b230et kolvar i b230ft-98? 1öd, håller bättre? Smidda?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
940 turbomannen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre dec 25, 2009 1:37 pm

b230et kolvar i b230ft-98? 1öd, håller bättre? Smidda?

Inlägg av 940 turbomannen »

Som ovanstående, har efter mkt om och men kommit fram till att min motor måste borras till 1 ö.d. Läst att b230et (vilken årms?) kolvar ska vara smidda och mkt starkare.

Måste ju ändå beställa nya kolvar till min b230ft så då tänkte ja att då kan man lika gärna beställa nya b230et kolvar 1.öd på rejmes.

Så min fråga, är de verkligen starkare? Eller är det ingen sannig i det? Något annat förslag på bra och prisvärda kolvar?
Passar de utan modifieringar? Samma diamter på kolvbult osv? Ska hamna på ca 350hk+ så jag vill vara på säkra sidan. (Kg och SPM är uteslutet pga, tidigare erfarenheter)

Uppskattar snabba svar då jag måste hinna beställa hem grejerna fortast möjligt då ja har tid hos motorfirman snart.

mvh
Laddtrycksmissbrukare
Gulleponken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis dec 09, 2008 6:07 pm
Ort: Linköping

?

Inlägg av Gulleponken »

Eller är det B23et kolvar 940 turbomannen menar? måste man ta av nått på kolvarna? är kolvbultshöjden samma?

//MVH Gulleponken
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: ?

Inlägg av Dennis Öhman »

Gulleponken skrev:Eller är det B23et kolvar 940 turbomannen menar? måste man ta av nått på kolvarna? är kolvbultshöjden samma?

//MVH Gulleponken
Men kolvbultens storlek stämmer inte från b23 och b230
Dänniz 073-8447664
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

De enda rödblockskolvar jag vet som är smidda är b23et.
Det lär vara annan kolvbulshöjd då det är kortare stakar i b23 än b230.
Och som sagt även annan kolvbultsdiameter.
Gulleponken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis dec 09, 2008 6:07 pm
Ort: Linköping

.

Inlägg av Gulleponken »

de va ungefär de jag tänkte. har oxå bara sett b23et som smidda o ej till b230. tack för svar iallafall!

//MVH Gulleponken
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Kolvbulten är bara 1mm större på B23 så isåfall kan man ju fila upp stakarna lite grann. Kolvbultshöjden vet jag inte.

Men ifall du ska köpa överdim kolvar så lär dom ju vara av samma kvalité till B23 som till B230 om det är av samma tillverkare och samma serie.

Original B23ET kolvarna är ju också 96mm precis som B230.
Chevelle SS -65
Amaze
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons feb 01, 2006 4:08 pm
Ort: Munkedal i Bohuslän

Inlägg av Amaze »

B230 kolven har 7mm lägre komphöjd än B23 ans kolv.
Rostfria volvo 242 dörrar köpes.
hesselgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: tis okt 17, 2006 5:34 pm
Ort: stockholm

Inlägg av hesselgren »

vad har varit problem med kg? tänkte nämligen ev köpa kolvar där..
940 turbomannen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre dec 25, 2009 1:37 pm

Inlägg av 940 turbomannen »

hesselgren skrev:vad har varit problem med kg? tänkte nämligen ev köpa kolvar där..
inga problem alls på så sett. men han kör 21mm kolvbult till sina smidda kolvar och då passar inte mina redan inköpta h-profil stakar plus att ja vill inte gå ner 2mm från orgeinalets 23 känner ja..

mvh
Laddtrycksmissbrukare
Skriv svar