
Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 26
- Blev medlem: lör mar 25, 2006 8:18 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
jo han har varit förbi i kväll och han va besviken minst sakt när vi bromsade så gick han bara in i övre delen av gasraget och stänge dörren och drack kaffe.peppe skrev:Jag vill se en film då Wiklund har fått fritt fram med skiftnyckeln och wastegate skruven
men jag vill ta en sak i taget och bena ut en sak i sänder sen när B20 säger att den är redo så ökas trycket.
jag hoppas på nåra hk mer innan trycket ökas, lättare och säkrare att sjustera fram sug effekt på låga tryck än på höga.
mvh jens
Verkligen seriöst tuning. Inte stirra sej maniskt blind på effekt i första hand.
Såhär hade jag velat gå till väga med min motor om jag hade haft möjlighet. Björnkoll steg för steg.Det är ju det här som är det roliga
Såhär hade jag velat gå till väga med min motor om jag hade haft möjlighet. Björnkoll steg för steg.Det är ju det här som är det roliga

No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag hitta nåra krokiga ventil stänger som jag gissade i går då den inte ville vrida över 6000rpm.
mätte upp det värkliga lyftet på ventilen också med 0.30mm ventilspel, det snittade på 10.4mm (+-0.1mm)
inte så mycket full race kam direkt men det är på gång en med mera lyft.
det skumma är att det blir 11.00mm lyft med noll ventil spel, man mäter nog inte ricktigt rätt med bladmåttet då det sviktar en hel del i början på olika ställen. (tror det är kamen mot lagren mest då man ser att axeln rör sig 0.13mm på nocken utmed med en andra indekator klocka på retanern)
om jag lägger 0.30mm bladmått mellan ventil och vippa med en indekatornklocka på retanern så får man dra åt sjuster skruven rätt hårt innan retanern börjar röra sig och om man sen sliter bort bladmåttet så har man bara ca 0.08mm ventilspel kvar där man hyffsat lätt kan dra bladmåttet för hand in och ut
obs jag kan inte mäta upp nått svikt i min special vipp brygga med indekatorn då jag snurrar motorn för hand.
jag har kollat bascirkeln på F kammen och man har ca 25 grader ärlig bascirkel mätt från NOLLAN på remskivan utan att rampen börjar smyga sig på.
(Tips! på vassare kammar kan man inte ha motorn på nollan och sjustera båda ventilerna)
F kammens cam lyft 7.55mm (240grader vid 1.27mm cam lyft).
36mm höjd på vippaxeln.
ventilen på ca 41.5mm höjd.
gämför man med linkvist racings så har jag mirrat ventilen lite djupare och ska jag få samma geometri så ska jag dit med ca 2.5mm brickor under vippstället.
tråd om vipp geometri
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=15
mätte upp det värkliga lyftet på ventilen också med 0.30mm ventilspel, det snittade på 10.4mm (+-0.1mm)

det skumma är att det blir 11.00mm lyft med noll ventil spel, man mäter nog inte ricktigt rätt med bladmåttet då det sviktar en hel del i början på olika ställen. (tror det är kamen mot lagren mest då man ser att axeln rör sig 0.13mm på nocken utmed med en andra indekator klocka på retanern)
om jag lägger 0.30mm bladmått mellan ventil och vippa med en indekatornklocka på retanern så får man dra åt sjuster skruven rätt hårt innan retanern börjar röra sig och om man sen sliter bort bladmåttet så har man bara ca 0.08mm ventilspel kvar där man hyffsat lätt kan dra bladmåttet för hand in och ut

