Håller på att sätta ihop en motor och har stött på en fördelare jag inte sett förut. Den har inget vakuum, är brytarlös, och har ingen inbyggd tändspole. Den är märkt med GM.
Skulle behöva veta hur den ska kopplas in och monteras, (grundjusteras) eller åtminstone veta vad den heter eller kommer ifrån så kan jag forska vidare själv.
Tacksam för svar.
Är det inte till typ 3-gen Camaro med lilla HEI-fördelaren som använder extern tändspole? Den är datastyrd och har tändmodulen inbyggd i fördelaren. Istället för brytare sitter det som en liten stjärna i mitten.
Stämmer bra det du säger med en stjärna i mitten, men den ser inte riktigt ut som den på bilden, bl.a. så har den bara två flatstiftskontakter, kan fixa fler och bättre bilder idag.
Okej, det hjälpte, jag har då en "4 pin module - electronic ignition, but doesn't do computer timing control" vilket innebär att man ska ha en extern tändmodul, typ msd box? eller är jag ute och cyklar?
Den tändmodulen läser vr-sensorn och driver tändspolen direkt.
Eftersom din fördelare saknar vikter och vakumklocka ger det då fast tändning.
Om du vill ha datastyrd tändning så finns det flera alternativ.
Utgången till tänspolen kan användas som tändreferens och du kan driva tändspolen med en annan tändmodul ellre MSD-box.
Du kan även välja att använda fördelaren som ren fördelare och ta referenssignalen från en cranktrigger istället.
Jag köpte motorn komplett men i delar och fick inte med tändbox eller spole. Vet att förra ägaren körde med 6al box, men den ändrar väl inte tändkurvan? Han har då altså kört motorn med fast tändning?
Det är en 454a med kompressor, och jag har ingen aning om hur ett lämpligt tändsystem skulle se ut, har ni några tips? Jag har köpt en 6al box men som sagt så får jag väl en fast tändning då vilket kanske inte är så optimalt?
tipper fordeler lokket er til stift tenning; men det spiller inte no rolle, når du har eltronisk tenning; men utenforliggende tenning( har samme på min pontiac gto71a...)
du kan inte koste på for mycket på ett tenningsystem...om du bruker fordelearen å trigge dette, eller en anna trigger system , det spiller inte no rolle tyckar ja...
Fordeleren er fra før 1974 og er opprinnelig med brytarspetsar som dere sier. Det er mange varianter av konverteringssett til optisk/magnetisk bryting. Slettes ikke alle er bra!