bmw mulltilink på volvo?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

bmw mulltilink på volvo?

Inlägg av Thorsella »

Är det något att sattsa på? jagar ju en "bättre" axel
sitter ju 4-link idag på min så det är ju enkelt att byta till en annan stel axel men den ska ju vara starkare än orginal och inte döda min plånbok!

bmw axeln sitter ju endast i 3 punkter så de borde inte vara SÅ mycket jobb?
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
stefa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
Ort: Satila, Vastra Gotaland

Inlägg av stefa »

Vilken bmw-axel har du tänkt på?
Stefan Andersson
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

535 klump eller liknande?
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Min åsikt är att om du menar de gamla semi-trailingaxlarna (E30, E28, E34) så tycker jag inte att de är bättre än en stel axel i bra fyrlänk.

Har du redan en vettig fyrlänk är det enligt min erfarenhet bättre att bygga vidare på den. Du kommer inte få bättre funktion med en semi-trailing bakvagn.

Om man däremot kikar på E36 eller E39 så finns det förutsättningar att få en upphängning som totalt sett lirar bättre. Men det kräver viss eftertanke.

Fyrlänken är ganska enkel att jobba med och man ska inte förkasta enkelhet, har jag lärt mig den hårda vägen ;-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

mindre ufjeradvikt på hjulen er alltid bettre..
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

beror ju helt och hållet på hur mycket man behöver fjädring... Ofjädrad vikt på en bil som inte fjädrar spelar ju ingen större roll ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Mindre ofjädrad vikt med sämre kontroll på hjulvinklarna är inte bättre, anser jag.

En bil innebär alltid trade-offs och det är inte så enkelt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilken bil och vad ska du använda den till?
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

stripp gata och svina har idag en svettsad 10:31 med 3:15utväxling och den äter lite drivaxlar

det är vill är att ha en driftsäker bakvagn som inte kostar skjortan
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Thorsella skrev:stripp gata och svina har idag en svettsad 10:31 med 3:15utväxling och den äter lite drivaxlar

det är vill är att ha en driftsäker bakvagn som inte kostar skjortan
Då passar inte bmw bakvagnen in iaf. Du måste köpa sviktstålsaxlar och crmo-knutar om den ska hålla, då är du uppe i samma pris som en prepad ford 9tummare fast med sämre hållbarhet.
Peter Lindberg
0768032059
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

en 9"are är väl mycke dyrare bara banjon kostar du skjortan och drivaxlar utväxling mm
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Simon-I
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tis aug 26, 2008 9:02 pm

Inlägg av Simon-I »

billigaste kitet PPF säljer kostar 8500 tusen. så letar man en orginal axel o sedan köper utväxling o drivaxlar från usa så blir nog inte en 9" ford så mkt dyrare. PPF stora kit kostar 16tusen med crmo prylar.

Provat sviktaxlar till 1031an? bakaxel.se ska väl sälja sånna?
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Inlägg av Ferken »

Jag har tänkt köra 1031 bakaxel med aussie locker och sviktstål men vad håller en sådan för? up mot 800nm?
Vad är crmo-knutar?
Fredrik
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

Ferken skrev:Jag har tänkt köra 1031 bakaxel med aussie locker och sviktstål men vad håller en sådan för? up mot 800nm?
Vad är crmo-knutar?
aussie locket håller inte ens för 250-300hästar jag körde ca 5 mil med min sen kuggade diffen över och fick bara begagnade delar när jag "reklamerade" den. Så den rekomenderar inte jag iaf.
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

En jänkaraxel är nog rätt väg att gå, har man problem med fästet på strippen med en 1031a är inte den delade bmw-bakvagnen något alternativ heller. Kostar en del att bygga en axel, men det betalar sig nog helt klart i ländgden, och sen kan man kanske se en del av investeringen som en värdeökning av bilen?
Sitter 9" med 33splinesade mooseraxlar och spole i min bil, den håller för mycket svineri, särskilt efter att jag bytt till progear utväxling och MW-aluhus. En manuell låda sliter hårt på grejjerna annars så det måste vara stadiga delar mellan lådan och däcken
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Skriv svar