Pv tänder inte

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
NRoos
För mycket laddtryck

Pv tänder inte

Inlägg av NRoos »

Hej! Har nu fått ordning på bränslepumpen så då har jag försökt å provstarta pvn. det är en 61:a med b16. brytarna var ärgade så jag bytte dom och även kondensator till nya som följde med bilen då den köptes däromkring slutet på 80 början på 90 talet. Har inget bladmått så jag har ställt brytarna på ungefär 0.7mm men det är säkert inte helt exakt. grejjen är den att den inte startar och troligen pga att den inte tänder då det är soppa på tändstiften. Startmotorn slår till osv. Men vad tror ni felet kan sitta i? är det kondensatorn som är för dålig för att den är för gammal eller vad?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Henrik.j
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Henrik.j »

0,70 är inte det lite mkt? Stänger brytarna då? testa 0.40
garaget.org/Henke89
244 Turbo och 244 Isbil
Användarvisningsbild
NRoos
För mycket laddtryck

Inlägg av NRoos »

Ja du har helt rätt, jag skrev lite galet. Det är såklart 0,4-0,5 som är rätt inställning och det är däromkring jag har. Har ställt in brytarna på min novolette ett X antal gånger å där skulle de va 0,45 så jag ser att det är åtminstone däromkring det på pvn.
johnny_bode
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av johnny_bode »

kör du med ny bensin? kollat så du har eller inte har gnista till stifte? stänger brytaren?
Tommie
Användarvisningsbild
NRoos
För mycket laddtryck

Inlägg av NRoos »

Det är mest troligt tändspolen som är död. får ingen ngista alls när jag stänger och öppnar brytarna.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Mäta på 1-anslutningen på tändspolen(kabeln som går till brytaren) och se så den inte jordar hela tiden
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
NRoos
För mycket laddtryck

Inlägg av NRoos »

Ok ska göra det. Om den nu jordar hela tiden vad gör jag då? Vad ska jag mäta i? Är inte riktigt hemma på det här med el så ni får gärna säga mer detaljerat hur jag ska göra :P
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Har du en voltmätare kan du sätta den mellan 15 och 1 på tändspolen och den ska då visa 6/12v när brytaren är sluten och när brytaren öppnar ska den visa 0 volt. Visar den 6/12v hela tiden är brytaren troligen felmonterad så den ligger och jordar hela tiden
Fast du kan ju börja med att mäta mellan jord(på motorn eller nånting) och 15 på tändspolen och se om du har nån spänning där
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
NRoos
För mycket laddtryck

Inlägg av NRoos »

Jag har bara en anslutning på min tändspole och det är ettan.
Användarvisningsbild
NRoos
För mycket laddtryck

Inlägg av NRoos »

Okej nu behövs inga fler tips från er hyggliga personer. Jag har nämligen fått tillbaka gnistan och det som behövs nu är nytt membran i förgasaren sen är pvn snart ute på vägen efter lite luftning av bromsarna och besiktning. Stort tack till alla er som har hjälpt mig att kunna repa bilen :D
Skriv svar