Renovera turboaggregat

Diskussioner för erfaret folk
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Nicke Blom skrev:
wyzer skrev:alla delar är ju balanserade för sig så jag ser inte problemet att plocka ner det själv

kör på du :thumbright:
jag håller med! :wink:
Det är olika, vissa är balanserade var för sig, vissa ihop.

Jag skulle iaf. märka upp ordentligt för säkerhets skull.
Det kan ju iaf. inte vara fel att sätta ihop det som det satt.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

Kör på du. Tror du har fått den infon du behöver, och jag är absolut på din sida. Gör de själv! Sitta och vara rädd för att göra saker är bara onödigt, då lär man sig aldrig. :thumbright:
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tips kolla noga vilket håll axeln är gängad så du inte drar av axeln.

använd också ett T hantag då du drar muttern så du inte belastar axeln.

kolla upp vilket moment det ska va och använd en kalibrerad moment nyckel som är gjord för de momenten.

he dit lite loctite vid montering också.
Patrik Skellefteå
Lite mer laddtryck

Inlägg av Patrik Skellefteå »

Turbon är nu renoverad och det var inga större problem, har dock inte provstartat än men det är på g. Störst problem var det att få isär den. Renoverade den på köksbordet medans frun satt mitt emot och planerade julklapps inköp..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har fått för mig det här:

Kompressorhjul med gänga är balancerad för sig
Kompressorhjul med lös mutter är balancerad ihop med avgas

har jag fel eller rätt?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

det som oftast tar mest stryk är inte lagren utan Axial lagret, och kolvrings tätningen pa avgas turbinen, har renoverat mängder med turbos, utan att balancera dom funkar hur bra som helst.
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
savage
För lite laddtryck

Mätningar?

Inlägg av savage »

När ni renoverar turbo's, mäter ni vilken storlek ni ska ha på lagren (efter det jag har läst så måste man ofta använda överdimensjonerade lager pga axel lr lagerbana slitasj) eller köper ni standard storlek? Jag har en garret t3'a (om det e de dom heter, som sitter i saab 900) som har en del axial spel (man kan dra axel'n ut och in lite). Hur mkt spel kan man tolerera?
If brute force dosn't solve your problem,
you're not using enough!
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

jag brukar inte lägga energi på å fixxa turbon om axeln blivit skadad...

iom lagrena är i mässing å axeln är i härdat ska den inte kunna bli dålig specielt lätt.
har den blivit det har man kört ganska länge med kassa lager å dålig oljeflöde
savage
För lite laddtryck

tack

Inlägg av savage »

Tackar för svaret, knotan! Då får jag bara öppna upp den o kolla hur det ser ut, om axel'n ser bra ut så blir det väll att få tag i nya lager =)
If brute force dosn't solve your problem,
you're not using enough!
Xuri
Forumsberoende

Re: Mätningar?

Inlägg av Xuri »

savage skrev:När ni renoverar turbo's, mäter ni vilken storlek ni ska ha på lagren (efter det jag har läst så måste man ofta använda överdimensjonerade lager pga axel lr lagerbana slitasj) eller köper ni standard storlek? Jag har en garret t3'a (om det e de dom heter, som sitter i saab 900) som har en del axial spel (man kan dra axel'n ut och in lite). Hur mkt spel kan man tolerera?

de ska bara vara radiellt glapp i e snurra å inte axielt... byt du innan kompressorhjulets baksida går åt pipan eller utsidan på bladen på impellrarna!
Jens Hedlund.
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Fråga om snabbrengöring av turbos och TIPS inköp ren.satser!

Inlägg av PeterNacka »

Hej, har själv en renoverings sats liggandes. Tydligen har det blivit monopol på försäljning av kitten mot Europa så de flesta butiker i Svea rike får betala för mkt i inköp.

Frågan: Hur snabbrengör man delarna? Har kanske 5h på mig att få de rena, max 15h. Disel verkar ta några dagar :S Så tips? Kaustiksoda? Hel syntetisk olja? (Har från kl 18 på mig tills kl 21 imån å renovera min turbo en Aero turbo saab 9-5 samt montera ihop delarna)

Köpte mitt kitt på E-bay av en handlare i USA i våras. Så står som avsändare. Han klickade i rutan Gift så slapp tull å moms :)

Ftg heter Kamakdynamics. www. kamakdynamics.com han har mkt delar å sålt länge på E-bay. Gav 59 dollar tror jag till en Mistusbishi TDO4/TE04H Sats.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

kör dem i diskmaskin med redigt mycket diskmedel på högsta värmen,,,, sen får du ta skydd av frugan om hon får reda på det *S*
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Diskmaskin

Inlägg av PeterNacka »

Du skojar väl!??? Har ingen men kan få för mig sådana dumheter i framtiden när jag har ett sådant hushåll...
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Renovera turbon, måste jag ha skruvstäd?

Inlägg av PeterNacka »

Hej, tänkte slita ur turbon ikväll å under natten. Lyckats vända på dygnet. Sjukskriven så lätt hänt då! Nåväl, har dorn, hammare å vanliga verktyg samt rejäl arbetsbänk men inget skruvstycke eller tving.

Klarar man sig utan skruvstädet/tving för att få isär å ihop delarna? (Har 2l disel för rengöring).

Pieeeeeeter.
Plutten
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Plutten »

Kan nog gå utan skruvstycke men de är inte dumt att ha ett.
Har gjort i ordning ett par gamla garett och iblan är lagerhuset slitet så då blir dom inte bra men jag har aldrig märkt att dom skulle blivit obalans med försämrad hållbarhet som följd. (har aldrig kört sönder något lagat agg)
Skriv svar