Hemmabygge av Vattenbroms

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

Mats Ivarson skrev:Har du bilder / film på själva bromsbänken ?
tror den är hemligstämplad :hihi:
finns att köpa efter nyår :roll:
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

Thorsella skrev:
Mats Ivarson skrev:Har du bilder / film på själva bromsbänken ?
tror den är hemligstämplad :hihi:
finns att köpa efter nyår :roll:
har lite film på bänken när jag kör men hinner inte lägga upp den nu!
kommer mer i morgon kanske
ska fixa gasreglage och nån slags reglage att justera vattnet till bromsen lite mer exaktare det vill gärna bli lite känsligt med att bara justera på en kulvetil
vill gärna komma ett par meter ifrån bänken om nåt skulle hända med motorn!
för vem vill stå presic framför motorn om tex en kylarslang ger upp?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

primer skrev:
Thorsella skrev: tror den är hemligstämplad :hihi:
finns att köpa efter nyår :roll:
för vem vill stå presic framför motorn om tex en kylarslang ger upp?
nä vem vill det :roll: jag måste nog låna rökdykar utrustningen av fassan då det ska laddas på över 1.8bar :hihi:
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

nytt rekord i bänken 203hp

ska fixa nåt så jag kan få in lite värden i datorn så man kan räkna fram effekt på i nåt program

nå som har tips på nåt bra mätkort som man kan ta in värden fån lastcell och varvtal?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Kanske detta skulle vara något?

http://www.jor.se/measurement/res/PDF_M ... ab1008.pdf

SEK 1658.75 ink moms
Jonas Bylund
Bild
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

JoBy skrev:Kanske detta skulle vara något?

http://www.jor.se/measurement/res/PDF_M ... ab1008.pdf

SEK 1658.75 ink moms
ja det kanske funkar med ett sånnt minilab
själv är jag ganska kass på datorer får ta hjälp av en kille för detta!
skulle det funka att koppla in lastcellen direkt ill denna?

har kört lite mer med testmotorn nu och 210hp@6000rpm och 321nm@4500

vid 3000rpm vad den 304nm gött vrid
går att köra bromsen på ett konstant varvtal från 2500-6000rpm med gasspjället på fullt!
kul att det funkar iallafal vill ha upp en motor som klarar mer än vad bromsen klarar så man kan utvärdera om man behöver tillverka en till och montera i serie :lol:
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mer laddtryck bara :hihi:
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

Jens Gustavsson skrev:mer laddtryck bara :hihi:
ja det går ju iof men motorn har 9.8:1 i komp och laddar ca 0.85-0.9bar nu och den är spikbenägen har fått sänka tändningen ganska skapligt!
tror inte jag stressar denna motorn mer än nödvändigt då den ska agera testmotor för bänken och inte tvärtom men det är svårt att hålla fingrarna i styr :)
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

JoBy skrev:Kanske detta skulle vara något?

http://www.jor.se/measurement/res/PDF_M ... ab1008.pdf

SEK 1658.75 ink moms
Finns labjack också, Jag har byggt både flödesbänk och kamaxelprofilmätare med en Labjack U3HV, typ 120€.

Dom har bra forum att fråga hjälp på om man kör fast i programeringen :)

/Andre'
power
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

norrback skrev:
JoBy skrev:Kanske detta skulle vara något?

http://www.jor.se/measurement/res/PDF_M ... ab1008.pdf

SEK 1658.75 ink moms
Finns labjack också, Jag har byggt både flödesbänk och kamaxelprofilmätare med en Labjack U3HV, typ 120€.

Dom har bra forum att fråga hjälp på om man kör fast i programeringen :)

/Andre'
kollade lite på deras forum verkade ju som det fanns kompetens där!

har varit och grejjat lite med mitt styrskåp som jag tänkt ha till bromsen
har fxat kontaktorer till pumparna och gjort ett gasreglage
har gjort en lite special vattenventil med utväxling 3varv mellan öppen och stängd att justera bromsen med!
och så var jag ju tvungen att testa hur det verkade att köra med nya grejerna och det blev helt ok
testade att höjja laddtrycket åxå körde bara några pull från 4500rpm @1.05bar

4500rpm 207hp @323nm
5000rpm 222hp @313nm
5500rpm 223hp @285nm
6000rpm 234hp @274nm

ska försöka få nån till att filma lite nästa gång det körs
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

Hur hinner du få ut datan ur lastcellen video?? Det skulle vara intressant att se hur en bromsning ser ut.
072 931 6764
Instagram novasikko
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

en film på 0.5bar som sjunker till 0.4bar över 5000rpm
http://www.youtube.com/user/primer1980
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

ok såg nu att det sjönk efter 4800rpm med ladtrycket. Om man räknar baklänges, hur stor lastcell behöver för att mäta 1500hk?

Synd att det är så långt till dig annars hade du fått prova min m50 som är bromsad 385rwp.

:thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Primer,

Snyggt hantverk, har själv tänkt bygga bromsbänk, men har inte tänkt tanken att bygga själva vattenbromsen själv. Snyggt jobbat :thumbright:

Har du enbart gått efter en bild på en Stuska-broms när du gjorde denna?
Balanserade du rotorn på något vis?
Vad har du för tätning till stator-/rotorlagren?
Hur stort vattenflöde behöver du?
Räknar man med en temperaturstegning på 75grader skulle det behövas ca 95l/min för 500kW, räcker inte med duschslangen iaf...

Sikko;
Lastcellens storlek beror ju direkt på vridmomentet och hävarmen från statorn. 1500hk vid vilket varv?

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

För att få tilräcklig nogrannhet lär ju krävas en arm som är lämpad för det ex 4000rpm maxvrid den ska även kunna mäta ner till 2000rpm med 50nm vrid. Antar att hela iden är att mäta vridet och därav mäta hk i efterhand?

Annars borde det fungera med en cylinder med vätska och manometer. Gradera manometern med manuell kalibrering typ hävarm med vikt.
072 931 6764
Instagram novasikko
Skriv svar