jag har kollat bascirkeln på F kammen och man har ca 25 grader ärlig bascirkel mätt från NOLLAN på remskivan utan att rampen börjar smyga sig på.
(Tips! på vassare kammar kan man inte ha motorn på nollan och sjustera båda ventilerna)
F kammens cam lyft 7.55mm (240grader vid 1.27mm cam lyft).
36mm höjd på vippaxeln.
ventilen på ca 41.5mm höjd.
gämför man med linkvist racings så har jag mirrat ventilen lite djupare och ska jag få samma geometri så ska jag dit med ca 2.5mm brickor under vippstället.
tråd om vipp geometri
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=15
Lindqvist Racing skrev:Jag kollade lite på det här med geometrin och utväxlingen på B20 vipparmarna. Jag gjorde lite enklare mätningar på skillnaden mellan lyftet på stötstångssidan och ventillyftet, och räknade sen på utväxlingen vid olika kamlyft. Kamlyftet som jag simulerade här på justerskruven kanske i verkligheten blir något lägre med samma lyft på kammen, man har ju lite sidorörelse på stötstången. Det är inte superexakt mätt, och lite annat påverkar när allt sitter i en motor.
Inget ventilspel är inräknat.
Vipparmsbocken är i std höjd.
Axelcentrum 37.5 mm över plan.
Ventilände 40,5 mm över plan.
Justerskruvens lägsta punkt 31 mm över plan.
Radie mot ventil std, ej slipad.
kamlyft - ventillyft- utväxling
6- 9,06- 1,51
7- 10,63- 1,52
8- 12,26- 1,53
9- 13,98- 1,55
10- 15,61- 1,56
Men blir lyftet så här högt i verkligheten? Ledpunkten mellan stötstång och justerskruvens kula ligger ju inte i underkant på kulan, utan i centrum av den. Hur påverkar det lyftet? Eller tänker jag fel nu.....
Jag ska plana av några bockar och mäta igen för att se hur det påverkar.
Anliggningspunkten mellan vippa och ventilände flyttas nog ca 3-4 mm vid 16 mm lyft. Vinkeln på vippan med detta lyft och bockar i std höjd blir rätt kraftig. I slutfasen av lyftet vill nog vippan dra ventilen i sidled en del, jag kan tänka mig att det äter på styrningarna.
![]()
Här är vippan i normalläge, stängd ventil.
Anliggning vid stängd ventil.
Vippan vid 16 mm ventillyft.
Anliggning vid 16 mm ventillyft.
Lindqvist Racing skrev:Har nu testat ventillyftet med 1 mm resp. 2 mm avplanade bockar. Här kan ni jämföra med lyftet då jag använde standardhöjd på bockarna.
Kamlyft-ventillyft std bock-sänkt 1 mm-sänkt 2 mm
6 - 9,06 - 8,96 - 8,77
7 - 10,63 - 10,52 - 10,39
8 - 12,26 - 12,11 - 11,94
9 - 13,98 - 13,68 - 13,50
10 -15,61 - 15-28 - 15,12
Precis som du säger Erland, så minskar alltså ventillyftet då vipparmsaxeln sänks. Jag visste sedan tidigare att justerskruvens läge påverkar lyfthöjden. Jag har inte gjort några noggrannare mätningar tidigare, och blev lite förvånad över att det gjorde så mycket på lyfthöjden.
Vid mätningen med 9 mm kamlyft, och axeln sänkt 2 mm var ventillyftet alltså 13,50 mm, då var justerskruven ca 2,5-3 mm utskruvad. Skruvade jag upp den nästan max, blev ventillyftet 14,05 mm. Jag skruvade sen ner den 2,5 mm lägre än utgångsläget, nu blev lyftet bara 13,13 mm. Väsentliga skillnader alltså. Jag testade sen std höjd på bockarna och skruven max uppskruvad, då blev ventillyftet 14,37 mm. Skillnaden mellan lägsta och högsta ventillyft vid 9 mm kamlyft var alltså 1,24 mm.
Nu är ju inte dessa mätvärden 100% exakta, och kan slå någon eller några hundradelar hit och dit. Men det visar ju lite hur ventillyftet påverkas.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön nov 29, 2009 10:51 pm, redigerad totalt 3 gång.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
med standard vippa och den plaserigen av ventil och axel så får jag en vipp utväxlig på 1.457 med standard vippa och med special vippan som har sjuster skruven lite flyttad så får jag 1.514 (ärligt lyft nu 11.12mm med snålare 0.2mm spel som stälts medel hårt)
jag ska prova att skimsa upp bryggan i morgon och börja kapa till de nya stål stötstängerna som också kommer att anpassas så att sjuster skruvarna blir nått varv längre upp skruvade,
hoppas på yterligare lyft då.
jag ska prova att skimsa upp bryggan i morgon och börja kapa till de nya stål stötstängerna som också kommer att anpassas så att sjuster skruvarna blir nått varv längre upp skruvade,
hoppas på yterligare lyft då.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Körde inte du rullvippor tidigare ? Ser lite aggresivt ut för matrialen vid fullt lyft?
Men å andra sidan vet jag inte vad som är normalt på en onormal b20
Nu vet jag inte hur det blir med ventiljustering. Men för geometrin. Skulle det inte vara bättre att shimsa ner bryggan. Då får man en bättre anliggning vid stängd ventil och får istället den sämre kring stängd ventil, mindre friktion och tryck.
Men jag har nog inte greppat hela problematiken?
Men å andra sidan vet jag inte vad som är normalt på en onormal b20

