Vev slipnings fråga.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Kolvin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: mån okt 05, 2009 7:42 pm

Vev slipnings fråga.

Inlägg av Kolvin »

jag har ett stroking projekt med en bmw m20b25 motor , jag ska sätta ner en s50b30 vev i den. det är lite av ett budget projekt så jag har inte tänkt att använda några smidda special stakar eller kolvar jag har allting klart men bara ett problem.
Stakarna jag har med lager blir 2mm för små för den veven,

alltså s50 vevens lager tapp är 2mm för grov, så jag undrar om den håller om man slipar ner den så mycket som 2mm?

Jag frågade på verkstan om de går men dom ger inga garantier.

Teoretiskt borde de gå förr alla andra bmw 6or under 3,2 liter har 5mm klenare lager tapp än denna alltså jag skulle behöva slipa från 50mm till 48mm.
Har någon slipat så mycket?

De andra 6orna har 45mm (även Amerikansk s50)
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Jag skulle vilja veta, vad för motor du bygger Budget säger inget om effekten Skall du bygga för höga varvtal Turbo Eller N/A vad för komp.. klart att verkstan inte lämmnar Garantier... hur rädd är du om grejjerna :) du skulle nog Surra Med Köhler i Ullared han har stor koll på BMW Motorer :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Lär nog bli billigare att köpa nya stakar än att slipa om den inkl härdning och balansering?

Och om du ska slipa om, offsetslipa den dom där 2mm så får du ännu mer volym ;)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Norbäck skrev:...Och om du ska slipa om, offsetslipa den dom där 2mm så får du ännu mer volym ;)
Då kan han väl inte använda stakarna... om man inte fixar andra kolvar för att kompensera förståss?
Kolvin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: mån okt 05, 2009 7:42 pm

Inlägg av Kolvin »

Norbäck skrev:Lär nog bli billigare att köpa nya stakar än att slipa om den inkl härdning och balansering?

Och om du ska slipa om, offsetslipa den dom där 2mm så får du ännu mer volym ;)
veven ska ändå slipas, de e samma pris med -0,25 som -2,00.
så de blir nog dyrare med smidda stakar.

motorn ska köras som sugis med maxvarv på 8500rpm eller 9000rpm

Så det jag undrar är om veven håller eller kan bli för svag?

(orsaken för att jag skrev budget projekt var för att slippa diskutera mina inköps val)
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

fugazi skrev:
Norbäck skrev:...Och om du ska slipa om, offsetslipa den dom där 2mm så får du ännu mer volym ;)
Då kan han väl inte använda stakarna... om man inte fixar andra kolvar för att kompensera förståss?
Förlåt, va bara ett förslag. ;)
Kolvin skrev:veven ska ändå slipas, de e samma pris med -0,25 som -2,00.
Helt säker på det? Tror man kan slippa härda om om man bara slipar 0,25. Vet dock inte härd-djupet på vevar så egentligen ska jag väll inte uttala mig, utan skriver det bara som en tanke så bli inte förbannad.

Behöver du hylsa till s50 veven för p-boxen i fram som man måste ha med m50 vev i m20? isf har jag en ligger.
Kolvin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: mån okt 05, 2009 7:42 pm

Inlägg av Kolvin »

hur ser den hylsan ut ? alla säger att men måste ha den.
men jag har inte sätt att man behöver någon hylsa ?
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Inlägg av wuffee »

Men tack å hej å varva så mycket med de slaget.. m20:in lär inte gilla de överhuvudtaget..

Ska du varva så inni helvete är de nog bättre å bygga mindre slagvolym..
Kolvin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: mån okt 05, 2009 7:42 pm

Inlägg av Kolvin »

om vi tar de andra vägen,
någon som vet om man kan få mått beställa lager , och var isf..

isf skulle jag slippa de bekymret att slipa så mycket . tex m10 lager som är bara 1mm tjocka istället för 2mm. (eller 1,125mm veven ska ju slipas 0,25mm i alla fall)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

För 8500-9000 rpm oavsett vevaxel så lär du tänka genom oljesystemet i motorn för du kommer att ha för mycket olja i toppen och på väg ner än olja i tråget. En liten kurva med lite G-krafter så kan du hälsa hem till dina vevlager. Jag har hört och läst om lite modifikationer, som att göra hålen upp till toppen mindre osv, men har inga fakta.

Du lär behöva en hylsa fram på vevaxeln. Kedjedrift på S50, rem på M20. Du kommer behöva packbox mot oljan innanför remdriften, och var tror du den ska täta mot vevaxeln?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kolvin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: mån okt 05, 2009 7:42 pm

Inlägg av Kolvin »

mattias skrev: och var tror du den ska täta mot vevaxeln?
Samma ställe som m20 orginal.

Håller nu på att svarvar den sista axel biten som orginal s50 har Kedjehjul.

Gör en helt ny som blir ganska lika som m20 veven men grövre, innersvarva sen m20 remhjulet still samma mått.

Och så långt så att de kommer på rätt ställe

Och sen krymper in en axel bit i de som inte är innersvarvat.

Monterar drivningen på veven

Sen ställer jag in motorn i öd , vrider remhjulet tills det är mitt för orginal märkning, borrar igenom dom 4 hålen genom de moddade remhjulet.

inte långt från klart då. ställer sen mer exakt mend ställ bart kamdräv
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

frågor :)

Inlägg av calle Bengtsson »

slaget på veven hur ser det ut??? 91 MM ??
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Kolvin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: mån okt 05, 2009 7:42 pm

Inlägg av Kolvin »

86mm , orginal 75mm
Kolvin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: mån okt 05, 2009 7:42 pm

Inlägg av Kolvin »

Ingen som vet om/var man får special beställa vevstakslager ?
Kolvin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: mån okt 05, 2009 7:42 pm

Inlägg av Kolvin »

ingen ?
Skriv svar