T Performance skrev:
ElfvinG skrev: Ja släng på en turbo :)

Jag har faktiskt ingen aning och det är en sen eller tidig 76a :? men borde ju vara en sen om din är det och har samma färg
Det går att se om det är en tidig eller sen, Gummi listen på kofångarn är "hel" täckande på dem tidiga och ratten är "tunnare" eller hur man ska förklara det :P Turbo är aldrig fel, men inte på denna motorn, har ju bara gått 14000 mil:P därför ska jag köpa en uppborrad b20 :)
Då är min en tidig modell.

Så tänkte jag också för min orginal motor har bara 17000mil så jag slängde i en annan motor istället.
Användarvisningsbild
Sn@keSh!T Performance
För mycket laddtryck

Inlägg av Sn@keSh!T Performance »

Jag har hittat en b20 uppborrad till 2,1 l, bättre än att börja trimma motorn som sitter i nu, måste bara hitta en topp till den :)
I'm not totaly worthless, I can be used as a bad exempel
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

Sn@keSh!T Performance skrev:Jag har hittat en b20 uppborrad till 2,1 l, bättre än att börja trimma motorn som sitter i nu, måste bara hitta en topp till den :)
okej :) jo det är ju synd att köra slut på en fin orginal motor som bara gått 14000mil
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

För någon dag sen så köpte jag slangar och en soppapump, så igår startade jag upp motorn för första gången :)

Gav lite gas och drog runt den några varv sen starta den direkt :) den var lite sur men sen så gick den fint, den varken spickade eller lät konstigt i motorn :)

Men den blå ryckte lite så jag tog av downpipen och där låg det lite olja :?

Men troligtvis så ska jag lyfta ur den motorn och köra med sugmotorn som jag håller på att rusta. För själva grejjen med att bygga turbomotorn var att jag vill prova om jag kunde få ihop en turbomotor och få den att funka riktigt osv. och det tycker jag att jag lyckades med så jag är nöjd med den :thumbright:
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

Har inte updatat på länge men nu är iallafall bilen lackad. Det blev orginal färgen, tycker det blev rättså bra. Så nu ska bilen få stå hela vintern så att lacken får härda riktigt så ska jag byta motor, sätta i servo och hänga på lister osv sen i vår.

Dåliga mobilbilder:

Bild

Bild
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Hm hade du turbon o allt när den ryckte ell?
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

ja då satt turbon och allt där
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

inte bara turbon som trycker olja o är slut i tätningarna?
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

det sitter inga tätningar i en sån turbo, isåfall så är lagrena slut och de hoppas jag inte med troligtvis så är det väl så
Skriv svar