Nu vet jag inte hur det blir med ventiljustering. Men för geometrin. Skulle det inte vara bättre att shimsa ner bryggan. Då får man en bättre anliggning vid stängd ventil och får istället den sämre kring stängd ventil, mindre friktion och tryck.
Men jag har nog inte greppat hela problematiken?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
de gick sönder rätt ofta och de krävde mer ventiljustering (aluminium) .Driddler skrev:Körde inte du rullvippor tidigare ?
lindquist bild var vid 16 mm, jag lyfter bara 10-11mm så det är ett mindre problem.
vad jag ser nu så ser vippan ut att jobba över ventilen på ett bra sätt, så man kan nog offra lite geometri mot lite mer lyft utan större problem.
viktigaste momentet är nog avgasöppningen då det är djävulskt tungt.
jag kör bara de värre vipporna på insug.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har gått igenom och fixat ett par mindre lekage i insuget sen har jag borrat upp till lite större hål till stötstängerna.
hadde isär ventilerna också och jag skulle fått byta ut insugnings ventilerna som känns nötta innan toppen säts ihop i morgon (nån som har över nåra 44mm ventiler runt umeå?)
sen ska toppen planas lite hos mickes motor i morgon, jag tar av ca 1.5mm då kommer kompan upp mot 6.8:1 ungefär som jag kört ligger kompan på 6.45:1.
cc på förbräningsrumen ligger kring 60cm2 och kolv på 16cc2.
jag testar en ny Elwis topp packning också som är 2.0mm istället för Elrings 1.78mm.
hadde isär ventilerna också och jag skulle fått byta ut insugnings ventilerna som känns nötta innan toppen säts ihop i morgon (nån som har över nåra 44mm ventiler runt umeå?)
sen ska toppen planas lite hos mickes motor i morgon, jag tar av ca 1.5mm då kommer kompan upp mot 6.8:1 ungefär som jag kört ligger kompan på 6.45:1.
cc på förbräningsrumen ligger kring 60cm2 och kolv på 16cc2.
jag testar en ny Elwis topp packning också som är 2.0mm istället för Elrings 1.78mm.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön dec 06, 2009 5:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
motorn är nu startad och det vart lite ny mappning med de nya vipporna och då jag har avskräpat spridarna.
tyvär vart det mer eldsprut och skrammel då nåra bitar ur marin lamell centrumet vibrerade lös då motorn gick ned på lite för lågt varvtal.
det vart som tur va inga andra skador.
nån som har en friskare marin flex platta ?
men till det posetiva så gick motorn finare nu och lät frisk men inga ricktiga fullgas mätningar hanns med.
tyvär vart det mer eldsprut och skrammel då nåra bitar ur marin lamell centrumet vibrerade lös då motorn gick ned på lite för lågt varvtal.
det vart som tur va inga andra skador.
nån som har en friskare marin flex platta ?
men till det posetiva så gick motorn finare nu och lät frisk men inga ricktiga fullgas mätningar hanns med.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vi har ökat tändningen till 36grader och fixat lite smådetaljer och nu ger den 256hk vid 7000rpm/0.70bar
det blir 150hk omräknat till sugmotor hk
det blir 150hk omräknat till sugmotor hk
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
lite bekymmer med brytar stuts över 6500rpm men vi har trimmat fjädern lite nu
rätt fränt att den sträcker ut så bra på rpm än fast motor konseptet har så snälla grejor (240 graders kam/1.27mm) men det är nog avstämningen på grenrör och insug som gör att den varvar så bra ändå.
kammen är mycket lik i duration (om man mäter på ventilen) som B230 STS 247 kammen som jag säljer i min speed shopp men STS 247 lyfter +1.5mm högre
obs inte volov orginal brytare, de brukar fungera bra till 7500rpm om jag mins rätt från tiden med brytarspetsar i den gula 142an på -90 talet.

rätt fränt att den sträcker ut så bra på rpm än fast motor konseptet har så snälla grejor (240 graders kam/1.27mm) men det är nog avstämningen på grenrör och insug som gör att den varvar så bra ändå.
kammen är mycket lik i duration (om man mäter på ventilen) som B230 STS 247 kammen som jag säljer i min speed shopp men STS 247 lyfter +1.5mm högre

obs inte volov orginal brytare, de brukar fungera bra till 7500rpm om jag mins rätt från tiden med brytarspetsar i den gula 142an på -90 talet.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön dec 13, 2009 5:00 pm, redigerad totalt 2 gång.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Är det är en sån här du pratar om? Jag ska köpa ny men tyvärr så tror jag den inte är mkt att ha då en fjäder är paj o den är ganska rostig. Är ju från en b230 oxå.Jens Gustavsson skrev: tyvär vart det mer eldsprut och skrammel då nåra bitar ur marin lamell centrumet vibrerade lös då motorn gick ned på lite för lågt varvtal.
det vart som tur va inga andra skador.
nån som har en friskare marin flex platta ?

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo den är väldigt lik men till B18-B23 svänghjul och tio bultad splins axel.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/