Vev slipnings fråga.
Vev slipnings fråga.
jag har ett stroking projekt med en bmw m20b25 motor , jag ska sätta ner en s50b30 vev i den. det är lite av ett budget projekt så jag har inte tänkt att använda några smidda special stakar eller kolvar jag har allting klart men bara ett problem.
Stakarna jag har med lager blir 2mm för små för den veven,
alltså s50 vevens lager tapp är 2mm för grov, så jag undrar om den håller om man slipar ner den så mycket som 2mm?
Jag frågade på verkstan om de går men dom ger inga garantier.
Teoretiskt borde de gå förr alla andra bmw 6or under 3,2 liter har 5mm klenare lager tapp än denna alltså jag skulle behöva slipa från 50mm till 48mm.
Har någon slipat så mycket?
De andra 6orna har 45mm (även Amerikansk s50)
Stakarna jag har med lager blir 2mm för små för den veven,
alltså s50 vevens lager tapp är 2mm för grov, så jag undrar om den håller om man slipar ner den så mycket som 2mm?
Jag frågade på verkstan om de går men dom ger inga garantier.
Teoretiskt borde de gå förr alla andra bmw 6or under 3,2 liter har 5mm klenare lager tapp än denna alltså jag skulle behöva slipa från 50mm till 48mm.
Har någon slipat så mycket?
De andra 6orna har 45mm (även Amerikansk s50)
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
Jag skulle vilja veta, vad för motor du bygger Budget säger inget om effekten Skall du bygga för höga varvtal Turbo Eller N/A vad för komp.. klart att verkstan inte lämmnar Garantier... hur rädd är du om grejjerna
du skulle nog Surra Med Köhler i Ullared han har stor koll på BMW Motorer 


trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

veven ska ändå slipas, de e samma pris med -0,25 som -2,00.Norbäck skrev:Lär nog bli billigare att köpa nya stakar än att slipa om den inkl härdning och balansering?
Och om du ska slipa om, offsetslipa den dom där 2mm så får du ännu mer volym
så de blir nog dyrare med smidda stakar.
motorn ska köras som sugis med maxvarv på 8500rpm eller 9000rpm
Så det jag undrar är om veven håller eller kan bli för svag?
(orsaken för att jag skrev budget projekt var för att slippa diskutera mina inköps val)
Förlåt, va bara ett förslag.fugazi skrev:Då kan han väl inte använda stakarna... om man inte fixar andra kolvar för att kompensera förståss?Norbäck skrev:...Och om du ska slipa om, offsetslipa den dom där 2mm så får du ännu mer volym

Helt säker på det? Tror man kan slippa härda om om man bara slipar 0,25. Vet dock inte härd-djupet på vevar så egentligen ska jag väll inte uttala mig, utan skriver det bara som en tanke så bli inte förbannad.Kolvin skrev:veven ska ändå slipas, de e samma pris med -0,25 som -2,00.
Behöver du hylsa till s50 veven för p-boxen i fram som man måste ha med m50 vev i m20? isf har jag en ligger.
För 8500-9000 rpm oavsett vevaxel så lär du tänka genom oljesystemet i motorn för du kommer att ha för mycket olja i toppen och på väg ner än olja i tråget. En liten kurva med lite G-krafter så kan du hälsa hem till dina vevlager. Jag har hört och läst om lite modifikationer, som att göra hålen upp till toppen mindre osv, men har inga fakta.
Du lär behöva en hylsa fram på vevaxeln. Kedjedrift på S50, rem på M20. Du kommer behöva packbox mot oljan innanför remdriften, och var tror du den ska täta mot vevaxeln?
Du lär behöva en hylsa fram på vevaxeln. Kedjedrift på S50, rem på M20. Du kommer behöva packbox mot oljan innanför remdriften, och var tror du den ska täta mot vevaxeln?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Samma ställe som m20 orginal.mattias skrev: och var tror du den ska täta mot vevaxeln?
Håller nu på att svarvar den sista axel biten som orginal s50 har Kedjehjul.
Gör en helt ny som blir ganska lika som m20 veven men grövre, innersvarva sen m20 remhjulet still samma mått.
Och så långt så att de kommer på rätt ställe
Och sen krymper in en axel bit i de som inte är innersvarvat.
Monterar drivningen på veven
Sen ställer jag in motorn i öd , vrider remhjulet tills det är mitt för orginal märkning, borrar igenom dom 4 hålen genom de moddade remhjulet.
inte långt från klart då. ställer sen mer exakt mend ställ bart kamdräv
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
frågor :)
slaget på veven hur ser det ut??? 91 MM ??
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D
