Att bygga ett eget Bränslestyrsystem
Moderator: backeliten
- fizz
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 396
- Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
- Ort: Kumla/Örebro
- Kontakt:
frågan är jue om en vanlig PLC klarar ingångar som inte är "on/off" dvs. de signaler på 0-5v eller olika motstånd som vanliga bilgivare lämnar ...
är de dessutom såpass snabba att de klarar att styra en spridare så korta tider som krävs runt 0,1 ms .... ?!?
jag ahr inte hållit på med PLC-styrningar på 7-8 år, så jag kommer inte ihåg mer än att de var rätt enkla att programmera ..
är de dessutom såpass snabba att de klarar att styra en spridare så korta tider som krävs runt 0,1 ms .... ?!?
jag ahr inte hållit på med PLC-styrningar på 7-8 år, så jag kommer inte ihåg mer än att de var rätt enkla att programmera ..
Older and YZer ....
Jag är PLC/DCS/HMI-programmerare till yrket och ja det finns PLC's till rimliga pengar som kan drivas på 12 volt och klarar div analoga signaler och har tillräckligt snabba processorer och transistorutgångar till att styra spridare med men frågan är varför man skulle använda en pryl som är ca 5-10 gånger dyrare än tex ett MS eller VEMS och dessutom behöva skriva all kod själv...
Fredrik Ringhald
072-316 26 91

072-316 26 91

Ja asså till att börja med görs det hela bara på grund av studier och att lära sig hur det egentligen funkar från grunden.Da_Snake skrev:Jag är PLC/DCS/HMI-programmerare till yrket och ja det finns PLC's till rimliga pengar som kan drivas på 12 volt och klarar div analoga signaler och har tillräckligt snabba processorer och transistorutgångar till att styra spridare med men frågan är varför man skulle använda en pryl som är ca 5-10 gånger dyrare än tex ett MS eller VEMS och dessutom behöva skriva all kod själv...
Nu vet inte jag om vi ska använda PLC men vad jag fattat så är det ett mikrochip som vi helt enkelt ska programera och löda in på kretskort och få att arbeta med motorn. Som sagt... jag är rätt grön på dehär än så länge men de kommer väll...=) chippet i sig är väll inte speciellt dyrt att köpa?? Tycker man ser sådana ligga drösvis där....
Funderingar går runt detta ja... Vad jag förstått så använder de flesta eftermarknadssprut MAP sensor?? Men den signalen är ju knappast digital... Frågan är hur detta är löst på andra system...fizz skrev:ett färdigprogrammerat chip till MS kostar 12 dollar så ....
dock är de dyrare i sverige ...
sen bör ni jue fundera på hur ni ska "mäta luften", MAP eller kanske en helt egen kontruktion?
mjo men som sagt så ska vi bli ena riktiga ess på att löda kretskort meemil skrev:vill ni göra det krånglit kan ni ju skriva en helt ny firmware till ex.vis VEMS från grunden, och bara använda den beprövade hårdvaran.. eller bara vidareutveckla den existerande
Hjälper man till med utveckligen av VEMS så har man mkt stor möjlighet att få sitt kort kostnadsfritt.

Lite OT! ingen som har lite koll på något företag i gbg området som sysslar med lite motorstyrning och sådant?? Dags för praktik snart =)
Okej bra att veta då...fizz skrev:MS har jue A/D-omvandlare (har jag för mej) som gör om den analoga signalen til ett värde mellan 0 och 255 .. hex om jag inte har helt fel ...
ni skulle jue passa på å prao´a på Nira ...
Nira? Vart ligger dom eller vad man ska säga? Och va sysslar dom med? Känns som om motorstyrning skulle vara intressant som arbete sen faktiskt... Sånt där skönt ämne som du aldrig blir fullärd i

Re: Att bygga ett eget Bränslestyrsystem
Ja det är möjligt. Vet en kille i Umeå som tog en kurs i programering på en prosessor.. tror det var Intel/Philips CPU byggde sen en insprutning till sin Husaberg MC Bromsade mer effekt än vad Husqvarnas egen motor gav....Jonas P tror jag han heter..Chilli skrev:Tänkte bara höra den allmänna reaktionen på idén... Tanken är att bygga en Styrbox med allt vad det innebär. Programera chippet i den att läsa in signaler och ge korekta utsignaler. Är det möjligt? Tror ni man kan lyckas att få en motor att starta överhuvud taget??
Kan bli många timmar innan det är klart...Om ribban är att starta en motor och få den att ryka o brumma så kan du nog göra det på skolan...att bygga ett så komplext o någorlunda fungerande som Vems eller annat fodras mycke mycke mer tid...pratar år då
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Tror att de kommer att funka bra...
Bosch gamla d jetronic var ju en enkel ej digital insprutning..
en extra kontakt i fördelaren triggade....styrde en enkel monostabil vippa..ja de va igentligen 2 kontakter o 2 vippor...Vippornas tid ändrades med diverse yttre signaler...tryck klockan som satt kopplad till insuget var den största reglerande saken . och de fanns en spjäll givare oxå.
men den indikerade mest tomgång o fullfart...och ett extra tillskott av bränsle axpump...
så jaag tror nog ni får ihop nått kul
Bosch gamla d jetronic var ju en enkel ej digital insprutning..
en extra kontakt i fördelaren triggade....styrde en enkel monostabil vippa..ja de va igentligen 2 kontakter o 2 vippor...Vippornas tid ändrades med diverse yttre signaler...tryck klockan som satt kopplad till insuget var den största reglerande saken . och de fanns en spjäll givare oxå.
men den indikerade mest tomgång o fullfart...och ett extra tillskott av bränsle axpump...
så jaag tror nog ni får ihop nått kul
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel