Mopar 318
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 200
- Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
- Ort: Helsingborg, Skåne
Mopar 318
Bytte till mig en dodge van med 318 motor och 727 låda som jag eventuellt tänkte lägga ner i något annat. Är dessa motorer nåt att ha? finns det uppgraderingssaker till dom?
Theis Christiansen
Helsingborg
142 turbo
5.39s 211km/h @201m
Helsingborg
142 turbo
5.39s 211km/h @201m
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Din första V8 eller?
I uppgraderingsväg finns... Allt.
318 är i usa lika vanlig som B20 en gång var här i sverige.
Det finns dock två olika 318 har jag för mig, en baserad på smallblock och en baserad på bigblock men det är nog smallblock du har.
titta in på www.summitracing.com så hittar du mer prylar än du trodde fanns
I uppgraderingsväg finns... Allt.
318 är i usa lika vanlig som B20 en gång var här i sverige.
Det finns dock två olika 318 har jag för mig, en baserad på smallblock och en baserad på bigblock men det är nog smallblock du har.
titta in på www.summitracing.com så hittar du mer prylar än du trodde fanns
Gustav Sundberg
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 502
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Ett par läsvärda länkar om ämnet:
http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... index.html
http://www.popularhotrodding.com/engine ... index.html
http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... index.html
http://www.popularhotrodding.com/engine ... index.html
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
du har iaf fördelen att ha den bra lådan å inte 904an..
Dodge Charger ´66 (Glidar Bil)
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
Det finns ingen 318 baserad på Big Block. Däremot finns det en äldreGustav skrev:Din första V8 eller?
I uppgraderingsväg finns... Allt.
318 är i usa lika vanlig som B20 en gång var här i sverige.
Det finns dock två olika 318 har jag för mig, en baserad på smallblock och en baserad på bigblock men det är nog smallblock du har.
titta in på www.summitracing.com så hittar du mer prylar än du trodde fanns
modell av 318 som inte är baserad på Small Blocken, den kallas ibland 318 Big Block men den har ingenting gemensamt med Big Blocken.
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Mopar 318
318 är i princip en 340 med mindre borr, sämre toppar och låg kompression.Theis skrev:Bytte till mig en dodge van med 318 motor och 727 låda som jag eventuellt tänkte lägga ner i något annat. Är dessa motorer nåt att ha? finns det uppgraderingssaker till dom?
Det är ganska enkelt att få en 318 att bete sig som en original 340 fast med något lägre effekt.
En korrekt genomgången och preppad 727 är sprängsäker på mopar smallblock utan överladdning i alla fall upp till drygt 400hk.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Jag har bara dåliga erfarenheter av 904, men en av mina bekanta har kört 904 i flera år bakom ursinnig 340, så visst går det att få dem att hålla.
Sen påstås det att 904 ska vara mer lättdriven så används mycket i Stock klassen i dragracing.
Nu har min 727:a gått 3 säsonger bakom 340:n och jag har inte behövt göra någonting med den och den smäller fortfarande i växlarna på beställning precis som när den var nyrenoverad. Det sitter Transgo shiftkit i som jag verkligen kan rekommendera.
Lämpligt paket till Bmw:n Du får nog kapa lite i torped/växellådstunnel och göra om tråg/pickup så passar det nog fint.
Sen påstås det att 904 ska vara mer lättdriven så används mycket i Stock klassen i dragracing.
Nu har min 727:a gått 3 säsonger bakom 340:n och jag har inte behövt göra någonting med den och den smäller fortfarande i växlarna på beställning precis som när den var nyrenoverad. Det sitter Transgo shiftkit i som jag verkligen kan rekommendera.
Lämpligt paket till Bmw:n Du får nog kapa lite i torped/växellådstunnel och göra om tråg/pickup så passar det nog fint.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Om du tänkt renovera lådan själv så är 727/904 lådorna bland domTheis skrev:Tack för alla svaren.
Det är min första v8, får se om jag börjar drägga runder dricka massa öl och se ut som en från 70 talet nu då
Misstänkte att det fanns lite saker till dessa motorer men inte att det var som b20 här.
Jag köpte bilen med rasad låda och hittade nåt forum där jag fattade det som att en preppad 904 var mkt bättre än en 727 då de ha samma innehål men 727 är grövre. I vilket fall kommer jag köra med 727 för den verkar mer robust.
lättaste att jobba med. Så även om du inte har någon tidigare
erfarenhet av automatlådor,så är en sådan låda bra att börja med.