Ovanlig GM fördelare?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Ovanlig GM fördelare?

Inlägg av TommyBrand »

Håller på att sätta ihop en motor och har stött på en fördelare jag inte sett förut. Den har inget vakuum, är brytarlös, och har ingen inbyggd tändspole. Den är märkt med GM.
Skulle behöva veta hur den ska kopplas in och monteras, (grundjusteras) eller åtminstone veta vad den heter eller kommer ifrån så kan jag forska vidare själv.
Tacksam för svar.
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Är det inte till typ 3-gen Camaro med lilla HEI-fördelaren som använder extern tändspole? Den är datastyrd och har tändmodulen inbyggd i fördelaren. Istället för brytare sitter det som en liten stjärna i mitten.

http://www.classictrucks.com/tech/0402c ... to_16.html
Jonas Bylund
Bild
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

Stämmer bra det du säger med en stjärna i mitten, men den ser inte riktigt ut som den på bilden, bl.a. så har den bara två flatstiftskontakter, kan fixa fler och bättre bilder idag.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Om det bara är två kablar så går dom antagligen direkt till VR-givaren.

Då är det en fördelare där även tändmodulen sitter utanför.

Här kan du läsa lite om GM HEI:
http://www.megamanual.com/ms2/GM_7pinHEI.htm


Bild
Jonas Bylund
Bild
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

Okej, det hjälpte, jag har då en "4 pin module - electronic ignition, but doesn't do computer timing control" vilket innebär att man ska ha en extern tändmodul, typ msd box? eller är jag ute och cyklar?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Vad vill du göra?

Den tändmodulen läser vr-sensorn och driver tändspolen direkt.
Eftersom din fördelare saknar vikter och vakumklocka ger det då fast tändning.

Om du vill ha datastyrd tändning så finns det flera alternativ.
Utgången till tänspolen kan användas som tändreferens och du kan driva tändspolen med en annan tändmodul ellre MSD-box.

Du kan även välja att använda fördelaren som ren fördelare och ta referenssignalen från en cranktrigger istället.
Jonas Bylund
Bild
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Inlägg av Nisse Hult »

Vad kan då den lilla skjutluckan till vänster vara till?
Förr justerade man kamvinkeln genom den.
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

Jag köpte motorn komplett men i delar och fick inte med tändbox eller spole. Vet att förra ägaren körde med 6al box, men den ändrar väl inte tändkurvan? Han har då altså kört motorn med fast tändning?
Det är en 454a med kompressor, och jag har ingen aning om hur ett lämpligt tändsystem skulle se ut, har ni några tips? Jag har köpt en 6al box men som sagt så får jag väl en fast tändning då vilket kanske inte är så optimalt?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: tipper fordeler lokket er til stift tenning; men det spiller inte no rolle, når du har eltronisk tenning; men utenforliggende tenning( har samme på min pontiac gto71a...)
du kan inte koste på for mycket på ett tenningsystem...om du bruker fordelearen å trigge dette, eller en anna trigger system , det spiller inte no rolle tyckar ja... :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

Jag kör(de) med 6al och MSD fördelare på min kompressor matade 468, E85 som bränsle.
Fungerar utmärkt, Du ska ha fast tändning på 30 grader.
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

Tackar, då testar jag det helt enkelt, åtminstone till att börja med :)
janmoen
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 25, 2008 9:10 pm
Ort: Trysil, Norge.

Inlägg av janmoen »

Fordeleren er fra før 1974 og er opprinnelig med brytarspetsar som dere sier. Det er mange varianter av konverteringssett til optisk/magnetisk bryting. Slettes ikke alle er bra!
Skriv svar