Stromberg på en honda civic veteran? *ej löst!*

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
savage
För lite laddtryck

Stromberg på en honda civic veteran? *ej löst!*

Inlägg av savage »

Hej,
orginal förgasaren på våran '77 honda civic 1200 fungerar ej redigt längre, så jag ser på det som enklast att byta ut skiten. För att spara mest möjligt pengar (och pga den enkla konstruksjonen) så skulle jag villja prova att byta till en Stromberg 175CD/CD-II förgasare, om det skulle kunna tänkas fungera.
Den dyrare och krångligare förgasaren "weber 32/36 DGV" eller "weber 38/38" brukar annars vara det vanliga bytet i staterna (tänkte bara ta med det i tilfälle det är till hjälp att bestämma om en stromberg är lämplig i storlek).
Jag har inte så stor intresse för förgasare och gör ändast detta arbete för att det är nödvändigt ;) Det jag undrar över kan jag ju sumera lite enkelt;

1. Är 175CD/CD-II lämplig storlek för en 1,2 liters motor, lr är den för stor?
2. Måste jag byta nål och/eller munstycke?
3. Om "JA" på fråga 2, vilka dimensjoner och vart får jag tag i delarna?

I tilfälle nån skulle undra, så ska jag snikra ihop ett nytt insug eftersom att orginalt är för s.k "down-draft" förgasare.

Sist, men inte minst! Ursäkta långt inlägg och många frågor, men behöver verkligen lite hjälp från nån med lite med kunnskap/erfaring! :wink:
Senast redigerad av savage den tis dec 01, 2009 11:48 pm, redigerad totalt 8 gång.
If brute force dosn't solve your problem,
you're not using enough!
savage
För lite laddtryck

Inlägg av savage »

Aj då, klantade till och valde "new topic" i fel fana :doh: ...skulle ju igentligen posta på "Förgasare" delen... Kanske nån kan flytta denna tråd för mig? :?:
you're not using enough!
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Jag brukar betala 100-200kr för en 32/36 på skroten, sitter på massor med gamla Ford, Taunus, Granada, tidiga Sierra, Transit säkert nåt mer.
Stående tvåportare sitter på en massa andra bilar också.
savage
För lite laddtryck

Inlägg av savage »

loop skrev:Jag brukar betala 100-200kr för en 32/36 på skroten, sitter på massor med gamla Ford, Taunus, Granada, tidiga Sierra, Transit säkert nåt mer.
Stående tvåportare sitter på en massa andra bilar också.
Jo, jeg vet det inte är så svårt att få tag i billig begagnad weber, men det är en mkt krångligare konstruksjon (tycker jag) än strombergaren, så därför vill jag gärna försöka använda en sådan. Så behöver fortfarande svar på mina frågor, om nån vet.. :?:
you're not using enough!
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Jag använde en stromberg/Zenith på en micra 1,2 89:a men jag hann aldrig testa den riktigt pga toppen va sprucken så den tryckte vatten :doh: Men när man stod o tomvarva blev den Mycket rappare än innan med orginal fallförgasare :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Roni
För mycket laddtryck

Inlägg av Roni »

Jag använder en SU till en VW passat L -74 1.3 liters med org. Solex fallförgasare.
Jag har gjort en 90 graders adapter så SU:n står rak.

Jag har ännu inte monterat luftfilter, men än så länge så upplever jag bilen
betydligt rappare. Blev ett helt annat ljud i den med. :thumbright:
Skriv svar